//
کدخبر: ۲۴۸۲۱۹ //

دیپلمات روس: ایران به تعهدات خود در قبال آژانس عمل کرده است

مدیر بخش عدم‌گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت: به‌رغم برخی گمانه‌زنی‌ها ایران به تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد بوده است و صحبتی بر سر هرگونه تخلف از جانب تهران مطرح نیست.

دیپلمات روس: ایران به تعهدات خود در قبال آژانس عمل کرده است
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر ارماکوف" مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرد که ایران به تعهدات خویش درچارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد بوده و به هیچ وجه صحبت بر سر تخلفی از جانب ایران نیست.

روز گذشته، سه‌شنبه، خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح کم ایران از یک تن فراتر رفته است، براساس این سند، این ذخایر به 1020 کیلوگرم رسیده، در حالی که طبق توافق‌نامه، حد آن 202.8 کیلوگرم بود.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این ادعا که ایران اطلاعات درخواستی این سازمان را ارائه نداده است، تأکید کرد که در صورت عدم همکاری تهران با آژانس، جمهوری اسلامی با خطر تحریک بحران مواجه خواهد بود.

این دیپلمات روس در تفسیر اوضاع کنونی گفت: «در هر صورت، ایران به تعهدات خویش در چارچوب آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی عمل کرده، بنابراین هیچ صحبتی درباره هرگونه تخلف از طرف ایران مطرح نیست. ایران به نزدیکترین همکاری با آژانس علاقه‌مند است و این یک مسئله اصولی است که تمام سیاست‌های ایران بر اساس آن بنا شده است.»

ارماکوف تأکید کرد: «ممکن است گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود داشته باشد، ولی نکته اصلی این است که ایران کاملاً به تعهدات خویش در برابر آژانس انرژی اتمی عمل می‌کند. هرگونه تخمین احتمالی در این رابطه در رسانه‌های گروهی تنها حدس و گمان هستند.»

مقام وزارت خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که مسکو تمام تلاش‌های احتمالی خود را برای نجات توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌دهد، ولی این کار در شرایط اقدامات آمریکا کار چندان ساده‌ای نیست.

ارماکوف گفت: «با توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2018، روند اوضاع پیرامون توافق هسته‌ای بسیار پیچیده شده است. فدراسیون روسیه تمام تلاش خود را برای نجات این توافقنامه مهم بین‌المللی انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای که تعهدات همه طرفین بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت کاملاً رعایت شود، ولی در شرایطی که یکی از شرکت کنندگان، یعنی ایالات متحده، به‌شدت تعهدات خود را نقض کرده است، این کار ساده‌ای نیست.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۲۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان