//
کدخبر: ۲۶۹۹۱۰ //

واکنش مسکو به سخنان پامپئو درباره سوء استفاده روسیه از حق وتو

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از حملات متکبرانه آمریکا علیه مسکو و پکن، هدف از دستکاری در واقعیت در رابطه با تصمیمات پیرامون سوریه را بی ثباتی اوضاع سیاسی داخلی این کشور و تلاش برای تغییر دولت قانونی آن ارزیابی کرد.

واکنش مسکو به سخنان پامپئو درباره سوء استفاده روسیه از حق وتو
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات مسکو از اظهارات "مایکل پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا درباره مباحثات شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با پیش نویس قطعنامه‌ای برای ادامه ارائه کمک‌های انسان دوستانه مرزی به سوریه که به خود اجازه داده بگوید که "روسیه و چین از حق وتوی خود سوء استفاده کرده‌اند"، بشدت ناامید شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه تأکید کرده است: «آنچه  در این رابطه در حال رخ دادن است، تلاش دیگری برای تحریف واقعیت‌ها و یافتن راهی برای رسیدن به منافع سیاسی کوته بینانه و سیاسی است. حملات متکبرانه واشنگتن علیه روسیه و چین، متأسفانه دیگر جای تعجب ندارد. ولی این مسئله تعجب آور است که سهل انگاری غیرقابل ببخشی در رابطه با وضعیت انسانی فعلی سوریه، به دلیل گمانه زنی‌های نادرست و مغرضانه صورت می گیرد. در حالی که تجربه غم انگیز سالهای اخیر به وضوح نشان داده که چنین طرح‌هایی در سایر کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.»

این وزارتخانه در ادامه می‌افزاید: «نمونه این اقدامات در رابطه با عراق و لیبی به طور قانع کننده نتایج ناگوار چنین مهندسی ژئوپلیتیکی را ثابت کرده است. علاوه بر این، قابل توجه است که هیچ یک از کسانی که مسبب تجاوز آشکار به  این کشورها بوده و به شدت همه قوانین بین المللی و اصول منشور سازمان ملل را نقض کردند، مسئولیت پیامدهای مخرب این مداخله را بر عهده نگرفته‌اند.»

در بیانیه وزارت خارجه روسیه یادآوری شده است: «بهانه‌هایی که برای دخالت در کشورهای خاورمیانه استفاده شده، اکنون به طور جدی در رابطه با سوریه در حال تکرار است، در حالی که در خصوص تأثیر منفی تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی سکوت می شود. تحریم‌هایی که هدف از آنها - بی ثبات کردن وضعیت سیاسی داخلی در سوریه، برانگیختن اعتراضات اجتماعی و تلاش دیگری برای تغییر یک "رژیم نامطلوب دیگر برای غرب" است.»

وزارت امور خارجه تأکید کرد که روسیه همواره از افزایش کمک‌های انسان دوستانه به تمامی افراد نیازمند در سراسر خاک سوریه، مطابق با قوانین بین المللی و دست یابی به توافق با دولت قانونی این کشور حمایت کرده و خواهد کرد. این شرط - نیاز به هماهنگی با دولت سوریه، بعنوان عضو سازمان ملل – از طرف کشورهای غربی، خصومت آمیز تلقی می شود. در حالیکه مسکو مخالفتی با تمدید سازوکار ارائه کمکهای مرزی ندارد، ولی معتقد است که این کار باید با در نظر گرفتن وضعیت واقعی زمینی، به ویژه اوضاع در منطقه ادلب، انجام شود. لازم است تا از بوجود آمدن این وضعیت جلوگیری شود که این مکانیسم در رساندن منابع انسانی در داخل کشور خلل ایجاد کند.

در انتهای این بیانیه آمده است: «متأسفانه، استدلال قوی در این رابطه از سوی شرکای غربی و متحدان آنها شنیده نمی شود. و متاسفانه، باید اعتراف کنیم  که آمریکایی‌ها و افراد همفکر آنها موفق به فریب و دستکاری در ساختارهایی مانند دفتر هماهنگی سازمان ملل برای امور انسان دوستانه و سایر آژانس‌های تخصصی سازمان ملل شده و آنها را در جهت هدف سیاسی خود به منظور تغییر قدرت حاکمه در سوریه، به خدمت گرفته‌اند.»  

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۹۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان