//
کدخبر: ۲۳۰۵۳۳ //

اثبات دروغ بودن ادعای عربستان و همراهان

گزارش شب گذشته دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، بار دیگر دروغ بودن هجمه های گسترده عربستان و همراهانش را علیه ایران به اثبات رساند

اثبات دروغ بودن ادعای عربستان و همراهان
به گزارش فرتاک نیوز،

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد  در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که قادر نیست «به طور مستقل تایید کند» که موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در شهریور «منشا» ایرانی داشته‌اند.

گوترش در حالی به این موضوع اعتراف کرده که در ماه های گذشته عربستان سعودی و حقوق بگیران این کشور هیاهوی زیادی را برای محکوم کردن ایران در خصوص حمله به تاسیسات آرامکو به راه انداخته بودند. برای مثال رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

گوترش در گزارش خود گفته است که کارشناسان سازمان ملل و بازرسان، بقایای سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عفیف در ماه مه، فرودگاه بین المللی «ابها» در ماه ژوئن و اوت و حمله به تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص و در سپتامبر را مورد بررسی قرار داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده است: در برهه زمانی فعلی، (سازمان ملل) قادر نیست به طور مستقل تایید کند که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشینی که در این حملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، منشا ایرانی داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، بازرسان سازمان ملل که بر تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران و یمن نظارت دارند ۱۴ سپتامبر به عربستان رفتند تا به در خصوص حملات به تاسیسات عربستان تحقیق کنند.

حمله ۱۸ دقیقه‌ای به تأسیسات شرکت آرامکو آسیب‌پذیری شرکت نفت دولتی عربستان سعودی را با وجود میلیاردها دلار هزینه در زمینه‌های امنیتی نشان داد. تأسیسات میدان نفتی خریص و تأسیسات در بقیق که بزرگترین تأسیسات فرآوری نفت جهان است، دچار حریق شدند.

در پی این حملات، میزان تولید نفت عربستان سعودی موقتاً به نصف کاهش یافت که معادل کاهش پنج درصد از کل تولید نفت جهان بود. همزمان بهای نفت خام یکباره افزایش یافت.

به گزارش رویترز، حمله به تاسیسات عربستان سعودی بزرگترین حمله نفتی در خاورمیانه از سال ۱۹۹۱ بود، زمانی که ارتش صدام حسین در جنگ اول خلیج فارس چاه‌های نفتی کویت را به آتش کشید.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان پیشتر گفته بود، این حمله از شمال عربستان صورت گرفته و از ۱۸ پهپاد و هفت موشک‌ کروز برای این حمله استفاده شده بود.

به گزارش مهر، بیگناهی ایران در این رابطه در حالی از سوی سازمان ملل مورد تائید قرار گرفته که عربستان و امریکا با استناد بر همین ادعای دروغ سعی در پیشبرد سیاست های خود در خاورمیانه و نظامی تر کردن منطقه خلیج فارس دارند. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۰۵۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان