//
کدخبر: ۲۳۴۵۷۷ //

نگاهی به مهمترین وقایع سیاسی پیش رو جهان در سال ۲۰۲۰

یک هفته نامه آلمانی در گزارشی به مهمترین تحولات سیاسی و رخدادهای جهانی پیش رو در سال ۲۰۲۰ پرداخت.

 نگاهی به مهمترین وقایع سیاسی پیش رو جهان در سال ۲۰۲۰
به گزارش فرتاک نیوز،

هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی به مهمترین وقایعی که جهان در سال جدید میلادی تجربه خواهد کرد پرداخته و نوشت: 2020 سالی است که در واقع تصمیماتی در آن نهایی خواهد شد که از جمله آن ها برگزیت است.

برگزیت

انگلیس حدود 3 سال است که بین اجرا، تعویق و تجدید نظر در سناریوی برگزیت گرفتار شده و رنج می کشد و اکنون دولت جدید محافظه کار انگلیس به نخست وزیری "بوریس جانسون" که اکثریت را در پارلمان کسب کرده می خواهد واقعیاتی را رقم بزند.

به این ترتیب بریتانیایی ها  می توانند در آرامش دولت خود را در سایر موارد هم بسنجند که از جمله آن وعده های مربوط به بهبود سیستم آموزش و سلامت، امنیت و بازار مسکن است. در این دولت بخصوص تلاش اسکاتلندی ها برای استقلال از انگلیس یک موضوع سیاست داخلی بزرگ خواهد بود.

هفته نامه اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت: این مسئله که برگزیت در 31 ژانویه انجام می شود آن گونه که دولت انگلیس می گوید همچنان یک دروغ باقی خواهد ماند. درست زمانی که توافق تجاری بین لندن و بروکسل به امضا برسد اوضاع پیچیده تر خواهد شد.

همچنین این ادعای جانسون مبنی بر اینکه هیچ گونه تقاضایی برای تمدید دوران گذار بعد از برگزیت وجود نخواهد داشت همچنان یک ادعای جسورانه است که بالاخره با واقعیت روبرو نخواهد شد.

اسپانیا

نویسنده در ادامه به تحولات مهم پیش رو در اسپانیا در سال 2020 پرداخته و نوشت: 2019 برای اسپانیا یک سال انتخاباتی مهم محسوب می شد که در آوریل این سال انتخابات پارلمانی در آن برگزار شده و بار دیگر در ماه نوامبر تجدید شد. علاوه بر آن انتخابات های محلی و منطقه ای هم زمان با انتخابات ماه می در این کشور برگزار شد.

بسیاری شواهد حاکی از آن است که در سال 2020 هم دوباره انتخابات های مهمی در این کشور برگزار می شود چرا که مجددا در انتخابات گذشته سوسیالست ها پیروز شده اما اکثریت مطلق را در اختیار ندارند. اگر "پدرو سانچز" رئیس سوسیالیست ها در سال جدید همچنان دولتی را تشکیل ندهد خطر برگزاری انتخابات سومی ایجاد می شود.

علت به وجود آمدن این شرایط در اسپانیا مناقشات بین جدایی طلبان و مشروطه خواهان در کاتالونیای اسپانیا است. کمیسیون اتحادیه  اروپا درباره کاهش رشد اقتصادی و جایگاه های شغلی کم تر و بیکاری روزافزون در این کشور به دلیل این وضعیت هشدار داده است.

فرانسه

سه ماهه نخست سال جاری میلادی برای فرانسه و "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور این کشور سال مهمی خواهد بود. در ژانویه سال جاری میلادی دولت فرانسه می خواهد تصمیمات قانونی برای اصلاح بحث برانگیز روند بازنشستگی در کشورش را معرفی کند. در فوریه سال 2020 هم پارلمان باید درباره این اصلاحات تصمیم گیری کند.

اگر دولت در اصلاحات حقوق بازنشستگی بدون دادن امتیازات فراوان به اتحادیه ها موفق شود ماکرون موفق به پیشبرد روندی وخواهد شد که پیشینیان وی در آن شکست خورده بودند. اما اگر وی در این راستا موفق نشود شکست وی آشکار است و ماکرون اعتبار خود را از دست خواهد داد.

دومین آزمون پیش روی ماکرون در اواسط ماه مارس سال 2020 و در انتخابات محلی خواهد بود. جنبش موسوم به  "La République en Marche" متعلق به ماکرون در بسیاری از شهرها و روستاها و بخش های کوچک فرانسه ضعیف است. به همین دلیل ماکرون در حال حاضر سعی می کند ائتلاف هایی با شهرداران محافظه کار ببندد تا نه تنها درپاریس و بلکه در دیگر شهرها و روستاهای فرانسه هم نمایندگانی را برای خود خلق کند. با این همه نتیجه این انتخابات مشخص نیست.

یونان

برای دولت محافظه کار جدید یونان به نخست وزیری "کیریا کوس میتسوتاکیس"، در سال 2020 بخصوص این مسئله مطرح است که بر یک بحران مهاجرت انسانی و سیاسی غلبه کند. از تابستان گذشته شمار پناهجویانی که به جزایر یونان آمده اند به شدت افزایش پیدا کرده است.

در اواخر ماه نوامبر نزدیک به 40 هزار پناهنده در 5 اردوگاه پر ازدحام در جزایر یونان شرایط غیر انسانی سختی را متحمل شدند. در همین دوره هم زمان افکار عمومی در قبال پناهندگان به شدت خصمانه شد.

یونانی ها پناهندگان را به عنوان مهم ترین مسئله در کشورشان ارزیابی می کنند و اولویت این مسئله برای آن ها حتی بیشتر از شرایط اقتصادی و مسئله بیکاری در این کشور است.

این فشارها بر دولت سبب شده که یک بار دیگر سیاست پناهندگی را تقویت کند. دولت در این اوضاع قوانین پناهندگی سختگیرانه تری را اعمال کرده و بخصوص بر سیاست بازدارندگی تاکید دارد.

البته سازمانهای حقوق بشری و کارشناسان پناهندگی در این باره تردید زیادی دارند که آیا این رویکردهای یونان تاثیری بر اوضاع خواهد داشت، بخصوص تا زمانی که اتحادیه اروپا موفق به روی کار آوردن یک سیستم پناهندگی جدید مبتنی بر تقسیم  عادلانه پناهندگان نشود این بحران حل نخواهد شد. کارشناسان درباره وقوع یک فاجعه انسانی در این اوضاع هشدار می دهند.

اتریش

سال 2020 برای عرصه سیاسی در اتریش می تواند وقایع بهتری را رقم بزند. البته حدود 3 ماه بعد از انتخابت پارلمانی در این کشور همچنان مشخص نیست که چه کسی در آینده بر این کشور حکومت خواهد کرد. با این همه شانس تشکیل ائتلافی از سبزها و حزب محافظه کار خلق اتریش بسیار بالا است.

دولت قبلی اتریش متشکل از حزب محافظه کار خلق اتریش به ریاست سباستین کورس و حزب افراطی آزادی اتریش سال گذشته به دلیل رسوایی هایی که در حزب آزادی به وجود آمد منحل شده و انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار شد.

ایتالیا

ایتالیل هم در سال 2020 در برابر یک آزمون سخت قرار دارد. کابینه جدید نخست وزیر "جوزپه کونته" در واقع یک ائتلاف ترس است. جنبش پنج ستاره و حزب دموکراتیک ایتالیا در این دولت ائتلافی جدید تنها کنار هم قرار گرفتند تا "متئو سالوینی"، از حزب لیگ شمال را کنار بزنند.

این احزاب نمی توانند پروژه های دولتی مشترکی را پیدا کنند و هر هفته به بهانه هایی به هم حمله ور می شوند. با توجه به این مسئله در سال 2020 هر انتخابات منطقه‌ای می تواند به آزمونی سخت برای دولت ائتلافی رم تبدیل شود.

در اواخر ژانویه اولین انتخابات محلی در این کشور برگزار می شود و بعد از آن هم حدود 6 انتخابات محلی دیگر در پیش روی این دولت ائتلافی خواهد بود.

حزب افراطی لیگ شمال "متئو سالوینی" در نظرسنجی ها همواره پیشتازبوده و خواستار برگزاری انتخابات زودتر از موعد است. اگر حزب راستگرای افراطی سالوینی همچنان به روند پیروزی ها در انتخابات های محلی ادامه دهد برای دولت ائتلافی جدید این کشور حفظ این ائتلاف سخت خواهد بود.

نویسنده در ادامه این گزارش نوشت که اتحادیه اروپا در سال 2020 باید مسائل بسیار سختی را حل کند. اولین آن برگزیت است که البته با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در اواخر ژانویه حل نمی شود. مرحله گذار انگلیس که در آن این کشور همچنان بدون داشتن حق رای در این اتحادیه باقی می ماند تا پایان سال 2020 به درازا خواهد کشید.

البته این دوران به گفته بسیاری مقامات اروپایی برای به نتیجه رساندن مناسبات تجاری آینده با انگلیس بسیار کوتاه بوده و باید تمدید شود.

علاوه بر آن اتحادیه اروپا در برابر یک آزمون جدایی سخت دیگری هم قرار دارد و باید قواعد فراوانی برای حفاظت از محیط زیست و پیشبرد پروژه موسوم به "معاهده سبز" را به پارلمان اروپا بیاورد که اختلاف نظرهای زیادی درباره آن وجود دارد.

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2020 درباره بودجه هفت سال آینده اتحادیه اروپا با هم مذاکره خواهند کرد. از خارج هم بحران رکود اقتصاد جهانی و مناقشات تجاری جدید با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این اتحادیه را تهدید می کند.

اروپای شرقی

در سال جدید میلادی لهستان در یک بحران قانون اساسی سخت قرار خواهد گرفت. دیوان عدالت اروپایی بخش هایی از اصلاحات جنجالی قضائی در این کشور را رد کرده در حالی که دیوان عالی لهستان آن را تایید کرده است.

اینکه دولت لهستان چگونه با این مسئله برخورد خواهد کرد مشخص نیست. از طرفی مناقشات بر سر حاکمیت قانون در لهستان می تواند بر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که در تابستان برگزار می شود تاثیر بگذارد.

اسلواکی

از تابستان گذشته زوزانا چاپوتووا به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زناسلواکیروی کار آمده است. وی در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک تازه وارد سیاسی پیروز شد. در انتخابات پارلمانی 29 فوریه در این کشور این مسئله مشص خواهد شد که آیا حزب لیبرال و طرفدار اروپای " اسلواکی پیشرو" متعلق به رئیس جمهور تازه وارد این کشور می تواند به موفقیت های خود در این کشور ادامه دهد و یا نیروهای راست پوپولیستی مانند کشورهای همسایه اسلواکی پیروز خواهند شد.

اوکراین

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور جدید اوکراین اقدامات زیادی انجام داده است. وی می خواهد نه تنها اوکراین را تجدید کرده و به فساد پایان دهد، بلکه می خواهد صلح را در کشورش برقرار کند. حدود 5 سال است که در شرق اوکراین درگیری هایی بین جدایی طلبان و نیروهای دولت اوکراین برقرار است. حالا زالنسکی می خواهد به این درگیری ها پایان دهد. البته شرایط سختی برای او وجود دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از رسوایی هایی که در مسئله مناسبات با اوکراین به بار آورد همچنان از این بحران کناره گیری رده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در این مناقشات موضع محتاطانه ای اتخاذ می کند.

با این همه رئیس جمهور جدید اوکراین می خواهد مذاکرات با رئیس جمهور روسیه برای حل این مناقشات را آغاز کند. در آوریل سال جاری میلادی نشست نرماندی دیگری با میانجی گری فرانسه و آلمان برگزار خواهد شد.

روسیه

در ماه می سال 2020 پوتین می خواهد سران کشورهای دنیا را برای شرکت در جشن 75 امین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و پیروزی بر آلمان هیتلری به کشورش دعوت کرده و بزرگترین رژه نظامی تاریخ کشورش را برگزار کند.

پوتین از این رخداد تاریخی استفاده خواهد کرد تا قدرت نظامی خود را نشان داده و منافع خود را دنبال کند. از نظر سیاست خارجی دیگر بهتر از این را نمی توان برای پوتین یافت؛ آمریکا درگیر عنصری به نام ترامپ و اروپا هم درگیر بحران بزرگی به نام برگزیت است.

خاورمیانه

سال 2020با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی سوم سال سرنوشت سازی برای رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو خواهد بود و اینکه آیا وی همچنان به زندگی سیاسی خود ادامه خواهد داد مشخص نیست.

نتانیاهوی هفتاد ساله اولین نخست وزیر در تاریخ رژیم صهیونیستی است که اتهاماتی علیه وی از جمله کلاهبرداری، رشوه و خیانت وارد شده است. اینکه نتایج انتخابات در سرزمین های اشغالی چگونه خواهد بود مشخص نیست. اما اسرائیل همچنان در سال 2020 هم در عرصه سیاست امنیتی و خارجی روی آرامش را نخواهد دید. مناقشات با حماس در نوار غزه، حزب الله لبنان و ایران در خاورمیانه همچنان با نتانیاهو و یا بدون او برای این رژیم ادامه خواهد داشت.

عربستان سعودی

حدود یک سال بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه آل سعود در سال 2020 ریاست جی 20 را بر عهده خواهد گرفت. پادشاه عربستان سعودی سران ثروتمندترین کشورهای جهان را در اواخر نوامبر سال 2020 برای شرکت در نشستی به ریاض دعوت خواهد کرد.

نویسنده در ادامه با اشاره به شرایط حقوق بشر بد و سرکوبگری های بالا در عربستان سعودی نوشت: سفر به عربستان در این شرایط برای آنگلا مرکل، صد اعظم آلمان سفری دشور خواهد بود.

سوریه و بشار اسد

اشپیگل سال 2019 را برای بشار اسد سال خوبی دانست که در آن با حمایت های ایران و روسیه به موفقیت های زیادی دست یافت. در عین حال وضعیت اقتصادی در این کشور از نظر این هفته نامه آلمانی در سال 2020 وخیم است.

ترکیه

این کشور در سال 2020 همچنان با عواقب حملات نظامی به شمال سوریه دست و پنجه نرم خواهد کرد.

آمریکا

دموکرات های آمریکا می خواهند دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را از قدرت کنار بزنند. در سال 2020 آن ها تلاشهایی را در دو مسیر برای این منظور آغاز خواهند کرد. یک روش  حرکت در مسیر استیضاح است. مجلس نمایندگان آمریکا که دموکرات ها در آن اکثریت را دارند اخیرا برای گشودن پرونده استیضاح ترامپ رای داده است. اتهاماتی که علیه ترامپ وارد است سوء استفاده از قدرت و دخالت در تحقیقات کنگره است. دموکرات ها ترامپ را متهم می کنند که رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده تا درباره رقیب دموکرات وی یعنی جو بایدن تحقیق کند.

البته این سنای آمریکا است که در نهایت در این باره تصمیم گیری می کند. برای استیضاح ترامپ یک حداکثر دو سومی در سنا لازم است. در حال حاضر نمی توان در این باره پیش بینی انجام داد چرا که جمهوریخواهان در سنای آمریکا حداکثر را در اختیار دارند.

بنابراین همه شواهد حاکی از آن است که دموکرات ها به راهکار دومی برای کنار زدن ترامپ روی آورند و آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوایل نوامبر است. بایدن امیدوار کننده ترین گزینه دموکرات ها برای کنار زدن ترامپ است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۵۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان