//
کدخبر: ۳۶۴۸۰۷ //

هشدار کمیسیون اروپا: با بدترین خشکسالی در ۵ قرن اخیر مواجهیم

کمیسیون اروپا در گزارشی روز سه‌شنبه هشدار داده این قاره با بدترین خشکسالی در ۵ قرن اخیر مواجه است.

هشدار کمیسیون اروپا: با بدترین خشکسالی در ۵ قرن اخیر مواجهیم
به گزارش فرتاک نیوز،

کمیسیون اروپا امروز سه‌شنبه با استناد به یک تحلیل گفته اروپا در حال تجربه بدترین خشکسالی طی پنج قرن اخیر است.

کمیسیون اروپا برای صدور این هشدار به نتایج «مرکز پژوهش مشترک اتحادیه اروپا» استناد کرده است. این گزارش که مربوط به ماه اوت میلادی است بر اثرات اوضاع نامساعد جوی روی کشاورزی تمرکز کرده است.

نتایج این گزارش حاکی است نزدیک به نیمی از خاک کشورهای اتحادیه اروپا (۴۷٪) به دلیل کمبود رطوبت در خاک در شرایط هشدار قرار دارند. ۱۷ درصد دیگر از خاک اتحادیه اروپا به دلیل اثرات منفی آب و هوای نامساعد در وضعیت خطر هستند.

در بیانیه کمیسیون اروپا تصریح شده این دو رقم روی هم‌رفته ۶۴ درصد از خاک کشورهای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. دانشمندان کاهش محصولات تابستانی به دلیل شرایط نامساعد جوی را پیش‌بینی کرده‌اند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که امروز صادر کرده تأکید کرده است: «به نظر می‌رسد خشکسالی فعلی بدترین خشکسالی طی دست‌کم ۵۰۰ سال اخیر است.»

در همین راستا، هفته پیش «کریستوف بچو» وزیر محیط زیست فرانسه هنگام بازدید از منطقه جنوب شرقی این کشور گفت که بیش از ۱۰۰ شهر در فرانسه آب آشامیدنی ندارند.

وی هنگام بازدید از شهرک «رومولز» گفت: در حال حاضر بیش از صد شهرداری در فرانسه وجود دارد که امروز دیگر آب آشامیدنی ندارند و آب با کامیون به این شهرداری‌ها منتقل می‌شود زیرا چیزی در لوله‌ها نمانده است.

 «یورو نیوز» گزارش داده بود چند کشور اروپایی شرایط خشکسالی تاریخی را در بحبوحه بارش کم و دماهای بالا تجربه می‌کنند که به دلیل تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

«الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه اخیراً یک گروه بحران از چندین وزارتخانه را برای رسیدگی به خشکسالی که دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد «بدترین خشکسالی ثبت‌شده» در این کشور است، فعال کرد.

در این بیانیه آمده بود: «خشکسالی استثنایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، بسیاری از شهرداری‌ها را از آب محروم کرده و برای کشاورزان، اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی ما یک فاجعه است». بورن از فرانسوی‌ها خواست تا در مورد استفاده از منابع آبی خود بسیار هوشیار باشند.

در حال حاضر، ۶۶ دپارتمان فرانسه - بیش از دو سوم آن‌ها- در بالاترین سطح هشدار یعنی «بحران» قرار دارند و حداقل ۹۳ دپارتمان در یکی از سه سطح بالای هشدار خشکسالی هستند.

وزیر محیط زیست فرانسه گفت که «چالش این است که محدودیت‌های آب را تشدید کنیم تا از رسیدن به نقطه‌ای که دیگر آب وجود نداشته باشد جلوگیری شود». در حال حاضر در مناطقی که در سطح هشدار بحران قرار دارند، محدودیت‌هایی برای آبیاری زمین‌های گلف، پر کردن استخرها، آبیاری باغ‌ها و شستشوی ماشین‌ها وجود دارد.

پاریس پایتخت فرانسه در اولین سطح سیستم هشدار خشکسالی قرار گرفته و این شهر در حال حاضر اقداماتی را برای محدود کردن مصرف آب انجام داده، از جمله آبیاری پارک‌ها فقط در شب.

در ششمین گزارش ارزیابی اخیر هیأت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC)، دانشمندان گفتند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان به افزایش احتمال و شدت تاثیر خشکسالی در چند منطقه کمک می‌کند. تغییرات آب و هوایی همچنین بر احتمال سایر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل تأثیر می‌گذارد.

گزارش اخیر کمیسیون اروپا حاکی از آن است که تقریبا نیمی از اتحادیه اروپا در معرض سطح هشدار خشکسالی قرار دارند که احتمالاً تولیدات کشاورزی و بازده محصولات را در چند کشور تهدید می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۴۸۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان