//
کدخبر: ۲۴۰۴۷۳ //

رهبر کلیسای کاتولیک: معامله قرن تقویت کننده تکفیری ها است

گریگوریوس سوم رهبر کلیسای روم کاتولیک شرق امروز (چهارشنبه) گفت: اجرای طرح معامله قرن تقویت کننده خشونت ورزان، تروریست ها و گروه های تکفیری مانند داعش است.

به گزارش فرتاک نیوز،

وی افزود: بندهای این طرح، نژادپرستانه و اشغالگرانه است و همه باید صدایشان را علیه آن بلند کنند زیرا به اصل گفت وگوی سیاسی و مذهبی و صلح و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در منطقه خاورمیانه ضربه می زند و مردم این منطقه را وارد نزاع و درگیری های بی حاصل که خواست تاجران جنگ و تکفیری ها است، می کند.

این مقام مسیحی خاطرنشان کرد: انسان، وطن، فلسطین، قدس و مسجدالاقصی کالا نیستند که خرید و فروش شوند و معامله ی قرن، انسان را به یاد خیانت یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) به نام یهودای اَسخریوطی می اندازد که به یهودیان گفت: چقدر به من سکه می دهید تا یسوع (حضرت عیسی) را به شما تحویل دهم؟  یهودا ۳۰ سکه نقره گرفت و آدم فروشی کرد و مسیح (ع) را تحویل دشمنانش داد.

گریگوریوس سوم خاطرنشان کرد: آیا فلسطینیان می پذیرند که بعد از گذشت دهها سال و مقاومت و اهدای خون و جان و اسارت رفتن مجاهدان و جوانانشان، اکنون دولت و استقلال و حقوق نداشته باشند و تحت قیمومیت دولت عبری زندگی کنند؟

رهبر کلیسای روم کاتولیک در شرق اظهار داشت: طرحی که دیشب توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شرکت افرادی مانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسراییل در واشینگتن رونمایی شد معامله قرن نیست بلکه خیانت، دروغ گویی و نمایش نامه ی قرن است.

«فواد مخزومی» رییس حزب «گفت وگوی ملی» و نماینده مجلس لبنان، نادیده گرفتن حقوق فلسطینی ها را در طرح معامله قرن محکوم کرد و آن را اهانت به قوانین و ناقض قطعنامه های بین المللی از جمله قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل دانست.

این قطعنامه که در سال ۱۹۶۳ میلادی در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد برغم گذشت ۵۷ سال هنوز اجرا نشده است.

مخزومی در بیانیه ای که امروز در بیروت منتشر شد، گفت: در لبنان همه گروه ها، احزاب و مقام ها یک صدا هستند که باید پناهندگان فلسطینی در این کشور به وطنشان برگردند و دولتی به پایتختی قدس داشته باشند و اداره مکان های مقدس مسلمانان و مسیحیان مانند مسجدالاقصی و کلیسای قیامت به آنان داده شود.

وی افزود: شرط تحقق صلح در منطقه خاورمیانه، اجرای عدالت در حق مردم فلسطین و صدور اجازه ی بازگشت به پناهندگان این سرزمین، پایان اشغال شهر قدس و تشکیل دولت مستقل به مرکزیت این شهر است. در غیر این صورت، دهها طرح دیگر مشابه معامله قرن هم نمی تواند صلح و امنیت را برای این منطقه و سرزمین های اشغالی به ارمغان آورد.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی  پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی  به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است ؛ طرحی که برخلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل است . این طرح هم چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی  کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۰۴۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان