//
کدخبر: ۳۵۵۲۸۲ //

وزیر دفاع چین: تقویت روابط به آمریکا بستگی دارد

وزیر دفاع چین امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه روابط این کشور با آمریکا در "مقطع بحرانی" قرار دارد، اظهار کرد که بهبود روابط دوجانبه به ایالات متحده بستگی دارد؛ همچنین وی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله حمله روسیه به اوکراین، مسئله تایوان و تسلیحات هسته‌ای چین اظهار نظر کرد.

وزیر دفاع چین: تقویت روابط به آمریکا بستگی دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «وی فنگه»، وزیر دفاع چین در اجلاس امنیتی "شانگری-لا" در حالی که لباس مخصوص ارتش آزادی‌بخش خلق چین را بر تن داشت، گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم از دخالت در امور داخلی چین خودداری کند. روابط دوجانبه نمی‌تواند بهبود یابد مگر اینکه طرف آمریکایی چنین کاری را انجام دهد.»

وی افزود: چین فقط به دنبال صلح و ثبات می‌گردد و کشوری متهاجم نیست. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که همبستگی را تقویت و از هرگونه رویارویی و تفرقه جلوگیری کند.

وزیر دفاع چین با اشاره به اینکه تمامی اتهامات و حتی تهدیدهایی که در سخنرانی روز شنبه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بود را رد می‌کند، خاطرنشان کرد: «آمریکا باید دست از مداخله در امور داخلی چین بردارد.»

وزیر دفاع چین همچنین آمریکا را به تلاش برای «گروگان‌گیری» حمایت کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه جهت مقابله با پکن متهم کرد و افزود که واشنگتن به دنبال پیشبرد منافع خود «تحت پوشش چندجانبه‌گرایی» است.

وی در این راستا عنوان داشت: «هیچ کشوری نباید اراده خود را بر دیگران تحمیل کند یا تحت عنوان چندجانبه‌گرایی به دیگران زور بگوید. این استراتژی تلاشی برای گروگان‌گیری کشورهای منطقه ما و هدف قرار دادن یک کشور خاص است – همچنین این یک استراتژی برای ایجاد درگیری و رویارویی جهت محاصره دیگران است.»

حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت. وزیر دفاع چین اعلام کرد که چین از مذاکرات صلح حمایت می‌کند و مخالف هرگونه "ارسال تسلیحات به اوکراین و اعمال فشار حداکثری علیه روسیه" است.

وزیر دفاع چین همچنین خاطرنشان کرد: «چین از مذاکرات میان روسیه و اوکراین حمایت می‌کند. ما همچنین امیدواریم ایالات متحده و ناتو مذاکراتی را با روسیه برگزار کنند تا شرایطی برای آتش‌بس فوری ایجاد شود.»

وی بدون اشاره به موضع چین سوالاتی را مطرح کرد و پرسید: «ریشه این بحران چیست؟ چه کسی پشت این بحران است؟ چه کسی بیشتر از همه ضرر می‌کند؟ چه کسی بیشتر از همه سود می‌برد؟ چه کسی صلح را ترویج می‌دهد و چه کسی آتش این بحران را شعله‌ورتر می‌کند؟ من فکر می‌کنم همه ما پاسخ این سوالات را می‌دانیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه حمله به اوکراین را با هدف جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند.

مسئله تایوان

وزیر دفاع چین درخصوص مسئله تایوان گفت که موضع چین نسبت به این جزیره تغییر نکرده است. وی افزود: «دولت چین به دنبال یک اتحاد مجدد و مسالمت‌آمیز با تایوان است. آن دسته از افرادی که به دنبال استقلال تایوان هستند، قطعا هدف درستی را دنبال نمی‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «کشورها چه بزرگ و چه کوچک، چه ضعیف و چه قدرتمند همه با هم برابرند. ما باید به یکدیگر احترام بگذاریم و به طور برابر با یکدیگر رفتار کنیم.»

این نظامی ارشد چین تاکید کرد که پکن نسبت به تلاش‌های جهانی درخصوص مقابله با بیماری کووید-۱۹ "همکاری" داشته و همچنین تلاش‌های این کشور برای توسعه دریای چین جنوبی "صلح‌آمیز" است.

تسلیحات هسته‌ای چین

«وی فنگه»، وزیر دفاع چین در ادامه سخنرانی خود در اجلاس شانگری-لا عنوان کرد: «چین به پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کرده است اما فقط برای دفاع از خود چنین اقدامی انجام داده و هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کند.»

وی افزود: «چین در مدت پنج دهه توانایی خود را در این حوزه توسعه بخشیده است. سیاست چین استوار و یکپارچه است. ما از این تسلیحات صرفا برای دفاع از خود استفاده می‌کنیم و اولین کشوری نخواهیم بود که دست به تسلیحات هسته‌ای بزنیم.»

وی فنگه درخصوص آزمایش موشک هایپرسونیک گفت: «درخصوص تسلیحات هایپرسونیک (مافوق صوت)، اکثر کشورها در حال توسعه تسلیحات هستند و من فکر می‌کنم هیچ تعجبی ندارد که چین هم چنین کاری را انجام می‌دهد. چین ارتش خود را توسعه خواهد بخشید و من فکر می‌کنم چنین چیزی طبیعی است.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۲۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان