//
کدخبر: ۳۱۵۱۶۸ //

آمریکا به دنبال تأخیر در دور بعدی مذاکرات وین برای هماهنگی با اسرائیل

آمریکا به منظور انجام هماهنگی‌های لازم با رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد تأخیر در مذاکرات وین است.

آمریکا به دنبال تأخیر در دور بعدی مذاکرات وین برای هماهنگی با اسرائیل
به گزارش فرتاک نیوز،

منابع خبری پنجشنبه گزارش داده‌اند آمریکا به منظور هماهنگی با کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال به عقب انداختن دور بعدی برگزاری مذاکرات وین است.

یک منبع مطلع از مواضع دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته واشنگتن احساس می‌کند مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام ارزش معوق شدن به منظور ایجاد هماهنگی با اسرائیل را دارند. 

رویترز نوشته کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوند، قصد دارد گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

  خبرگزاری رویترز نوشته این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود.

شب گذشته پایگاه «نشنال» به نقل از منابع مطلع گزارش داد «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و هیأت آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند به زودی دور جدیدی از مذاکرات در وین در خصوص برجام برگزار شود.

همچنین سه‌شنبه هفته جاری پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» گزارش داده بود مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

«یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قصد دارد روز یکشنبه در شهر رم با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند.

یکی از سوالاتی که انتظار می‌رود لاپید از بلینکن بپرسد منظور او از عبارت «توافق بهتر و قوی‌تر» نسبت به برجام است که دولت آمریکا گفته به دنبال آن است.

ساعاتی قبل‌تر وبگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آکسیوس نوشته با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با ترغیب او از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۱۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان