//
کدخبر: ۲۷۸۹۶۵ //

فشار مکرون به لبنان برای تشکیل کابینه دولت ادامه دارد

کاخ الیزه گفت رییس جمهوری فرانسه به دولت لبنان فشار می‌آورد که این هفته کابینه را تشکیل داده و کشور را از این بحران خارج کند.

فشار مکرون به لبنان برای تشکیل کابینه دولت ادامه دارد

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت که «امانوئل مکرون» رییس جمهوری این کشور به تماس‌های خود با بازیگران سیاسی مختلف در لبنان برای تشکیل کابینه در موعد مقرر ادامه می‌دهد.

یک مقام دولتی نیز به این خبرگزاری گفته است که «مصطفی ادیب» نخست‌وزیر مکلف لبنان روز دوشنبه برنامه خود برای تشکیل کابینه را «میشل عون» رییس جمهوری این کشور ارایه خواهد کرد تا روند تشکیل دولت سریعتر پیش برود.

یک منبع نزدیک به «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان گفته است که مکرون روز شنبه با او تماسی تلفنی داشته تا برای رفع مانعی که در تعیین پست وزارت دارایی پیش آمده بود، تلاش کند.

پیشتر شبکه خبری المیادین گزارش داده بود بری در گفت‌وگو با رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده است در صورت عدم واگذاری کرسی وزارت دارایی به جنبش امل و حزب‌الله، این دو حزب شیعی در دولت آتی مشارکت نخواهند کرد.

بری گفته بود: در خصوص تشکیل دولت جدید ما شاهد دستورالعمل‌هایی برای وزارتخانه‌ها و خط‌ونشان کشیدن‌هایی از خارج لبنان و نیز عدم آغاز رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در این زمینه هستیم. ما به ادیب ابلاغ کردیم که با این وضع، تمایلی برای شرکت در دولت آینده نداریم.

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی دو وزیرپیشین لبنانی وابسته به حزب‌الله به نام های علی حسن خلیل و یوسف فنیانوس را در فهرست سیاه تروریسم قرار داده است.

به گزارش فرتاک نیوز؛ رییس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، اوایل شهریورماهبرای دیدار با مقام‌های لبنانی به این کشور سفر کرد.

وی پیش‌تر در سخنانی، لبنان را از هرگونه جنگ و درگیری برحذر داشت و تأکید کرد که آماده تعامل با نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه و تمام احزاب سیاسی لبنان است.

مکرون پیش از آن نیز در ۱۶ مرداد و دو روز پس حادثه انفجار در بندر بیروت، ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده با مردم این کشور اعلام همبستگی و تأکید کرد: برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیما در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۹۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان