//
کدخبر: ۲۶۶۷۳۲ //

روایت بولتون از دلایل شکست ترامپ در برابر ایران

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتابش روایت مفصلی از دلایل شکست سیاست رئیس‌جمهور کشورش در برابر ایران ارائه کرده است.

روایت بولتون از دلایل شکست ترامپ در برابر ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

 «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که کتاب جدیدش به بمب خبری جدید علیه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده در این کتاب روایت خودش را از دلایل شکست سیاست واشنگتن در قبال ایران ارائه کرده است. 

 هنگامی که ترامپ در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب کرد نیتش را از این انتخاب پنهان نمی‌کرد: او می‌خواست ته دل رقبای آمریکا را از وجود فردی جنگ‌طلب که ممکن است تصمیم‌‌های خطرناک بگیرد خالی کند. 

اما سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران اکنون به سیاستی شکست‌خورده تبدیل شده زیرا ایران تعهداتش به توافق هسته‌ای را کاهش داده و اعلام کرده خودش را به هیچ یک از محدودیت‌های عملیاتی مندرج در توافق هسته‌ای مقید نمی‌داند. 

 بولتون در کتابش درباره اینکه چرا به نظر او سیاست ترامپ در قبال ایران موفق نبوده توضیح داده و اشاره کرده که پاسخ این سئوال را باید در ویژگی‌‌های رئیس‌جمهوری جست که می‌خواست خودش را سرسخت نشان دهد، اما روز به روز نظرش را عوض می‌کرد. بولتون نوشته اولویت اصلی ترامپ «رسیدن به توافقی بود که علی‌رغم داشتن نقائص اساسی آن را موفقیتی عظیم جلوه دهد.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا همچنین نوشته مجبور بوده ترامپ را از دیدار با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران منصرف کند زیرا این بیم وجود داشته که طرف ایرانی عملکرد بسیار بهتری نسبت به ترامپ داشته باشد. 

بولتون در بخش‌های دیگری از کتاب به بی‌ثباتی‌های ترامپ در موضع‌گیری‌ها و عوض شدن نظرات او اشاره کرده و قابل‌اتکا نبودن اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهور را خاطرنشان کرده است. 

بولتون نوشته ترامپ در اوایل کارش به او گفته که به نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان‌ خاطر داده که اگر اسرائیل از زور نظامی علیه ایران استفاده کند «من از او حمایت می‌کنم.» ترامپ از بولتون خواسته در یکی از سفرهایش به فلسطین اشغالی این روایت را برجسته کند. 

با این حال، بولتون می‌گوید منظور ترامپ از گفتن اینکه از نتانیاهو «حمایت می‌کنم» مشخص نبوده و درباره اینکه منظور او که آیا در صورت بروز درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل ترامپ حاضر به حمایت نظامی از اسرائیل خواهد بود یا خیر. 

نیویورک‌تایمز نوشته وقتی که بولتون وارد کاخ سفید شده متوجه شده که واقعیت‌ها کاملاً با پندارهای او متفاوت هستند. ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و مطمئن بوده که ایرانی‌ها برای مذاکره به التماس می‌افتند، حتی اگر مجبور به پذیرش شرایط سخت‌تری باشند. 

بولتون در کتابش می‌نویسد: «ترامپ همیشه این گلایه را مطرح می‌کرد که همه در دنیا می‌خواهند با او صحبت کنند اما هیچ ‌وقت نمی‌دانند چطور آن را مطرح کنند... بنابراین جای تعجب نداشت که او سرانجام شروع کرد به مطرح کردن اینکه باب مذاکره با ایران را باز کند.»

بولتون نوشته از نظر ترامپ، «حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌خواست با او مذاکره کند، پوتین خواستار گفت‌وگو بود و  همه می‌خواستند با او حرف بزنند اما کسی، همه چیز را به هم می‌ریخت. البته به پوتین و نه روحانی هیچ تلاشی برای برقراری تماس با ما انجام داده بودند.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۷۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان