//
کدخبر: ۲۴۸۴۴۰ //

دبیرکل سابق سازمان ملل درگذشت

خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سابق سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

دبیرکل سابق سازمان ملل درگذشت
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رویترز، خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سابق سازمان ملل، دیپلمات پرویی که نقش مهمی در پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق داشت، روز چهارشنبه در سن 100 سالگی در شهر لیما پایتخت پرو درگذشته است.

بر اساس این گزارش، پرز دکوئیار 2 بار دبیرکل سازمان ملل شد و طی سال های 1982 تا 1991 میلادی ریاست این سازمان مهم بین المللی را بر عهده داشته است.

وی پنجمین دبیرکل سازمان ملل و تنها دیپلمات آمریکای لاتین بود که این سمت را بر عهده داشته است.

آنتونیو گوترش دبیرکل فعلی سازمان ملل از نقش مهم دکوئیار در آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان و همین طور تلاش های وی در دستیابی به پیمان صلح کامبوج و السالوادور استقبال و قدردانی کرده است.

گوترش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دکوئیار یک دیپلمات متعهد و یک فرد الهام بخش بود که تاثیر مهم و بسزایی بر سازمان ملل و جهان ما داشت.

دکوئیار زمانی گفته بود که مهمترین و غرورآورترین دستاوردهایش ، نقش وی در استقلال نامیبیا و قرارداد صلح برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق است. البته تلاش های وی قادر به جلوگیری از وقوع جنگ خلیج فارس در سال 1990 میلادی نشده است.

دکوئیار پس از پایان دوره مسئولیتش در سازمان ملل در انتخابات ریاست جمهوری 1995 پرو شرکت کرد ولی در رقابت با آلبرتو فوجیموری شکست خورد.

وی به مدت 8 ماه به عنوان نخست وزیر دولت وحدت ملی پرو پس از سرنگونی دولت فوجیموری به خاطر فساد مالی در اواخر 2000 میلادی فعالیت کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۴۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان