//
کدخبر: ۲۸۴۳۲۸ //

ترامپ به این راحتی‌ها کلید کاخ سفید را تحویل بایدن نمی‌دهد!

به اعتقاد برخی از کارشناسان، دونالد ترامپ در صورت شکست در انتخابات ریاست جمهوری به این راحتی‌ها کلید کاخ سفید را تحویل بایدن نمی‌دهد.

ترامپ به این راحتی‌ها کلید کاخ سفید را تحویل بایدن نمی‌دهد!

کمتر از چند روز دیگر نهایی و مشخص می‌شود که چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا چه کسی خواهد بود. هم ‌اکنون طبق نظرسنجی‌ها شانس پیروزی جو بایدن ۱۰ درصد بیشتر از ترامپ است و این در حالی است که دونالد ترامپ پیروزی خود در انتخابات پیش رو را حتمی می‌داند.

به گزارش فرتاک نیوز،شیوع کرونا سبب شده که بخشی از فرایند رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شکل پستی انجام شود که این امر سبب انتقاد برخی از جمهوری خواهان شده است. طبق اظهارنظر برخی کارشناسان اگر ترامپ در انتخابات بازنده شود به راحتی قدرت را واگذار نمی‌کند و با بهانه‌های مختلف انتخابات و آرای ریخته شده به صندوق‌ها را مخدوش اعلام می‌کند.

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار با محمدعلی بصیری- استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

این دوره از انتخابات آمریکا خاص است

بصیری اظهار کرد: از لحاظ ساختار قانون انتخابات آمریکا در صورتی که یکی از کاندیداها نتایج انتخابات را قبول نداشته باشد راه حل وجود دارد، اما اینکه بخواهند برای حل مشکل تظاهرات خیابانی راه بیندازند و به زدو خورد بپردازند از نظر قانونی پذیرفته نیست و چنین شرایطی را در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده نداشته‌ایم که نتیجه انتخابات مورد قبول فرد بازنده نباشد.

وی افزود: اما وضعیتی که کرونا برای اقتصاد جهان رقم زده و آمریکا هم به دلیل ساختار اقتصادی و تبعیض‌های موجود این مشکلات را دارد شاید این دوره از انتخابات، یک دوره استثنایی و خاص باشد و احتمال بروز این مشکل را نمی‌توان انکار کرد، ولی اینکه بخواهیم بگوییم منافذ ضربه‌پذیر در قانون انتخابات آمریکا وجود دارد درست نیست. در کل با توجه به مشکلاتی که آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند احتمال بروز این مشکل وجود دارد و در دوره قبل هم که ترامپ سر کار آمد تا لبه بحرانِ درگیری موضوع پیش رفت و «هیلاری کلینتون» اتهام حمایت روسیه از ترامپ را مطرح و ترامپ هم کلینتون را متهم به تقلب کرد.

ترامپ به هوادارانش آدرس تقلب در انتخابات را می‌دهد

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: با توجه به این موارد در این دوره از انتخابات بعید نیست که چنین مشکلی پیش بیاید و ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرد. مضاف بر اینکه مخالفان و موافقان ترامپ در سه ماه گذشته به شکل افراطی با یکدیگر درگیر شده‌اند و راهپیمایی مسلحانه هم به راه انداختند. با توجه به این مشکلات نمی‌توان بروز مشکل بعد از انتخابات آمریکا را منتفی دانست، اما این احتمال قوی نیست و باید منتظر تحولات بعدی در این کشور باشیم.

بصیری تصریح کرد: آخرین صحبت‌های ترامپ در جمع هواداران این آدرس‌ها را به تحلیلگران و طرفداران خود می‌دهد. او ادعا کرده که محال است بایدن پیروز انتخابات شود و اگر پیروز هم شود حتماً تقلب شده است. این سخنان ترامپ خیلی خطرناک است و شخصیت ترامپ هم نشان داده که چنین حرکاتی را انجام می‌دهد. آماده باشی هم که سرویس اطلاعاتی آمریکا و ارتش داده به منظور کنترل شورش‌های احتمالی بعد از انتخابات است. این موارد نشان می‌دهد ترامپ اگر بازنده انتخابات باشد به راحتی نتیجه را نمی‌پذیرد و از قدرت کنار نمی‌رود و با این حرکت، تنش و هزینه را بر ایالات‌متحده تحمیل کند.

رأی‌گیری پستی بهانه به دست ترامپ داده است

وی در پاسخ به این سؤال که برگزاری انتخابات بر عهده دولت ترامپ است پس چگونه می‌تواند ادعای تقلب را مطرح کند، گفت: وضعیتی که هم‌اکنون کرونا ایجاد کرده سبب شده بخشی از فرایند رأی‌گیری انتخابات آمریکا به شکل پستی انجام شود و این امر بهانه را به دست ترامپ داده که از هم‌اکنون ادعای تقلب را مطرح کند چون نظارت دولت حاکم بر فرایند پستی کمتر است و ترامپ مدعی شده آرای من را پاره می‌کنند و به سطل می‌اندازند و اگر سندی پیدا کنم که ۱۰ هزار رأی به چنین سرنوشتی دچار شده انتخابات را مردود می‌دانم.

این کارشناس روابط بین‌الملل، ادامه داد: بنابراین ممکن است چنین حالتی رخ دهد، چرا که قبلاً به دلیل نبود کرونا انتخابات به این شکل برگزار نمی‌شد. این سیگنال‌ها بیانگر آن است که برای نخستین بار احتمال چنین چالش انتخاباتی در آمریکا وجود دارد که هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

تنها شورای عالی قضایی می‌تواند انتخابات را باطل کند

بصیری افزود: یک ماه است رأی‌گیری پستی آغاز شده و بخشی از آرای مردم به صندوق ریخته شده است و در روز ۱۳ آبان نهایی می‌شود. البته رأی‌گیری به شکل حضوری هم انجام می‌شود و انتخابات این دوره ترکیبی از حضوری و پستی است. درست است که هم‌اکنون ترامپ در کاخ سفید حاکم است، اما تمام سیستم فدرال و اداری در دست جمهوری خواهان نیست و ایالاتی که دارای فرمانداران دموکرات هستند مورد اتهام ترامپ هستند که آرای او را دست‌کاری یا باطل کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها مرجع قانونی که می‌تواند انتخابات را باطل کند شورای عالی قضایی آمریکا است که چند وقت پیش یکی از قاضی‌های مجرب آن فوت شد و ترامپ یک قاضی طرفدار جمهوری خواهان را به جای فرد فوت شده گمارد. به همین دلیل اگر انتخابات آمریکا دچار مشکل شود و موضوع به این شورای ارجاع داده شود اکثر اعضای شورا را طرفداران ترامپ تشکیل می‌دهند و این امر یک گسل تنش‌زا میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان ایجاد کرده است.

مسیر انتخابات آمریکا پیچیده و شکننده است

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: بنابراین چون اعضای شورای عالی قضایی از طرفداران جمهوری خواهان هستند و در صورت بروز مشکل در انتخابات رأی به نفع ترامپ دهند ممکن است این رأی از سوی «جو بایدن» مورد پذیرش قرار نگیرد و این مشکلات مسائل انتخابات آمریکا را بسیار پیچیده کرده و احتمال شکنندگی امنیت را در این کشور قوت بخشیده است.

بصیری با بیان این‌که فعلاً بر طبق نظرسنجی‌ها شانس جو بایدن بیشتر از ترامپ است، گفت: تحلیلگران معتقدند که به نظر سنجی‌ها نمی‌توان زیاد اعتماد کرد همان‌طور که در دوره قبل هم‌نظر سنجی‌ها شانس پیروزی کلینتون را بیشتر اعلام می‌کردند. ضمن اینکه حرکاتی که ترامپ در دقیقه ۹۰ می‌کند ممکن است آرا را به هم نزدیک کند و با یک تفاوت جزئی نتیجه آرا برای داوری به شورای عالی قضایی ارجاع داده شود. بنابراین مسیر انتخابات آمریکا پیچیده، شکننده و پرتنش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان بوش هم دادگاه به نفع جمهوری خواهان رأی داد، اما نکته مهم این بود که طرف بازنده این رأی را پذیرفت. اگر بازنده ترامپ باشد طبق گفته خودش به این راحتی‌ها کوتاه نمی‌آید و بایدن هم به صراحت نگفته که اگر بازنده شود کوتاه خواهد آمد و این موضوع را مبهم گذاشته است، ضمن اینکه طرف مقابل ترامپ هم فرد انعطاف‌پذیری نیست و این ویژگی‌ها سبب شده انتخابات این دوره آمریکا یک انتخابات خاص شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۴۳۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان