//
کدخبر: ۳۲۳۶۹۳ //

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز به نقطه ترک مذاکرات در خصوص برجام نرسیده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا که کشورش با خروج از برجام این توافق بین‌المللی را نقض کرده گفته واشنگتن معتقد است «بازگشت دوجانبه به برجام» هنوز امکان‌پذیر است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز به نقطه ترک مذاکرات در خصوص برجام نرسیده‌ایم
به گزارش فرتاک نیوز،

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری شامگاه پنجشنبه بدون توجه به اینکه واشنگتن با نقض تعهداتش از برجام خارج شده باز هم برای بازگشت به این توافق شرط و شروط گذاشت اما گفت که «بازگشت دوجانبه» به برجام هنوز امکان‌پذیر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در این نشست خبری با تکرار مواضع «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا که یک روز قبل‌تر مطرح شده بود ادعا کرد ادامه تعلیق مذاکرات وین و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، منافع ناشی از برجام را برای طرف آمریکایی کم می‌کند. 

ند پرایس گفت: «حقیقت این است که همه اعضای گروه 1+5 و به طور مشخص ایالات متحده خواستار آن هستند که مذاکرات غیرمستقیم در وین در اسرع وقت از سر گرفته شود. ما کماکان معتقدیم که برجام موثرترین روش برای تضمین ماندگار و قابل راستی‌آزمایی عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «اما هر چه این روند بیشتر به طول بینجامد مزایایی که برجام حاصل می‌کرد دچار فرسایش بیشتر خواهد شد. شاهد صدور گزارش‌هایی نگران‌کننده از سوی آژانس اتمی درباره پادمان‌های هسته‌ای هستیم. به این هم واقف ستیم که ایران از فناوری‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کند. به موازات بهره‌مندی ایران از برنامه هسته‌ای فعلی‌اش که منطبق با برجام نیست، مزایای اصلی ارائه‌شده توسط برجام در سال 2015 و سال‌های بعدتر رو به فرسایش خواهد گذاشت.»

ند پرایس در ادامه گفت: «پس، این روند نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد. هنوز به نقطه ترک [مذاکرات] نرسیده‌ایم. کماکان معتقدیم که بازگشت دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است و ما این هدف را تا زمانی که در راستای منافعمان باشد دنبال خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی از لفظ «بازگشت دوجانبه» استفاده کرده که این طرف آمریکایی بوده که سال 1397 با نقض تعهداتش از برجام خارج شده است. کاهش تعهدات ایران در برجام به موجب مفاد همین توافق صورت گرفته و تهران هرگز این توافق را ترک نکرده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به این ادعای تکراری و بی‌اساس طرف‌های غربی تأکید کرده‌اند که اعضای اروپایی برجام و آمریکا -که در سال 2018 از برجام خارج شده و اکنون سعی در بازگشت به برجام بدون رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دارد- با بی‌توجهی به حقوق ایران و تلاش برای گره زدن برجام به مسائل دیگر باعث پیچیدگی مذاکرات احیای برجام شده‌اند.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: «به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. طبعا این پیام تاثیرات مثبت خود را در طرف مقابل داشته است.»

امیرعبداللهیان تأکید کرد: «مذاکره از ابزار دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۶۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان