//
کدخبر: ۲۶۰۵۴۳ //

واکنش شدید وزارت خارجه چین به ادعاهای مکرر پامپئو

سخنگوی وزارت خارجه چین با استناد به واقعیات و داده‌ها به سخنان مکرر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا برای سیاه‌نمایی چین واکنش شدید نشان داد.

واکنش شدید وزارت خارجه چین به ادعاهای مکرر پامپئو
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رادیو بین‌المللی چین، هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به ادعای "نشت کوویدــ19 از آزمایشگاه ووهان" گفت: حتی آنتونیو فائوچی کارشناس برجسته بیماری‌های عفونی آمریکا نیز ادعای پامپئو در این زمینه را تکذیب کرده است. پژوهشگاه ویروس‌شناسی ووهان یکی از ده‌ها آزمایشگاه P4 جهان بوده و به همکاری بین‌المللی در امور پژوهشی پرداخته و اطلاعات پژوهشی خود را به‌موقع به اشتراک گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که چین در زمان حاضر تنها دو آزمایشگاه P4 دارد، گفت: بر اساس آمار فدراسیون پژوهشگران آمریکا، 13 پژوهشگاه P4 در آمریکا فعالیت دارد و یا در حال احداث است. علاوه بر این، آمریکا 1495 آزمایشگاه P3 دارد و در مناطق مختلف جهان از جمله اوکراین و قزاقستان بسیاری آزمایشگاه‌های بیولوژیک خود را ایجاد کرده است. شایان ذکر است که آمریکا تنها کشور در جهان است که درباره مذاکرات پروتکل بازرسی «پیمان منع سلاح بیولوژیک» مانع‌تراشی کرده است.

وی گفت: بر اساس گزارش اداره حسابرسی آمریکا که در سال 2009 منتشر شد، در 10 سال، 400 حادثه در آزمایشگاه های P3 در آمریکا به وقوع پیوسته و امنیت این آزمایشگاه‌ها یکی از خطرناک‌ترین چالش‌های پیش‌ِروی نهادهای نظارتی است، برای نمونه، پایگاه بیولوژیک فورت دیتریک در ایالت مریلند بزرگ‌ترین پایگاه تحقیق و تولید سلاح بیولوژیک و شیمیایی ارتش آمریکا در ماه ژوییه سال گذشته از سوی مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا تعطیل شد و علت آن هم "عدم اجرای تدابیر کنترل امنیت مواد ویژه و ویروس" عنوان شد.

روزنامه یو.اس. تودی نیز در گزارشی اعلام کرد که "وقوع حوادث نشت ویروس کار عادی به‌نظر می‌رسد و این ریسک‌ها در حال تبدیل شدن به خطر واقعی است."، همچنین به گزارش دیگر رسانه‌های آمریکا، چندی پس از تعطیلی پایگاه دیتریک، در مناطق اطراف، نوعی "بیماری ناشناس ناشی از سیگار الکتریکی" شیوع یافت. همچنین بر اساس داده‌های منتشرشده مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا در پایان ماه فوریه، در فصل آنفلوآنزا دست‌کم 32 میلیون نفر از جمعیت این کشور به آنفلوآنزا مبتلا شدند و 18 هزار نفر جان باختند. رییس این مرکز علناً تأیید کرد که برخی از موارد فوتی میان آن‌ها در واقع ناشی از کوویدــ19 بوده است. همه این گزارشات علنی در رسانه‌های آمریکا موجود است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: در داخل آمریکا و نیز جهان تردیدهای زیادی وجود دارد، آن‌ها خواهان اعلام علت اصلی تعطیلی پایگاه دیتریک هستند، بسیاری مردم نیز خواهان بررسی ارتباط تعطیلی این پایگاه با بیماری سیگار الکتریکی، شیوع گسترده آنفلوآنزا و کوویدــ19 هستند.

هوا چون یینگ گفت: چین در اطلاع‌رسانی علنی و شفاف است و از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی بر اساس «مقررات بهداشت بین‌المللی» حمایت می‌کند. آیا آمریکا می‌تواند مثل چین در اقداماتش شفاف و علنی عمل کند؟ آیا آمریکا تحقیقات مستقل بین‌المللی در پایگاه دیتریک و دیگر آزمایشگاه‌های بیولوژیک این کشور در سراسر جهان از جمله اوکراین و قزاقستان را قبول دارد؟ آیا آمریکا گروه متخصصان سازمان بهداشت جهانی و یا سایر گروه‌های بین‌المللی را برای انجام تحقیقات منشأ کرونا در آمریکا و چگونگی مقابله آمریکا با کرونا به کشور خود دعوت می‌کند؟ آیا آمریکا می‌تواند در این زمینه یک الگو باشد؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۰۵۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان