//
کدخبر: ۲۴۰۶۱۳ //

واکنش لبنانی‌ها به معامله قرن: فلسطین، کالا برای اهدا نیست

«محمد خواجه» نماینده مجلس ملی لبنان امروز (پنجشنبه) در واکنش به طرح "معامله قرن" ترامپ گفت: فلسطین و پایتخت آن قدس، کالایی برای فروختن و اهدا کردن به این و آن نیست.

واکنش لبنانی‌ها به معامله قرن: فلسطین، کالا برای اهدا نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

وی در صفحه ی توییتر خود نوشت: فلسطین، مهد حضرت عیسی (ع) و محل معراج حضرت محمد (ص) از ابتدای تاریخ مسیحی و هجری قمری است و "معامله قرن" دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسراییل و برخی از اعراب، حقیقت تاریخی را دگرگون نمی کند.

محمد خواجه افزود: این معامله، با مقاومت و وحدت ملت و گروه های فلسطینی و یاری آزادگان عرب و جهان نابود می شود.

"عبدالرحیم مراد" دیگر نماینده مجلس لبنان در توییتر نوشت: هر طرح و معامله ای که به حق مردم فلسطین برای تاسیس دولت مستقل به مرکزیت قدس احترام نگذارد، مزورانه و مردود است.

وی افزود: این گونه معامله ها، فلسطین را کشته است و سلاح مقاومت می تواند آن را زنده کند.

شیخ حسن دلی مفتی شهرهای مرجعیون و حاصبیا در جنوب لبنان از کشورهای اروپایی و سازمان ملل متحد خواست روبروی تعرض جدید آمریکا و اسراییل به خاک فلسطین و مقدسات آن بایستند و از ملت فلسطین و حق بازگشت پناهندگان به وطن حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وی در بیانیه ای تاکید کرد: سرزمین، کرامت و مقدسات فلسطین قابل معامله و فروشی نیست.

"امیل لحود" رییس جمهوری پیشین لبنان هم گفت: نمایشی که سه شنبه شب در کاخ سفید واشنگتن تحت عنوان "معامله قرن" اجرا شد، تکمیل کننده طرح صهیونیست ها برای تسلط کامل بر فلسطین است.

وی در بیانیه ای افزود: در نشست سران کشورهای عربی در بیروت در سال ۲۰۰۲ میلادی، برخی از این کشورها خواهان صلح با رژیم صهیونیستی بدون حق بازگشت پناهندگان فلسطینی بودند که خواست این رژیم بود اما اجازه ندادیم موفق شوند.

لحود طرح معامله قرن را محکوم و خاطرنشان کرد: اکنون نیز همان کشورهای عربی می خواهند ملت فلسطین را به قبل از سال ۲۰۰۲ برگردانند تا پناهندگان نتوانند به میهنشان برگردند.

"سمیر الجسر" نماینده مجلس ملی لبنان در صفحه توییتر خود نوشت:  صدور طرح معامله قرن نتیجه خروج جامعه جهانی و ایالات متحده آمریکا از بی طرفی و نتیجه ی طرفداری آن ها از منافع اسراییل است.

وی افزود: این معامله پس از یهودی سازی شهر قدس و اعلان آن به عنوان پایتخت اسراییل و پس از انضمام منطقه جولان سوریه به اسراییل و ایجاد شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن و توسعه ی این شهرک ها، اتفاق می افتد.

"اسعد حردان" رییس شورای عالی حزب قومی  - اجتماعی لبنان طرح معامله قرن را محکوم کرد و گفت: ترامپ نام آن را طرح صلح نامیده حال آن که طرح جنگ علیه فلسطین است تا از خاک و ریشه هایش جدا شود و تاریخ و هویت اش را فراموش کند.

وی در بیانیه ای که امروز در بیروت منتشر شد، افزود: آمریکا مطابق با قانون جنگل و معیارهای دوگانه عمل می کند و قراردادها و قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد و در مواجهه با فلسطین و رژیم صهیونیستی جانب این رژیم را می گیرد.

حردان، احزاب، گروه ها و حکومت خودگردان فلسطین را به وحدت و انتخاب گزینه مقاومت برای رویارویی با "معامله قرن" دعوت کرد و ملت های عرب را به حمایت از آنان فراخواند.

"محمد الحجار" عضو فراکسیون جریان المستقبل به رهبری سعد حریری در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا با سوء استفاده از ابرقدرتی خود، فلسطینیان را ملزم به پذیریش بندهای طرح معامله قرن می کند.

وی این معامله را ننگین توصیف و تاکید کرد: مقام های واشنگتن  فقط خواسته های دشمن اعراب و فلسطینیان را در نظر گرفته اند.

"سامی فَتفَت" نماینده مجلس لبنان نیز در توییتر نوشت: سرزمین فلسطین، فرزندانش را می شناسد و قدس پایتخت ابدی این سرزمین خواهد بود و طرح معامله قرن قادر به نادیده گرفتن حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به وطن نیست.

بر اساس بندهای طرح معامله قرن، افزون بر اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در کشورهای میزبان، شهر قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن را که شهرک‌ های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده، به رژیم اسراییل واگذار می کند.

این طرح برخلاف قطعنامه های صادر شده سازمان ملل متحد در موضوع فلسطین است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۰۶۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان