//
کدخبر: ۲۴۲۵۴۵ //

همزمان با پیشروی دمشق در شمال غرب بزرگترین کاروان نظامی ترکیه وارد سوریه شد

همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در حومه شرقی ادلب به سمت شمال و بستن مرزهای اداری استان حلب در پی تسلط بر تعدادی روستا و شهرک منابع میدانی گفتند، بزرگترین کاروان نظامی ترکیه از زمان تاسیس ایست‌های بازرسی در مناطق کاهش تنش در استان ادلب وارد این کشور شده است.

همزمان با پیشروی دمشق در شمال غرب بزرگترین کاروان نظامی ترکیه وارد سوریه شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یگان‌های ارتش سوریه در حومه شرقی ادلب عملیات نظامی جدیدی در هم‌جواری جاده بین‌المللی (حلب-حماة) را از مواضع خود در شمال شهر سراقب با نفوذ به مرزهای اداری استان حلب بعد از تسلط شب گذشته بر شهرک‌های "محاریم"، "آجاز" و "خواری"، "مکحله" و "تل التباریز" آغاز کردند.

این پنج شهرک آزاد شده در مرزهای اداری شرق استان ادلب و جنوب حلب واقع‌ هستند.

به گفته یک منبع میدانی، عملیات پیشروی با هدف تنگ‌ کردن حلقه محاصره گروه‌های مسلح مستقر در شرق جاده بین‌المللی بین شهر سراقب و شهرک "الزربه" در حومه جنوبی حلب در حال انجام است.

در این راستا دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه روز جمعه پیشروی در شمال غرب این کشور داشتند و به آخرین مقر بزرگ تروریست‌ها حمله کردند.

به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر که مقر آن در لندن است، نیروهای ارتش سوریه به طور کامل بر بخشی از جاده اصلی در استان حلب مسلط شدند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد: ارتش سوریه بر کل بخشی از جاده بین‌المللی حلب – دمشق که از استان ادلب می‌گذرد تسلط یافته و تنها بخشی از این جاده در استان حلب در هم‌جواری ادلب باقی مانده تا به طور کامل به دست ارتش سوریه بیفتد.

رسانه‌های رسمی اما تسلط ارتش سوریه بر این بخش از جاده را اعلام نکردند اما گفتند، نیروهای دولتی بر دو روستای موجود در این مسیر تسلط یافته‌اند.

ارتش سوریه چشم خود را به تسلط بر این جاده معروف به نام ام 5 دوخته زیرا منجر به احیای عبور و مرور از این جاده شده و باعث می‌شود شریان اصلی بین دمشق و حلب به حالت عادی بازگردد. حلب پیشتر پایتخت اقتصادی و دومین شهر بزرگ سوریه بود.

به گفته دیده بان حقوق بشر سویه، نیروهای ارتش سوریه ۳۰ کیلومتری پیشروی داشتند و ۱۳ روستا و شهرک همچنان در دست جنگجویان است و ارتش باید بر آنها مسلط شود.

این جاده میانبر و سریع‌سیر از مرزهای اردن در جنوب سوریه تا شمال امتداد یافته و طولانی‌ترین جاده میانبر در کشور است و از مناطق سرسبز و زراعی و چهار شهر اصلی عبور می‌کند. جاده ام 5 از بزرگترین شهرها در حماة و حمص می‌گذرد و به مرزهای جنوبی با اردن می‌رسد.

نیروهای ارتش سوریه با یاری و پوشش هوایی روسیه توانسته‌اند ظرف دو هفته گذشته ده‌ها شهرک در استان ادلب را در قالب بزرگترین عملیات نظامی طی سال‌های گذشته بازپس بگیرند. چنین پیشروی به نظام سوریه کمک خواهد کرد به طور کامل تسلط خود را بر سوریه بگستراند.

آن سو اما ترکیه گفته است، تمام تدابیر را برای توقف حمله نیروهای سوریه به شهر سراقب که به تازگی وارد این شهر شده‌اند، اتخاذ کرده است. ارتش ترکیه همچنان کاروان‌های نظامی را وارد خاک سوریه می‌کند و یک ایست بازرسی جدید در اطراف شهر ادلب ایجاد کرده است.

خبرنگار الجزیره گزارش داد، تعدادی تجهیزات نظامی ترکیه وارد استان ادلب شدند که شامل بیش از ۳۰۰ تجهیزات از جمله خودروهای زرهی، ده‌ها تانک‌ها، تجهیزات توپخانه‌ای، نفربرها و تجهیزات لجستیک و پزشکی می‌شد.

منابع نظامی اشاره کردند،‌ کاروان نظامی ترکیه از طریق گذرگاه کفرلوسین وارد سوریه شد.

منابع نظامی پیش‌بینی می‌کنند، کاروان نظامی قصد احداث سه ایست بازرسی جدید در حومه ادلب در پادگان نظامی الطلائع در نزدیکی شهرک المسطومه واقع در مسیر ادلب اریحا را دارد و دو ایست بازرسی نظامی نیز در مناطق دیگر حومه ادلب احداث خواهند شد.

یک منبع نظامی ترکیه به الجزیره گفت، ترکیه تدابیر لازم برای توقف پیشروی ارتش سوریه علیه سراقب و ممانعت از هرگونه گسترش عملیات آن را در نظر گرفته است.

به گفته این منبع نظامی ترکیه، سه ایست بازرسی ترکیه در پشت خطوی ارتش سوریه در خطر نیستند.

وی خاطرنشان کرد، ترکیه قصد عقب‌نشینی از این ایست‌های بازرسی یا کاهش تعداد آنها را نداشته بلکه قصد تقویت آنها را دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۲۵۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان