//
کدخبر: ۳۰۲۸۴۶ //

روسیه آماده مذاکره با ترکیه در زمینه جنگنده «سوخو۵۷» است

یک مقام نظامی ارشد روسیه از آمادگی مذاکره با ترکیه در زمینه فروش محتمل جنگنده‌های پیشرفته «سوخو-57» و سوخو-35» به این کشور خبر داد.

روسیه آماده مذاکره با ترکیه در زمینه جنگنده «سوخو57» است
به گزارش فرتاک نیوز،

 سخنگوی سرویس فدرال  همکاری نظامی و فنی روسیه بر رایزنی با ترکیه و مذاکره با این کشور در زمینه تحویل محتمل جنگنده‌های «سوخو-57» و «سوخو-35» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «والری رشتنیکوا» مقام نظامی روسیه روز جمعه در این زمینه گفت: «در مورد برنامه‌های بالقوه آنکارا برای خرید جنگنده‌های روسی سوخو35 و 57، طرف ترکیه‌ای به طور کامل از مشخصات فنی آنها مطلع شده است. اگر درخواستی از ترکیه برای این هواپیماها وجود داشته باشد، ما آماده مذاکره هستیم.»

این مقام نظامی روس افزود که ترکیه‌ مدت طولانی است که قصد خود را برای اجرای پروژه توسعه جنگنده نسل پنجم "TF-X" اعلام کرده و روسیه نیز قبلا اعلام کرده بود که آماده بررسی امکان همکاری در این برنامه است.

سوخو -35 یک جنگنده چند منظوره  تک ‌خلبان با قابلیت مانور بالاست. سوخو-۳۵ توانایی انجام گستره‌ای از دشوارترین مانورها را دارد. ترکیه قصد داشت در یک بازه زمانی مشخص ۱۰۰ فروند جنگنده اف -۳۵ خریداری کند، اما بابت خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه و بی‌توجهی به هشدارهای آمریکا از این پروژه اخراج شد و در عمل هیچ جنگند اف- ۳۵ به ترکیه ارسال نشد.

آمریکا، ترکیه را به دلیل خریدسامانه موشکیاس -400 ‌ از روسیه با تحریم‌های یکجانبه تهدید کرده است. با این حال، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفته مواضع آنکارا در خصوص سامانه اس۴۰۰، تغییری نکرده است. ترکیه تاکنون حاضر به تسلیم در مقابل فشارهای آمریکا نشده است و تأکید کرده که به هیچ‌ عنوان از قرارداد دریافت سامانه‌های اس۴۰۰ روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد و در پی آن نیز واشنگتن، آنکارا را از برنامه آمریکایی توسعه جنگنده نسل پنجم اف- ۳۵ خارج کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چندی اعلام کرد که این کشور با روسیه بر سر خرید جنگنده‌های نسل پنجم سوخو-۵۷ گفت‌و‌گوهایی را آغاز کرده است.  او به خبرنگاران گفت: «مذاکرات در این خصوص آغاز شده و ادامه دارد و نمایندگان وزارتخانه‌های ما در روسیه حضور دارند؛ آن‌جا هنوز نمایشگاه «ماکس ۲۰۱۹» جریان دارد و ما موضوع تولید مشترک را در مذاکرات در نظر داریم.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۸۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان