//
کدخبر: ۳۵۲۱۴۷ //

آمریکا: به ستیزه‌جویی علیه فنلاند و سوئد پاسخ می‌دهیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، تا زمان کامل شدن عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، آمریکا و متحدانش به ستیزه‌جویی علیه این دو کشور پاسخ خواهند داد.

آمریکا: به ستیزه‌جویی علیه فنلاند و سوئد پاسخ می‌دهیم
به گزارش فرتاک نیوز،

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری که چهارشنبه شب برگزار شد گفت که آمریکا و متحدانش به «ستیزه‌جویی« علیه فنلاند و سوئد پاسخ خواهد داد. اظهارات سالیوان در شرایطی مطرح شده که روسیه گفته در صورتی که فنلاند و سوئد عضو ناتو شوند به آن واکنش نشان خواهد داد.

سالیوان در نشست خبری کاخ سفید، با اشاره به تحویل درخواست عضویت در ناتو از سوی فنلاند و سوئد گفت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از این ثبت درخواست استقبال می‌کند و با مقامات ناتو و سنای آمریکا در  زمینه پیوستن این دو کشور به ناتو با سرعت بالا و بدون هیچ مانعی همکاری خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت روز پنجشنبه بایدن میزبان همتای فنلاندی و نخست‌وزیر سوئد در کاخ سفید خواهد بود تا هماهنگی‌های لازم برای عضویت این دو کشور بی‌طرف در ناتو و همچنین حمایت از اوکراین را انجام دهند.

سالیوان افزود، بایدن در اولین سفر خود به‌عنوان رئیس جمهور به حوزه اقیانوس هند-آرام، به کره جنوبی و ژاپن سفر خواهد کرد و برنامه آزمایش‌های موشکی کره شمالی، حمایت از اوکراین و مقابله با قدرت روسیه و چین را در دستور کار خواهد داشت.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه کاخ سفید برای متقاعد کردن ترکیه جهت موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اطمینان داریم که روند پیوستن فنلاند و سوئد به صورتی موثر و کارامد انجام خواهد شد و می‌توان به نگرانی‌های ترکیه نیز رسیدگی کرد».

 مشاور امنیت ملی بایدن گفت:‌ «سوئد و فنلاند به طور مستقیم در این‌باره در حال همکاری با ترکیه هستند ولی ما هم در حال گفت‌وگو با مقامات ترکیه هستیم تا این روند تسهیل شود. در این راستا من امروز با همتای ترکیه‌ای خود گفت‌وگو کردم و آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) نیز احتمالا همین حالا در نیویورک در حال دیدار با همتای ترکیه‌ای است».

او همچنین گفت: «ما درباره مسیری که در حال طی شدن است حس خوبی داریم و رئیس جمهور بایدن و روسای دولت‌های فنلاند و سوئد نیز فردا در این زمینه ابراز اطمینان خواهند کرد».

سالیوان درباره تعمیم بند پنجم پیمان ناتو (حمله به یک کشور عضو حمله به تمام اعضا خواهد بود) به فنلاند و سوئد توضیح داد این اصل زمانی برای این دو کشور صدق می‌کند که عضویت آن‌ها تکمیل شود اما به هرگونه خشونت علیه آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود، آمریکا و دیگر متحدان ناتو برای تضمین دفاع از فنلاند و سوئد و ایجاد بازدارندگی برای خشونت علیه آن‌ها آمادگی دارد گرچه فعلا از تمام مزایای بند پنجم ناتو بهره‌مند نخواهند بود

او درباره احتمال آزمایش موشک اتمی یا موشک دوربرد توسط کره شمالی حین سفر بایدن به شرق آسیا گفت: «ما برای هر اتفاقی آماده هستیم و در حال هماهنگی با مقامات توکیو و سئول هستیم».

در ادامه این نشست خبری، «کارین جین پی‌یِر» سخنگوی جدید کاخ سفید نیز اعلام کرد بایدن در سفر به  کره جنوبی از منطقه حائل غیر نظامی میان دو کره بازدیدی نخواهد داشت.

او درباره درگیری‌های اوکراین گفت، در سفر بایدن به سئول بحثی از کمک چین به روسیه نخواهد شد زیرا هیچ شواهدی از ارسال تجهیزات از پکن به مسکو مشاهده نشده است.

سخنگوی کاخ سفید ضمن تکرار ادعای تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر بهای انرژی گفت، مقصر این افزایش قیمت‌ها «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است.

او همچنین گفت علی‌رغم تورم در آمریکا، دولت بایدن امیدوار است مجلس سنا بسته حمایتی چهل میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کند.

از سوی دیگر «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفته است، کشورهای غربی ارزش‌های خود را مخدوش کرده و حتی خط قرمزهای خودشان را نیز زیر پا گذاشته‌‌اند.

او همچنین درباره تبلیغات دولت اوکراین درباره چگونگی سقوط شهر ماریوپل گفت، رهبران کی‌یف به مردم حاضر در کارخانه فولاد «آزوف‌استال» خیانت کردند زیرا از آن‌ها به‌عنوان ابزار باج‌خواهی استفاده کردند. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۲۱۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان