//
کدخبر: ۲۹۴۴۸۷ //

پکن: گسترش همکاری استراتژیک چین-روسیه هیچ مرزی ندارد

وزیر خارجه چین تاکید کرد روابط کشورش با روسیه در سال 2020 علیرغم چالش کرونا به نقطه‌ای تاریخی رسید و دو کشور مصمم به ادامه این روند در سال 2021 هستند.

پکن: گسترش همکاری استراتژیک چین-روسیه هیچ مرزی ندارد

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در مصاحبه با رسانه‌های دولتی این کشور گفت چین و روسیه مصمم هستند رابطه همسایه‌وار مثال زدنی در سال جدید را ادامه دهند و پکن حد و مرزی در میزان پیشرفت این همکاری استراتژیک دوجانبه نمی‌بیند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وانگ در مصاحبه با خبرگزاری «شینهوا» و گروه رسانه‌ای چین گفت: سال ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه‌ای برای روابط روسیه و چین برخوردار است، زیرا هر دو کشور وارد مرحله جدیدی از توسعه می‌شوند. در توسعه همکاری استراتژیک چین-روسیه، هیچ مرز، منطقه ممنوعه و سقفی نمی‌بینیم.

به گفته وی، توسعه روابط دوجانبه توسط رهبران دو کشور، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدایت شده و در سال گذشته دو طرف پنج مرتبه تلفنی در این خصوص صحبت کرده‌اند و چند بار مکاتبه داشته‌اند.

وی افزود: دو کشور تکیه‌گاه استراتژیک، اولویت دیپلماتیک، فرصت توسعه و شریک جهانی یکدیگر هستند و همکاری را گسترش و تعمیق خواهند کرد. چین و روسیه کنار هم به عنوان مثال روابط خوب و همسایه‌وار در بین کشورهای بزرگ خواهند ماند و به انگیزه بهبود جهانی می‌افزایند و از ثبات استراتژیک جهانی حمایت خواهند کرد.

وزیر خارجه چین تاکید کرد در سال ۲۰۲۰ روابط روسیه و چین از همه لحاظ به رغم چالش‌های ایجاد شده بر اثر همه‌گیری کرونا به نقطه‌ای تاریخی رسید.

دیپلمات ارشد چین گفت دو کشور در ارتباط با همه‌گیری از جمله در زمینه تولید واکسن با یکدیگر همکاری داشته‌اند و یادآوری کرد روسیه اولین کشوری بود که کمک پزشکی برای چین در آغاز شیوع کرونا ارسال کرد.

وی در همین مصاحبه به اظهارنظر درباره روابط چین و آمریکا هم پرداخت و گفت روابط کشورش با آمریکا به مرحله حساسی رسیده و می‌تواند به مسیر درست بعد از یک دوره دشواری بی‌سابقه بازگردد.

 به گفته وانگ یی، سیاست‌های اخیر آمریکا در قبال چین به منافع دو کشور آسیب زده و خطرات بزرگی را متوجه جهان کرده است.

وی افزود اما اکنون فرصتی برای دو طرف ایجاد شده تا پنجره جدیدی را بگشایند و دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند.

به گزارش فرتاک نیوز، به نقل از رویترز، ماه گذشته وانگ گفت امیدوار است پیروزی بایدن باعث شود سیاست چین-آمریکا به عینیت و عقلانیت بازگردد. این در حالی است که بایدن که قرار است بیستم ژانویه قدرت را در واشنگتن به دست بگیرد، همچنان به انتقاد از پکن به دلیل آنچه سوءاستفاده این کشور در مسائل تجاری و سایر موضوعات خوانده، ادامه داده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۴۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان