//
کدخبر: ۲۸۲۸۳۴ //

وضعیت اضطراری در پایتخت قرقیزستان تمدید شد

رئیس جمهوری قرقیزستان امروز (دوشنبه) وضعیت اضطراری در پایتخت این کشور را بعد از تجربه یک هفته ناآرامی سراسری که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز پارلمانی رخ داد، تمدید کرد.

وضعیت اضطراری در پایتخت قرقیزستان تمدید شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری رویترز، سورونبای جینبکوف، رئیس جمهوری قرقیزستان و یک چهره متمایل به روسیه، به نظر می‌رسد توانسته آنچه را که مسکو آشوب در این کشور آسیای میانه خواند، فرو بنشاند. قرقیزستان میزبان یک پایگاه هوایی نظامی روسیه و یک کانون تجارت با کشور همسایه‌اش چین است.

دفتر جینبکوف اعلام داشت، آلمازبک اوروزالیف، کسی که به عنوان مسئول امنیت شهر بیشکک در زمان وضعیت اضطراری منصوب شده، خواستار آن شده که تدابیر وضعیت اضطراری در این شهر تا بعد از ۲۱ اکتبر با هدف باثبات‌سازی هر چه بیشتر پایتخت قرقیزستان تمدید شود.

دفتر رئیس جمهوری قرقیزستان در بیانیه‌ای تصریح کرد، اوروزالیف این درخواست را در جریان مذاکرات با جینبکوف که در آن همچنین دو مقام امنیتی ارشد دیگر حضور داشتند مطرح کرده است.

چند روز پیش حامیان مخالفان دولت قرقیزستان چند ساختمان دولتی را تصرف کرده و قبل از درگیری پیدا کردن با یکدیگر گفتند کنترل دولت و نیروهای امنیتی را برای مدت کوتاهی به دست آورده‌اند.

چند روز جینبکوف دستور به استقرار سربازان در شهر بیشکک داده و برخی از سرسخت‌ترین مخالفانش را دستگیر کرد. جینبکوف هنوز تصمیم پارلمان کشورش در معرفی نخست‌وزیر جدید را تایید نکرده اما گفته که بعد از انجام این کار از سمتش استعفا خواهد کرد. پارلمان نیز هنوز اعلام وضعیت اضطراری از سوی وی را تایید نکرده، هر چند که او آن را تمدید کرد تا جلوی منقضی شدنش را بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان همچنین امروز اعلام کرد، آژانس‌های امنیتی این کشور مجددا کنترل ساختمان محل قرار گرفتن پارلمان و اداره ریاست جمهوری را به دست گرفته‌اند.

سخنگوی ریاست جمهوری قرقیزستان گفت: معاون اول دادستان کل به سورونبای جینبکوف گفت که روز یکشنبه ۱۱ اکتبر تیم‌های تحقیقاتی ساختمان اداری پارلمان قرقیزستان را بازرسی کرده‌اند و کنترل آن به اختیار آژانس‌های ضابط قانون منتقل شده است.

همچنین کمیته امنیت ملی نیز به رئیس جمهوری قرقیزستان درباره تلاش‌ها برای سرکوب فعالیت‌های "گروه‌های تخریب‌گر" حامی بی‌ثابت‌سازی گزارش داد.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری قرقیزستان، سورونبای جینبکوف مجددا وضعیت اضطراری را در بیشکک اعمال کرده و علت این کار نیز انفعال پارلمان بوده است. او تاکید کرد: سورونبای جینبکوف، رئیس جمهوری قرقیزستان حکمی را امضا کرده و طبق آن وضعیت اضطراری در منطقه بیشکک مجددا اعمال می‌شود.

این حکم جدید تصریح ساخته که وضعیت اضطراری در بیشکک تا ۱۹ اکتبر اجرایی خواهد بود. با این حال اگر که پارلمان از تصویب این حکم خودداری کند وضعیت اضطراری به صورت خودکار در ۱۵ اکتبر برداشته می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۸۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان