//
کدخبر: ۲۹۱۲۵۵ //

سخنان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در سومین سالگرد پیروزی بر داعش

رئیس‌جمهوری عراق در سومین سالگرد پیروزی این کشور بر داعش تاکید کرد، موضع عراق، دوری از تنش‌های منطقه‌ای است و نخست‌وزیر نیز با عراقی خواندن این پیروزی گفت، این کشور، تجزیه را نمی‌پذیرد.

سخنان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق در سومین سالگرد پیروزی بر داعش

در تاریخ نهم دسامبر ۲۰۱۷، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق آزادسازی سراسر  این کشور از اشغال داعش را اعلام کرد و فردای این روز (۱۰ دسامبر)، تعطیل رسمی و «یوم‌ النصر» (روز پیروزی) نامگذاری شد. 

سه سال پیش در چنین روزی، تلاش‌های غرب برای پیروزی داعش کاملا ناکام ماند و  پس از ماه‌ها مبارزه نیروهای مشترک عراقی در جبهه‌های مختلف بویژه برنامه‌ریزی‌های دقیق نیروهای الحشد الشعبی که با فتوای مرجعیت عالی شیعیان در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد، تروریست‌ها مجبور شدند که به حاشیه مرزها پناه ببرند. 

داعش با از دست دادن شهر موصل در عراق، دیگر پایان خود را به چشم دید. این گروه تروریستی اگرچه دیگر هیچ شهر یا زمینی را در کنترل و سلطه خود نداشت اما این امر به معنای خاموشی و پایان داعش نبود و نیست. هسته‌های خاموش این گروه تروریستی همچنان در حال انجام حملات تروریستی و تهدید امنیت عراقند و  هنوز این نگرانی وجود دارد که برخی کشورهای عربی و غربی بخواهند با حمایت از بقایای داعش، از آن در راستای منافع خود بهره‌برداری کنند.

امروز به مناسبت سالگرد پیروزی بر داعش، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق بیانیه‌هایی صادر کردند.

 

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق طی بیانیه‌ای بر ضرورت حفظ پیروزی‌های محقق شده و عدم هدر دادن آن در وفا به فداکاری‌ها و خون‌های پاک ریخته شده در مسیر آزادسازی کشور تاکید کرد و خواستار بستن راه بر روی بقایای تروریسم با تداوم مقابله با تروریسم و عدم کوچک شمردن آن شد.

در ادامه این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «شفق نیوز» منتشر شد، صالح بر ضرورت آغاز مبارزه با فساد، تقویت اقتدار دولت، تحکیم حاکمیت آن در برقراری قانون و حمایت از امنیت و ثبات شهروندان، آغاز تحقیقات درباره اصلاحات زیربنایی، پاسخ به مطالبه برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، بازگشت آوارگان به منازلشان و... تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت تلاش مستمر برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای که اغلب با سوء‌استفاده گروه‌های تروریستی برای تحقق اهدافشان همراه می‌شود، تاکید کرد و گفت: موضع عراق در دوری از درگیری‌های منطقه‌ای ثابت است  زیرا این امر پایه و اساس همکاری‌ منطقه‌ای و بین‌المللی برای تثبیت صلح و محدودکردن درگیری‌هایی است که ثبات منطقه را تهدید می‌کند و برای داخل عراق پیامدهایی دارد.

 

به گزارش فرتاک نیوز، به نوشته پایگاه خبری «السومریه»، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نیز امروز با سفر به شهر «الفلوجه» در استان الانبار در جمع فرماندهان امنیتی و نظامی در این استان گفت: پیروزی که عراق بر داعش محقق ساخت و  خون عراقی‌ها برای شرافت و سرزمین عراق بر زمین ریخته شد. در چنین روزی، ای قهرمانان!.. بازوها، ایمان و ریشه‌های ملی شما این پیروزی را بر داعش محقق ساخت.

وی افزود: پیروزی بر داعش، تنها یک پیروزی نظامی نیست بلکه پیروزی تمدن مقابل عقب‌ماندگی، پیشرفت مقابل عقب‌گرد، انسانیت مقابل توحش و عراق واحد و یکپارچه مقابل تجزیه و تقسیم است.

الکاظمی تصریح کرد: تمامی رزمندگان، افسران و درجه‌داران در ارتش، پلیس، سرویس مبارزه با تروریسم، الحشد الشعبی و پیشمرگه و تمام کسانی که با این سازمان تروریستی جنگیدند، رهبران این پیروزی هستند که با فداکاری و قهرمانی آن را به ملت عراق تقدیم کردند.

وی تاکید کرد: جوانان گوش دهید... این پیروزی عراقی است... خونی که برای شرافت و سرزمین ریخته شد، عراقی است... فداکاری‌های صورت گرفته، عراقی است... بلکه دوستان ما در سراسر جهان به ما کمک کردند اما پیروزی به دست آمده با تلاش و فداکاری‌های عراقی محقق شد و این ما بودیم که در نهایت پیروز شدیم.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: الفلوجه، الخالدیه و الانبار، مناطقی بودند که داعش تلاش کرد آنها را از عراق برباید، اما عراق تقسیم و تجزیه را نمی‌پذیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۱۲۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان