//
کدخبر: ۲۷۷۵۸۴ //

افزایش نگرانی‌ها برای دسترسی همه کشورها به واکسن کرونا

رئیس نهاد مبارزه با بیماری های همه گیر آمریکا روز چهارشنبه از تلاش کشورهای ثروتمند برای دستیابی انحصاری به نخستین واکسن های بالقوه کووید -۱۹ و نرسیدن این داروهای پیشگیری به دست کشورهای فقیر، ابراز نگرانی کرد.

افزایش نگرانی‌ها برای دسترسی همه کشورها به واکسن کرونا

وظیفه ریچارد هچت مدیرعامل ائتلاف آمادگی برای رویارویی با بیماری های واگیردار، تضمین تقسیم مساوی واکسن های بالقوه کووید –۱۹ در سراسر جهان در حالی است که کشورهایی مانند ایالات متحده، اروپا و دیگر کشورهای ثروتمند قبلا نخستین محموله های این داروهای پیشگیری را پیش خرید کرده اند.

براساس بررسی ها و برآوردهای فرانس پرس؛ برخی کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن با گذشت هفت ماه از همه گیری این ویروس و حتی پیش از به پایان رسیدن آزمایش های بالینی واکسن های بالقوه، دستکم سه میلیارد دوز از آنها را سفارش داده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ویژه به این رقابت دامن زده است به گونه ای که دولت وی قراردادهایی برای خرید دستکم ۸۰۰ میلیون دوز واکسن با ۶ شرکت تولیدکننده دارو برای جمعیت ۳۳۰ میلیون نفری این کشور امضا کرده و قرار است تحویل برخی از آنها از پایان سال جاری (۲۰۲۰) آغاز شود.

به گزارش فرتاک نیوز؛ هچت به فرانس پرس گفت: ایالات متحده در صورت موفقیت آمیز شدن همه واکسن هایی که روی آنها سرمایه گذاری کرده، به صورت بالقوه در شرایط عرضه بیش از  نیاز قرار خواهد گرفت.

این شهروند آمریکا افزود که درک می کند اولویت سران هر کشور، خدمت به مردم خودش است، اما از واشنگتن درخواست کرد که واکسن های خود را در اختیار دیگر کشورهای نیازمند نیز قرار دهد.

به گفته هچت؛ ما باید سران کشورهای جهان را قانع کنیم که هر واکسن با آماده شدن در مقدار محدود، ابتدا باید در سراسر جهان در اختیار همگان قرار گیرد و توزیع آن نباید به گونه ای باشد که تنها شمار معدودی از کشورها در نیمه نخست 2021 به همه واکسن های تولید شده دسترسی یابند.

نهادی به نام کوواکس با حمایت سازمان جهانی بهداشت به همراه سی ئی پی آی و گروه ائتلاف جهانی واکسن (گاوی) قصد خرید و توزیع ۲ میلیارد دوز واکسن کووید–۱۹ را در ۲۰۲۱ دارند. تاکنون ۹۲ کشور در حال رشد و ۸۰ کشور توسعه یافته در این طرح عضو شده اند و اتحادیه اروپا روز دوشنبه مشارکت ۴۰۰ میلیون یورویی خود را در تولید و توزیع واکسن کرونا، اعلان کرده است. اما ایالات متحده از پیوستن به این برنامه خودداری کرده است.

کوواکس تاکنون موفق به پیش خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن از گروه داروسازی آسترازنکا شده که با ایالت متحده، اروپا، روسیه کره جنوبی، چین، آمریکای لاتین و برزیل نیز قراردادهای جداگانه همکاری بسته است.

شرکت فناوری زیستی نواکس ایالات متحده نیز اعلان کرده که با یک گروه داروسازی هندی برای تولید تا یک میلیارد دوز از واکسن بالقوه خود در این کشور، قرارداد همکاری بسته است.

مذاکرات سی ئی پی آی که بودجه آن توسط نهادهای خیریه همگانی و خصوصی مانند بنیاد گیتس تامین می شود با دیگر آزمایشگاه ها ادامه دارد، اما تاکنون حتی با شرکت آمریکایی مادرنا قراردادی بسته نشده که سی ئی پی آی مدت ها پیش چند میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرده بود، هر چند با سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دولت آمریکا در آن، قابل مقایسه نیست.   

هدف نهایی تعیین شده سازمان جهانی بهداشت در این کارزار، دستیابی هر کشور به واکسن برای ۲۰ درصد جمعیت خود است که با آسیب پذیرترین افراد شامل کارکنان بخش بهداشت و درمان و بدون توجه به ملیت آنها شروع خواهد شد.

کوواکس به رغم رقابت داغ، امیدوار است که با ۱۷۲ عضو خود بتواند از لحاظ قیمتی مذاکرات مفیدی داشته باشد.

اتحادیه اروپا نیز قراردادهای اختصاصی با آزمایشگاه ها بسته و تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دوز پیش خرید کرده است.

هچت همچنین گفت: سی ئی پی آی در دراز مدت هنوز باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار باقی مانده از مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار مورد نیاز برای ادامه فعالیت های پژوهشی تولید واکسن را فراهم کند، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسن هایی که اکنون در دست  ساخت هستند، موثر واقع شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۵۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان