//
کدخبر: ۳۰۲۳۵۱ //

وزیر خارجه آمریکا خواستار توضیح ایران درباره سرنوشت لوینسون شد

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با طرح ادعاهای بی‌پایه علیه ایران از تهران خواسته درباره سرنوشت یک کارمند سابق «اف‌بی‌آی« شد.

وزیر خارجه آمریکا خواستار توضیح ایران درباره سرنوشت لوینسون شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از ایران خواست درباره سرنوشت «رابرت لوینسون»، کارمند سابق «اف‌بی‌آی» پاسخ موثق ارائه دهد.

برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند «رابرت لوینسون» کارمند سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) راهی ایران شده بود.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی با لباس زندانیان گوانتانامو منتشر شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا آذرماه سال جاری دو شهروند ایران را به نقش‌آفرینی در ربودن و بازداشت» رابرت لوینسون متهم کرد و آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

بلینکن در بیانیه‌ای که امروز صادر کرده از این تحریم‌ها که در دولت «دونالد ترامپ» اعمال شده بود دفاع کرده است. او گفته است: «در ماه دسامبر ایالات متحده دو مقام بلندپایه وزارت اطلاعات و امنیت ایران را که در ربودن، بازداشت و مرگ احتمالی باب لوینسون نقش داشتند تحریم کرد. با وجود این، این پرونده بسته نشده است.»

او در ادامه گفته است: «ما از دولت ایران می‌خواهیم درباره اتفاقاتی که برای باب لوینسون افتاده پاسخ روشن ارائه کرده و فوراً همه شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه در ایران به اسارت گرفته شده‌اند آزاد کنند. اقدام شنیع بازداشت‌های ناعادلانه به منظور دستیابی به دستاوردهای سیاسی باید فوراً متوقف شود.»

«سید عباس موسوی»، سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرد بنابر اسناد معتبر، رابرت لوینسون فوت کرده است. او تصریح کرد نامبرده سال ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است. 

موسوی همچنین گفت: « اگر برای آمریکا فوت ایشان قطعی شده است می تواند بدون بهره برداری سیاسی و تلاش برای سوءاستفاده از عواطف خانواده لوینسون این موضوع را اعلام کند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم فروردین ماه به نقل از خانواده رابرت لوینسون فوت او را تأیید کرده و نوشته بود دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که لوینسون فوت کرده است.

براساس بیانیه‌ای که خانواده لوینسون در آن زمان منتشر کرده بود دولت آمریکا مدعی شده بود که لوینسون در زندانهای ایران مرده است. خانواده لوینسون گفته‌اند درباره اینکه او چه زمانی و چگونه فوت کرده اطلاعی ندارند اما فوت او به قبل از شیوع ویروس کرونا مربوط می‌شود.

خانواده آقای لوینسون ادعا کرده‌اند او حین سفری که با اهداف تجاری و برای بررسی موضوع «سیگارهای تقلبی» به جزیره کیش انجام شد ناپدید شد. از زمان ناپدید شدن این فرد که ادعا شده در آن زمان به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت می‌کرده، تنها چند قطعه عکس و یک نوار ویدئویی از او منتشر شده است. مقاماتی در دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا با توجه به همین مدارک پیش از این گفته‌ بودند که وی احتمالا در افغانستان یا پاکستان به سر می‌برد.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر اعلام کرده که این فرد در یک مقطعی به ایران سفر کرده و سپس از ایران خارج شده است و ایران از سرنوشت او بعد از پس از ترک خاک کشور هیچگونه اطلاعی ندارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همچنین تأکید کرده‌اند لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در دادگاه انقلاب یا هیچ‌یک از محاکم ایران ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۳۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان