//
کدخبر: ۲۳۰۳۱۴ //

امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت نمی‌کند

خبرگزاری دولتی قطر اعلام کرد که امیر این کشور ، نخست وزیر را به جای خود عازم چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس کرد . این نشست قرار است امروز ( سه شنبه ) در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود.

امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت نمی‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 خبرگزاری رسمی قطر (قنا )‌گزارش داد : به دستور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی  نخست وزیر و وزیر کشور قطر ریاست هیئت این کشور را نشست شورای همکاری خلیج فارس  به عهده خواهد داشت.

شیخ عبدالله سال گذشته هم به جای امیر قطر در سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

تصمیم امیر قطر برای شرکت نکردن در اجلاس ریاض در حالی است که طی روزهای گذشته برخی گمانه زنی ها از تصمیم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حل تنش میان خود خبر داده بودند.

محمد بن عبدالله آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در سخنانی با تایید انجام برخی مذاکرات با مقامات سعودی ، تصمیم برای رفع اختلافات را تایید کرده بود با این وجود کارشناسان با اشاره به تشدید اختلافات طی ۲ سال و نیم گذشته ، احتمال عادی شدن روابط در کوتاه مدت را بعید ارزیابی کرده بودند.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند هنوز اراده کافی به ویژه از سوی سعودی ها برای پایان دادن به تنش وجود ندارد . این کارشناسان در این ارتباط به محل برگزارش نشست چهلم اشاره کرده و می گویند اگر در حل بحران جدیت داشتند، این اجلاس را در کشوری بی طرف مانند کویت یا عمان برگزار می کردند چرا که حضور امیر قطر  در نشستی که در ریاض برگزار می شود و در حالی که تحریم ها همچنان پا برجا است، به مثابه اعتراف دوحه به اتهام ها علیه کشور خود است.

قطر برای نشست وزیران امور خارجه که دیروز (‌دوشنبه ) با هدف تعیین دستور کار سران در ریاض برگزار شد به جای وزیر خارجه ، سلطان بن سعد المریخی وزیر مشاور در امور خارجی را راهی این نشست کرد .

عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را به روی دوحه بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با قطر اعلام کردند که قطع روابط با ترکیه و جمع شدن پایگاه نظامی این کشور بخشی از این شروط بود اما دولت قطر این شرط ها را در تضاد با حق حاکمیت خود دانسته و از تن دادن به آن خودداری کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۰۳۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان