//
کدخبر: ۳۳۰۲۳۲ //

کاخ سفید اعلام کرد: در صورت بازگشت ایران به برجام باز می گردیم.

در صورت بازگشت ایران به برجام باز می گردیم.

کاخ سفید اعلام کرد: در صورت بازگشت ایران به برجام باز می گردیم.
به گزارش فرتاک نیوز،

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بار دیگر در راستای ادعاهای واشنگتن مدعی شد که اعلام کرده ایم اگر ایران به پایبندی به برجام بازگردد، آمریکا نیز به این توافق باز می گردد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه سی ان ان در ادامه فضاسازی ها و ادعاهای دولت آمریکا و بدون هیچ اشاره ای به بدعهدی ها و نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد که  با وجود همکاری نزدیک ما با متحدان و شرکا برای ایجاد یک فضای مناسب، ایران هنوز علاقه ای به بازگشت به پایبندی به برجام از خود نشان نداده است.

این مقام کاخ سفید مدعی شد ما آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم و در این راستا همچنان تلاش می کنیم.

وی ادعا کرد ایران یکسری تعهدات دارد که باید به آنها عمل کند و آمریکا نیز بر اساس این توافق برای عمل به تعهداتش آمادگی دارد.

به گزارش ایرنا، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب به وقت ایران در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی، در روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به تازگی در تماس تلفنی با همتای روسی خود با تاکید بر اینکه ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد، گفت: چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام در خصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، گفت: پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، تصریح کرد: ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان ساخت: به هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تردید داشت.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران افزود: اگرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف آمریکایی تردید دارد، با این وجود چنانچه طرف آمریکایی به طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۰۲۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان