//
کدخبر: ۲۴۸۱۰۹ //

آیا لیبرمن بار دیگر عامل شکست نتانیاهو خواهد شد؛ جدول زمانی تشکیل دولت جدید رژیم اسرائیل

نگاهها در رژیم صهیونیستی در حال حاضر به آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب راستگرای یسرائیل بیتینو دوخته شده که حزبش هفت کرسی در انتخابات اخیر کسب کرده و می‌تواند نقش محوری در تشکیل دولت جدید ایفا کند.

آیا لیبرمن بار دیگر عامل شکست نتانیاهو خواهد شد؛ جدول زمانی تشکیل دولت جدید رژیم اسرائیل
به گزارش فرتاک نیوز،

آویگدور لیبرمن در گفتگو با خبرنگارانی که در مقابل منزلش در شهرک صهیونیست نشین نیکودیم در جنوب کرانه باختری تجمع کرده بودند، تاکید کرد هرگز به دولتی که لیکود(به ریاست نتانیاهو) آن را رهبری کند و احزاب دینی(حریدیم) در آن حضور داشته باشند، نخواهد پیوست.

البته لیبرمن در عین حال گفت همانطور که به رای دهندگان قول دادیم هر کاری را که لازم باشد برای جلوگیری از برگزاری چهارمین انتخابات انجام خواهیم داد.

وی افزود این تصمیم را به شیوه خاصی اتخاذ خواهیم کرد. لیبرمن حاضر نشد در این باره و اینکه چه تصمیمی خواهد گرفت، بیشتر توضیح دهد.

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی افزود حزبش(یسرائیل بیتینو) برای بررسی چگونگی اتخاذ تصمیم نشست برگزار خواهد کرد.

لیبرمن پیشتر نیز با پیوستن به دولتی که نتانیاهو می‌خواست پس از اولین انتخابات در ماه آوریل و دومین انتخابات پیاپی در ماه سپتامبر تشکیل دهد، مخالفت کرده بود.

وی شرط پیوستن خود به دولت نتانیاهو را موافقت احزاب دینی موسوم به حریدی با طرح سربازی آنها در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که با مخالفت این احزاب روبرو شده است.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات رژیم صهیونیستی که انتظار می رود امشب یا صبح فردا چهارشنبه اعلام شود، «رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی رایزنی های خود با احزاب پیروز در سومین انتخابات کنست(پارلمان) را آغاز می کند تا توصیه های آنها برای اینکه کدام نماینده مامور تشکیل دولت جدید شود، گوش کند که احتمالا وی بار دیگر نتانیاهو را برای این ماموریت نامزد خواهد کرد.

تلاش نتانیاهو برای جلب حمایت لیبرمن از تشکیل دولت

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و رئیس حزب لیکود روز سه شنبه نشستی را با حضور سران احزاب راستگرا و حریدی در کنست رژیم صهیونیستی برگزار کرد.

بر اساس گزارش رسانه های رژیم صهیونیستی، طی این نشست توافق شد که سران این ائتلاف و نتانیاهو با آویگدور لیبرمن مخالفت نکنند، آنهاهمچنین بر ادامه فعالیت به عنوان یک فراکسیون متحد به ریاست نتانیاهو با هدف تشکیل دولت قدرتمند در اسرع وقت توافق کردند.

سران فراکسیون راستگرایان همچنین توافق کردند با پیوستن احزابی به دولت جدید به شرط اعتراف به اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک به زعم خود مخالفت نکنند.

یعقوب لیتسمان وزیر بهداشت کابینه نتانیاهو از فراکسیون یهودت هتوراه حریدی مدعی شده است که ما به وضعی خواهیم رسید که دیگر انتخابات برای چهارمین بار برگزار نخواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پیوستن لیبرمن به دولتی به ریاست نتانیاهو با تحقیر وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی گفت : لیبرمن کیست؟ ما با نخست وزیر نشست برگزار خواهیم کرد و دستورکارش را بررسی خواهیم کرد.

موشه غفنی عضو کنست از حزب یهودت هتوراه هم گفت هنوز شمارش آرا پایان نیافته است، شاید ما 61 کرسی کسب کنیم، به احتمال زیاد ما به سمت انتخابات دیگر نخواهیم رفت، زیرا نتانیاهو مجبور به تشکیل دولت یا ائتلاف خواهد بود.

غفنی درباره تشکیل دولت وحدت با فراکسیون کاحول-لاوان(آبی سفید) به ریاست بنی گانتس رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفت دولت وحدت در کار نیست، دولتی تشکیل می شود که ممکن است فراگیرتر باشد نه دولت وحدت.

جدول زمان بندی برای تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی

طی روزهای آتی و پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات کنست(پارلمان) بیست و سوم که روز دوشنبه(دوازدهم اسفند برابر با دوم مارس) برگزار شد، روند تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی هم آغاز خواهد شد.

با وجودی که بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا، بنیامین نتانیاهو پیشتاز انتخابات است، ولی در صورتی که فراکسیون احزاب راستگرا و حریدی نتوانند 61 کرسی در کنست به دست آورند، در آن صورت روند تشکیل دولت سخت و طولانی خواهد بود و البته شبح چهارمین انتخابات پیاپی هم بعید نیست.

این در حالی است که قرار است از هفدهم مارس جاری یعنی دو هفته دیگر، محاکمه بنیامین نتانیاهو به خاطر پرونده های فساد آغاز شود.

این در حالی است که یک گروه صهیونیستی از رئیس رژیم اشغالگر خواسته است نتانیاهو را به خاطر پرونده های فسادی که با آن روبرو است، مامور تشکیل دولت جدید نکند.

جدول زمانی روند تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی

هشتم تا نهم مارس : آغاز رایزنی های ریولین رئیس رژیم اسرائیل با سران فراکسیونها در کنست که فردی را برای تشکیل دولت جدید توصیه خواهند کرد.

دهم مارس : آخرین مهلت انتشار نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیته مرکزی انتخابات رژیم اسرائیل است، تصور می شود این کمیته نتایج نهایی را حداکثر هشت روز پس از برگزاری انتخابات اعلام کند.

شانزدهم مارس: اعضای کنست جدید سوگند یاد خواهند کرد.

هفدهم مارس : موعد نهایی مامور شدن یکی از اعضای کنست برای تشکیل دولت

چهاردهم آوریل : پایان مدت زمانی مکلف شدن برای تشکیل دولت که زمان آن، بیست و هشت روز است، در صورتی که نامزد مربوطه در انجام ماموریت تشکیل دولت شکست بخورد، می تواند به تمدید ماموریتش تا چهارده روز دیگر دست یابد.

سی ام آوریل : در صورتی که اولین نامزد مامور تشکیل دولت شکست بخورد، رئیس رژیم اسرائیل دو روز مهلت دارد رایزنی های دیگری انجام دهد و پس از آن می تواند نامزد دیگری را مامور تشکیل دولت کند و این بار هم به وی مهلت بیست و هشت روز می دهد، البته بدون اینکه آن را تمدید کند.

بیست و هشتم می: در صورتی که دومین نامزد هم در تشکیل دولت شکست بخورد، اکثریت اعضای کنست می توانند طی بیست و یک روز نزد رئیس رژیم رفته و از وی بخواهند یکی از اعضای کنست را مامور تشکیل دولت کند.

هجدهم ژوئن : در صورتی که دولت تشکیل نشود، برگزاری چهارمین انتخابات اعلام خواهد شد که بر اساس ارزیابی ها، این انتخابات تا پیش از سپتامبر آینده برگزار نخواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۱۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان