//
کدخبر: ۳۰۵۰۷۸ //

محدودیت‌های کرونایی اروپا؛ نگرانی از افزایش اعتراض‌های مردمی

همزمان با شرایط نامساعد کرونایی در برخی کشورهای اروپایی، این نگرانی ایجاد شده است که شهرهای اروپایی بار دیگر صحنه اعتراض های مردمی به سیاست‌های کرونایی دولت ها شود.

محدودیت‌های کرونایی اروپا؛ نگرانی از افزایش اعتراض‌های مردمی
به گزارش فرتاک نیوز،

همزمان با روند کُند واکسیناسیون در اروپا و تاخیر نگران‌کننده از تزریق واکسن برای شهروندان اروپایی، شمار مبتلایان به کرونا در بیشتر شهرهای اروپایی رو به افزایش بوده و مقامات این کشورها نگران پیک جدید هستند.

به همین دلیل مسئله اعمال تدابیر محدودکننده و قرنطینه بار دیگر در اروپا مطرح شده و برخی مقامات اجرای این تدابیر را برای مهار موج جدید قطعی اعلام کرده اند.

به گزارش شبکه الجزیره انگلیسی، همزمان با تعطیلات عید پاک، میلیون‌ها نفر در اروپا این تعطیلات را تحت محدودیت های کرونایی جدید سپری خواهند کرد.

در فرانسه و ایتالیا تدابیر محدودکننده جدید دوباره اعمال شده است و دولتها همچنان با چالش مهار موج  مبتلایان به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند.

روند کُند واکسیناسیون و افزایش شمار مبتلایان کرونا باعث شده تا دولت ها به دنبال احیای تدابیر محدودکننده و قرنطینه کامل شوند.

اما یک مساله در این میان چالش برانگیز است، اینکه با توجه به سابقه ناآرامی در برخی شهرهای اروپا به دلیل تدابیر محدودکننده دولتها، شهرهای اروپایی این پتانسیل را دارند که بار دیگر صحنه اعتراض های مردمی به سیاست های محدودکننده دولتها شوند.

برای نمونه شمار زیادی از مردم شهر اشتوتگارت آلمان روز گذشته بدون اینکه از ماسک استفاده کنند، در اعتراض به سیاست های دولت در زمینه محدودیت های کرونایی، به خیابان ها آمدند.

اعضای جنبش موسوم به «تفکر جانبی» که از مخالفان سرسخت تدابیر کرونایی دولت «آنگلا مرکل» هستند، بار دیگر به خیابان ها آمدند. فعالان این جنبش در اشتوتگارت چندین تظاهرات علیه اقدامات کرونایی دولت برگزار کردند. بنا بر اعلام پلیس تاکنون چند صد نفر در این راهپیمایی اعتراض آمیز شرکت کرده اند که در آن پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله قانونی رعایت نشده است.

پلیس اشتوتگارت با آماده‌باش چند صد نیروی خود، برای چندین تظاهرات علیه تدابیر کرونایی و شورش‌های احتمالی آماده شده است. انتظار می رود حدود ۲۵۰۰ نفر امروز بعدازظهر در تظاهرات جنبش تفکر جانبی در مناطق مختلف این شهر شرکت کنند. با این حال، تخمین ها از افزایش چشمگیر شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی ها حکایت دارد.

پس از ظهر امروز اولین راهپیمایی در منطقه «ماریان پلاتز» آغاز شد که طبق گفته پلیس، چند صد نفر در آن شرکت داشتند. پلیس هشدار داده است در صورت نقض استفاده از ماسک و فاصله قانونی تعیین شده، تجمعات اعتراضی را منحل می‌کند.

با توجه به شروع دوباره تدابیر محدودکننده در برخی کشورهای اروپا، احتمال برگزاری اعتراض های مشابه آلمان در دیگر شهرهای اروپایی وجود دارد که در صورت تحقق این رویدادها، دولتها با چالش های بیشتری مواجه خواهند شد.

فرانسه در حالی وارد سومین قرنطینه  سراسری شده است که دولت پاریس تمامی مدارس را تعطیل و قوانین و مقررات جدیدی را از روز یکشنبه اعمال کرده است.

در پاریس پلیس اعلام کرد که در  حال استقرار حدود ۶۶۰۰ نیرو و افسر پلیس با هدف تدابیر محدودکننده جدید است. حضور نیروهای پلیس می تواند شرایط باثبات شهرهای فرانسه را متشنج کند. از جمله این تدابیر محدود کننده ممنوعیت سفر بیش از ۱۰ کیلومتری، ممنوعیت از اجتماع شش نفر و بیشتر در خارج از منازل و ممنوعیت رفت و آمد از ساعت هفت شب تا ۶ صبح بوده است.

شمار مبتلایان جدید در فرانسه از فوریه دو برابر شده است. فرانسه در حال حاضر بالاترین آمار مبتلایان در اروپا و چهارمین کشور جهان در این رتبه بندی محسوب می‌شود.

روزنامه فرانسوی ژورنال دو دیمانش نیز گزارش داد که براساس نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه ایفوپ، دو سوم فرانسوی ها به دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مدیریت بحران شیوع کرونا اعتماد ندارند.

در ایتالیا نیز شرایط کرونایی مساعدی وجود ندارد و شمار مبتلایان فراتر از سه میلیون و ششصد نفر رفته است و این در حالی است که آمار مرگ و میر این کشور در اروپا نیز پس از انگلیس بیشترین مور فوتی را داشته است.

تاکنون فقط ۳.۳ میلیون نفر از جمعیت ۶۰ میلیون نفری ایتالیا هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در آلمان با توجه به تمدید برخی محدودیت‌ها تا ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) گمانه زنی ‌های مختلفی نیز در میان بوده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان  اخیرا اعلام کرد که تلاش برای ایجاد تدابیر محدودکننده بیشتر در یک برهه زمانی کوتاه اشتباه است.

از جمله دیگر کشورهای اروپایی که با آسیب جدی در اتحادیه اروپا مواجه شده، جمهوری چک است که اکنون تدابیر محدودکننده و قرنطینه را تشدید کرده است.

در اسپانیا نیز ممنوعیت‌های رفت‌وآمد و دیگر تدابیر محدودکننده تا ۹ آوریل( ۲۰ فوردین) ادامه خواهد داشت.

در هلند، ایرلند، پرتغال نیز تدابیر محدودکننده جدیدی اعمال شده تا دولتها از این طریق بتوانند با موج جدید کرونا مقابله کنند.

این شرایط در برخی کشورهای اروپایی می‌تواند زنگ خطری برای شرایط باثبات کشورها در این قاره باشد. قطعا با تداوم تدابیر محدودکننده ممکن است شرایط برای مردم عادی از جمله افرادی که مجبور به فعالیت خارج از خانه هستند، سخت شود و اعتراض‌های مردمی آغاز شود.

بیشتر دولت های اروپایی به دلایل مختلف از جمله روند کُند توزیع و تزریق واکسن کرونا، با شرایط کرونایی پیچیده ای روبرو هستند و به نظر می رسد در حال حاضر راهی جز افزایش تدابیر محدودکننده و تشدید قرنطینه ندارند اما این اقدام آنها چالش‌های دیگری را از جمله احتمال اعتراض های مردمی به همراه دارد که ممکن است اوضاع را متشنج‌تر کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۰۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان