//
کدخبر: ۲۸۴۹۱۳ //

تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛برگ برنده ای برای بایدن

یک خبرگزاری غربی نوشت، اعمال تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران می‌تواند به یک برگ برنده برای جو بایدن در مذاکره با تهران تبدیل شود.

 تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛برگ برنده ای برای بایدن

رویترز در تحلیلی ضمن اشاره به تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: تحریم‌های جدید دولت آمریکا احتمالا موجب تقویت قدرت چانه زنی جو بایدن در مذاکره با تهران خواهد شد.

به گزارش فرتاک نیوز،بر اساس این گزارش، دولت آمریکا اخیرا تحریم‌هایی را علیه چندین شرکت و مقام ارشد نفتی ایران اعمال کرده است.

رویترز نوشت: هدف اصلی دولت ترامپ از اعمال این تحریم‌ها، جلوگیری از دستیابی به یک توافق جدید هسته‌ای با تهران در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات 3 نوامبر است ولی این تحریم‌ها می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد و قدرت چانه زنی بایدن در میز مذاکره با ایران را تقویت کند.

وزارت خزانه داری آمریکا دوشنبه تحریم‌های ضد تروریستی را علیه فعالان اصلی و کلیدی بخش نفتی ایران به خاطر حمایت از نیروی قدس اعمال کرده است. این اقدام که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته، پس از تحریم 18 بانک ایرانی از سوی واشنگتن در اوایل ماه جاری میلادی است.

بایدن از دیپلماسی در قبال ایران حمایت کرده است البته به زعم وی به شرطی که ایران مطابق با توافق هسته‌ای 2015 میلادی رفتار کند. این اقدام در نهایت موجب اضافه شدن 2 میلیون بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی خواهد شد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که این اقدامات دولت ترامپ با هدف سخت تر کردن لغو تحریم‌های ایران از سوی دولت بایدن صورت گرفته است.

پیتر هارل مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و از حامیان بایدن در این باره گفت: این مساله روشن است که یکی از دلایل اولیه و اصلی برای اقدام دولت آمریکا، تلاش برای سخت تر کردن بازگشت دولت بعدی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است.

گرچه بایدن می‌تواند تحریم‌های جدید ترامپ را با فرمان اجرایی لغو کند ولی باید هزینه آن را بپردازد.

هنری روم تحلیلگر ارشد گروه اوراسیا نیز تاکید کرد: تحریم‌های جدید یک مانع حقوقی برای لغو تحریم‌ها از سوی بایدن به شمار نمی‌رود. ولی تحریم‌های جدید می‌تواند مهمات لازم برای انتقادات کنگره از دولت بایدن را فراهم کند، در صورتی که دولت جدید آمریکا به دنبال توافق جدید با تهران باشد.

تحلیلگران بر این باورند که تحریم‌های جدید می‌تواند موجب پیچیده تر شدن روند اداری و بروکراتیک کاهش تحریم‌ها شود.

کوین بوک تحلیلگر موسسه کلیرویو انرژی پارتنرز در این باره گفت: ولی اقدام دوشنبه همچنین می‌تواند برای دولت بایدن در صورت لغو تحریم‌های ایران به عنوان یک وثیقه باشد. بایدن می‌تواند ترامپ را به خاطر محدودیت‌های جدید اعمال شده، مقصر معرفی کند و حتی پیشنهاد لغو این تحریم‌ها را به عنوان حسن نیت کاخ سفید در زمان مذاکره مطرح نماید.

نه کاخ سفید و نه ستاد انتخاباتی بایدن حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشده‌اند. ترامپ در سال 2018 میلادی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و مدعی شد که این توافق برای مهار برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران کافی نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۴۹۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان