//
کدخبر: ۲۴۶۳۲۲ //

روسیه رفتار غربی‌ها را باعث بروز تفرقه در شورای امنیت دانست

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نسبت به نادیده گرفته شدن نظرات برخی کشورها در تهیه پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی و فعالیت کمیته کارشناسی یمن انتقاد کرد و این رویکرد را باعث تفرقه در شورای امنیت دانست.

روسیه رفتار غربی‌ها را باعث بروز تفرقه در شورای امنیت دانست
به گزارش فرتاک نیوز،

واسیلی نبنزیا عصر سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع یمن برگزار شد، افزود فدراسیون روسیه از این قطعنامه که انگیس ارائه داد تا تحریم ها و  فعالیت کمیته کارشناسان یمن تمدید شود، حمایت نکرد چرا که تمام نگرانی های ما در آن لحاظ نشد.

وی ادامه داد: در طول مشاوره کارشناسی، ما به صراحت و روشنی، اصول و دلایل خود را برشمردیم و اعتراض خود را در مورد تعدادی از مفاد پیش نویس انگلیس بیان کردیم. شماری از اظهارات ما دقیقاً امروز به حساب آمد زمانی که بحران احتمالی دیگری در شورای امنیت در حال شکل گیری بود در حالی که همه اینها می توانست با آرامش و بدون تاثر و فشار توافق شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد کمیته کارشناسان یمن را دچار اختلاف نظر دانست و اضافه کرد: با این حال برخی از مسایل بحث برانگیز در داخل پیش نویس قطعنامه گنجانده شد. بسیاری از هیات‌های دیپلماتیک فرصت مشارکت برابر در تعادل بخشی به این متن نداشتند.

نبنزیا اظهار کرد: به ما بگویید در زمانی که شرایط یمن به اقدامات سازماندهی شده جمعی ما برای تسهیل در حل این بحران و آوردن آن به ریل سیاسی، اطمینان بخشی به آتش بس جامع و ارسال کمک به مردم نیاز دارد، ما باید دچار تقسیم بندی در داخل شورای امنیت شویم؟

وی تصریح کرد خوشبختانه امروز توانستیم بر این اختلاف و تفرقه غلبه کنیم. اگر این بحران رخ داده بود ، فقط مانع کار سازمان ملل و گریفیث نماینده ویژه دبیر کل که روسیه به طور کامل از آن حمایت می کند، می شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تصریح کرد ما بار دیگر بر نیاز به یکپارچه سازی تلاش های جامعه جهانی برای دستیابی به ثبات کلی در منطقه تاکید می کنیم. ما نه بر انزوا، فشار و بازی سرزنش دیگران بلکه باید بر تلاش های جمعی واقعی به منظور یافتن راه هایی برای حل بحران تمرکز کنیم.

نبنزیا تاکید کرد هدف این قطعنامه، گسترش رژیم تحریم‌ها و دستورالعمل کمیته کارشناسان بود تا اینکه در ارتقای رویکردهایشان که فراتر از اهداف قطعنامه است، رقابت کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه نویسندگان قطعنامه در پی دستیابی به یک سند اجماعی نبوده اند، خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می کنیم که کشورهای مسئول این پرونده باید تجدید نظر کنند. این واقعیت که در حین کار بر پیش نویس قطعنامه های شورای امنیت، نگرانی های ما توجه نمی شود و اغلب به سادگی مورد بی اعتنایی قرار می گیرد، در نهایت نه ما بلکه حامیان قطعنامه را در وضعیت ناراحت کننده‌ای قرار می دهد.

نماینده روسیه در شورای امنیت افزود: اگر نمی خواهید به مشورت‌های ما گوش دهید، اگر نمی خواهید نگرانی های ما را در نظر بگیرید این مساله همچون امروز بر مواضع رای گیری ما تاثیر می گذارد.

نبنزیا تصریح کرد ما مطمئنا تمایل نداریم فقط به خواسته های خودمان برسیم، همانطور که برخی امروز گفتند. تمام آنچه ما می خواهیم یک متن متعادل از قطعنامه است اما نمی توانیم با رویکرد "همه یا هیچ چیز" موافق باشیم. به هیچ وجه مصالحه‌ای وجود ندارد و ما نمی توانیم با آن رویکرد موافق باشیم.

در قطعنامه تمدید ماموریت کمیته کارشناسی یمن و تحریم تسلیحاتی این کشور، روسیه و چین رای منفی دادند و این قطعنامه با رای مثبت ۱۳ عضو دیگر به تصویب رسید.

در دو سال گذشته، انگلیس در همسویی با آمریکا کوشیده است به نوعی پای ایران را به نقض تحریم های تسلیحاتی یمن باز کند و در این مسیر کوشیده اند گزارش های کمیته کارشناسی یمن را به گونه‌ای تنظیم سازند که به شکلی ایران متهم شود.

پیش از این، روسیه با یک پیش نویس قطعنامه مربوط به یمن به دلیل اینکه نام ایران آورده شده بود، وتو کرد و از آن زمان تاکید داشته است هرگونه اشاره به ایران در این قطعنامه با وتوی آنها روبرو خواهد شد.

ایران همواره اتهام آمریکا و برخی کشورهای غربی در ارسال سلاح به یمن را رد کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۳۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان