//
کدخبر: ۳۳۴۵۹۷ //

سکوت آمریکا درباره گزارش‌ها از حملات اسرائیل به سوریه

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره تازه‌ترین گزارش "واشنگتن پست" مبنی بر حملات اسرائیل به "تاسیسات شیمیایی" در سوریه خودداری کرد.

سکوت آمریکا درباره گزارش‌ها از حملات اسرائیل به سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از تاس، جالینا پورتر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: طبعا ما گزارش‌های حملات هوایی را دیده‌ایم اما نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم.

این اظهارات پورتر در واکنش به گزارشی از روزنامه واشنگتن پست ایراد شد که در آن آمده بود حملات نیروی هوایی اسرائیل در ژوئن ۲۰۲۱ و مارس ۲۰۲۰ به خاک سوریه، سایت هایی را هدف قرار دادند که تل‌آویو معتقد بود ممکن است برای "ساخت سلاح های شیمیایی" از آنها استفاده شود.

سوریه در سال ۲۰۱۳ کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مورد انهدام زرادخانه شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی تصویب کرد. همچنین در عملیاتی که ۹ کشور از جمله روسیه در آن شرکت داشتند، حدود ۱۲۰۰ تن مواد سمی از سوریه خارج و منهدم شد.

طبق ادعای واشنگتن‌پست اسرائیل در فروردین ۱۳۹۹ و سپس در خرداد ۱۴۰۰ سه واحد تاسیسات شیمیایی در دمشق و حمص در سوریه را بمباران کرده است.

حمله نخست در دولت بنیامین نتانیاهو در فروردین ۱۳۹۹ ‌و زمانی انجام شد که دونالد ترامپ قدرت را در کاخ سفید در اختیار داشت. اما حمله دوم پنج ماه پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن صورت گرفت.

به نوشته واشنگتن پست، اسرائیل هم دولت ترامپ و هم دولت بایدن را پیش از حمله، از نیت خود آگاه کرده بود.

مقامات رسمی اسرائیل با تایید این مطلب مدعی شدند که دلیل تصمیم آنها برای بمباران این تاسیسات این بود که نظام سوریه در نظر داشت تولید جنگ‌افزار شیمیایی را از سربگیرد.

طبق ادعای این گزارش، در حمله روز ۱۸ خرداد امسال هفت نظامی سوریه، شامل یک افسر ارشد و یک مهندس سوری که در یکی از این سایت‌های محرمانه کار می‌کردند، کشته شدند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۵۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان