//
کدخبر: ۲۶۷۰۷۷ //

روایت بولتون از طرح ترامپ برای دعوت طالبان به «کمپ دیوید»

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتابش از پشت پرده اتفاقات در کاخ سفید و نیز طرح ترامپ برای دعوت طالبان به کمپ دیوید خبر داد و تاکید کرد که این موضوع وی را وادار به استعفا کرد.

روایت بولتون از طرح ترامپ برای دعوت طالبان به «کمپ دیوید»
به گزارش فرتاک نیوز،

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب تازه‌اش با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» درباره ایده ترامپ برای دعوت طالبان به کمپ دیوید نوشت که مخالف این طرح بود و در حالی که استعفا نامه خویش را از قبل آماده کرده بود دیگر سیاست‌های اشتباه و غیرمسئولانه ترامپ را نپذیرفت و استعفا کرد.

بولتون نوشت که «به اشتباه، هماهنگی‌ها برای دیدار ترامپ با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و طالبان در کمپ دیوید را از یاد برده بود و با توجه به اینکه تدارکات چنین دیداری پیچیده است تاخیر نشست را اجتناب ناپذیر دانسته و گمان می‌کرد طالبان از بیم آنکه دیدار یک تله است این دعوت را نپذیرند».

وی تصمیم ترامپ برای دیدار با طالبان در کمپ دیوید را دلسرد کننده خواند و تصریح کرد که مخالف این دیدار و توافق با طالبان بود و اکنون ممکن بود هر دو آن‌ها اتفاق بیفتد.

بولتون افزود: در حالی که مقامات آمریکایی برای این دیدار و پروتکل‌های امنیتی مورد نیاز آن آماده می‌شدند گزارش‌هایی از حمله طالبان به «گرین ویلج» در کابل رسید که بر اثر آن 10 نفر از جمله یک نظامی آمریکایی کشته و یک نظامی رومانیایی نیز زخمی شدند.

بولتون نوشت که پس از این حمله «میک مولوانی» سرپرست سابق کارکنان کاخ سفید به اتاقش آمده و گفته براساس شناختش از رئیس جمهور آمریکا دستکم 20 درصد احتمال دارد که  ترامپ این دیدار را لغو کند و پس از آن نیز ترامپ تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم این دیدار را انجام دهیم».

بولتون افزود که کسی خارج از دولت از دیدار با طالبان خبر نداشت.  ترامپ در دیدار با وی و شماری از دیگر مقامات ارشد آمریکا گفت: «این جلسه را برگزار نکنید، بیانیه‌ای منتشر کنید که قرار بود با طالبان دیدار کنیم اما آن‌ها یکی از سربازان ما و 9 نفر دیگر را کشتند بنابراین دیدار را لغو کردیم، باید آتش‌بس باشد و در غیر اینصورت من نمی‌خواهم مذاکره کنم. ما باید یک بمب بیندازیم، باید به آن‌ها ضربه سختی وارد کنیم، اگر آن‌ها نتوانند آتش‌بس کنند من توافق نمی‌خواهم».

پس از آن دیدار با ترامپ نیز بولتون و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با یکدیگر بررسی کردند که براساس گفته‌های ترامپ دیدار غنی نیز باید لغو شود و تصمیم گرفتند که نباید بیانیه‌ای درباره عدم دیدار با طالبان منتشر شود و بهتر است هیچ چیزی در این باره گفته نشده و امیدوار بود که این موضوع عمومی نشود.

بولتون با انتقاد از رفتارهای شتاب‌زده ترامپ نیز گفت که رئیس جمهور آمریکا نتوانست جلو خودش را بگیرد و عصر شنبه هفتم سپتامبر بدون هیچ هشداری در توئیتی برنامه انجام این دیدار را فاش کرد و روز یکشنبه رسانه‌ها پر از اخبار نشست نزدیک به فاجعه کمپ دیوید بود.

وی تصریح کرد که توافقنامه آمریکا و طالبان که 10 اسفند در قطر به امضا رسید بسیار شبیه به توافقی بود که قرار بود در کمپ دیوید امضا شود.

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ از چند ماه قبل استعفا نامه‌اش را آماده کرده بود اما تصمیمش به تدریج قویتر شد و پس از تصمیم ترامپ برای دعوت طالبان به کمپ دیوید و 3 روز پس از افشای این موضوع در توئیتر استعفایش را تحویل داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۷۰۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان