//
کدخبر: ۲۷۷۰۴۲ //

ماکرون: زمانی که پای حاکمیت مدیترانه‌ای به میان آید، باید در حرف و عمل ثبات‌قدم باشم

رئیس جمهور فرانسه گفت طی تابستان موضع سختی درباره اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی گرفته بود و خط قرمز تعیین کرد، چرا که آنکارا به صحبت ها اهمیتی نمی دهد باید عمل کرد.

ماکرون: زمانی که پای حاکمیت مدیترانه‌ای به میان آید، باید در حرف و عمل ثبات‌قدم باشم

به نقل از "رویترز"، روابط بین فرانسه و ترکیه در ماه‌های اخیر بر سر نقش آنکارا در ناتو، لیبی و مدیترانه، تیره شده است.

به گزارش فرتاک نیوز، ماکرون از اتحادیه اروپا خواسته با یونان و قبرس در مورد اختلاف بر سر ذخایر گاز طبیعی قبرس و میزان فلات قاره‌های آن‌ها، همبستگی نشان دهد و خواستار تحریم های بیشر در سطح اتحادیه اروپا شده است، با وجود آنکه در بلوک بر سر این مسئله تفرقه وجود دارد.

امانوئل ماکرون در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: زمانی که پای حاکمیت مدیترانه‌ای به میان آید، باید در حرف و عمل ثبات‌قدم باشم.

وی اظهار کرد: می‌توانم به شما بگویم که ترک‌ها فقط به این شیوه احترام می‌گذارند. اگر شما کلامی بگویی که در پی آن عمل نیاید... کاری که فرانسه در این تابستان انجام داد (اشاره به حملات هوایی فرانسه علیه مکان‌های مظنون به تسلیحات شیمیایی- مهم بود: این یک سیاست خط قرمز است. من این را در سوریه انجام دادم.

فرانسه این هفته همزمان با تشدید اختلاف بین ترکیه و یونان به دنبال اینکه ترکیه یک کشتی تحقیقاتی را این ماه به آب‌های مورد مناقشه فرستاد، به تمرینات نظامی مشترک با ایتالیا، یونان و قبرس پیوست؛ اقدامی که آتن غیرقانونی خوانده است.

ماکرون گفت که او قاطع بوده، اما خویشتن‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام ما متناسب بود. ما یک ناوگان نفرستادیم.

ماکرون مکرراً خواهان تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ترکیه شده است و این دو متحد نانو در ماه ژوئن، بعد از آنکه یک کشتی جنگی فرانسوی تلاش کرد به عنوان بخشی از تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برای لیبی، یک کشتی ترکیه‌ای را مورد بررسی قرار دهد، تقریباً در حالت حمله قرار گرفتند.

وی در حالی که اقدامات ترکیه را تحریک‌آمیز توصیف می‌کرد، گفت: گمان نمی‌کنم استراتژی ترکیه در سال‌های اخیر، استراتژی یک متحد ناتو بوده باشد... زمانی که کشوری دارید که به مناطق اقتصادی انحصاری یا حاکمیت دو عضو از اتحادیه اروپا حمله می‌کند.

رئیس جمهور فرانسه گفت: اعتبار ما در رسیدگی به بلاروس چه خواهد بود، اگر به حملاتی که حاکمیت اعضای خودمان را هدف قرار گرفته، واکنش نشان ندهیم؟

آلمان به دنبال یک رویکرد کمتر مقابله‌ای بوده و تلاش دارد بین آنکارا و آتن میانجی‌گری کند.

روز سه‌شنبه، وزاری خارجه مربوطه گفتند خواستار حل مسئله از طریق دیالوگ با "هایکو ماس"، وزیر خارجه آلمان هستند. با این وجود، هر یک هشدار دادند که به دفاع از حقوق خود در منطقه ادامه خواهند داد.

ماکرون گفت: آلمان و دیگر شرکا بر سر اینکه دستور کار ترکیه مشکل‌ساز است، موافقت کرده‌اند. شش ماه پیش مردم می‌گفتند فرانسه تنها کشوری است که ترکیه را مقصر مسائلی می‌داند، حالا همه می‌بینند که یک مشکلی هست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۰۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان