//
کدخبر: ۳۲۵۷۳۳ //

آیا مذاکرات برجامی ادامه دار خواهد شد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره این که مذاکرات برجامی ادامه پیدا می کند یا خیر گفت: امیدوارم منافع ملی به گونه ای تنظیم شود که ملت ایران را از این بن بست خارج کند و بتوانند به نتیجه برسند.

آیا مذاکرات برجامی ادامه دار خواهد شد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

فریدون مجلسی در گفت و گویی همچنین بیان کرد: در دولت گذشته در خصوص مذاکرات برجام این اندیشه حاکم بود که از خطر جنگ بکاهیم و با دادن امتیازاتی برجام حاصل شود که با همان برجام هم گروه هایی که از قدرت بیشتری برخوردار بودند مخالفت کردند و عملا به برجام شلیک شد بعد ازمدت کوتاهی نیز قراردادهایی مانند فروش هواپیما، لغو و برخی شرکت ها از ایران رفتند و ما وارد مرحله جدید تحریم ها شدیم.

وی ادامه داد: مسئولان در تلاش بودند که برجام بتواند موقعیت ایران را ارتقا دهد از لحاظ غنی سازی اورانیوم و هسته ای اما پس از آن نزد طرف های مقابل  این تصور حاکم بود که ایران می خواهد با سلاح هسته ای اسرائیل را نابود کند و بعد هم گفتند با موشک و این مسائل را به برجام پیوند زدند.

مجلسی تصریح کرد: اکنون کسانی که مخالف برجام بودند دست بالا را دارند دیگر چه دلیلی برای ادامه مذاکرات درباره برجام باقی مانده است.

این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: تلاش برای احیای برجام در تفکری که مخالف سازگاری بوده چه معنایی می تواند داشته باشد .

وی افزود: معتقد هستم مذاکره باید صورت گیرد برای این که اجازه دهد ایران تمام آزادی عمل را داشته باشد اما این مساله در برابر طرف مقابل یک امر محال است.

مجلسی همچنین اظهار کرد: اگر قرار باشد مذاکره انجام شود اما با همان شروطی که گفته شده خود جای بحث است و همین مساله اختلافاتی را ایجاد می کند آن هم بر سر منافع ملت ایران. مذاکره باید به معنای پرداختن به منافع ملت ایران، رفاه و توسعه اقتصادی و خارج کردن مردم از فقر و مشکلات اقتصادی باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنده طرفدار مذاکره و مصالحه هستم و اگر مذاکره تنها در جهت منافع ملت باشد به نتیجه می رسد اما آیا با دیدگاه هایی که وجود دارد مذاکره ای انجام خواهد شد یا خیر که به نظر بنده با این دیدگاه ها مذاکره انجام نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان ، وزیر خارجه کشورمان در دیدار اخیر خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاستهای دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های  بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می گیرند صد در صد اشتباه می کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار  تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریمهای غیرقانونی را ببینیم. همه طرفها باید عملا با برداشتن گامهای محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرفهای مثبت میزند و از طرف دیگر تحریمهای جدید علیه ایران اعمال می کند.

وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکاییها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۷۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان