//
کدخبر: ۲۲۹۶۷۴ //

سازمان ملل: جهان وضعیت لیبی را درک کند

فرستاده سازمان ملل به لیبی امروز (شنبه) اعلام کرد، این سازمان حق ندارد در تصمیمات حاکمیتی هیچ کشوری مداخله کند.


سازمان ملل: جهان وضعیت لیبی را درک کند
به گزارش فرتاک نیوز،

غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای که در رم برگزار می‌شود، گفت: سازمان ملل حق ندارد در تصمیمات حاکمیتی هیچ کشوری مداخله کند گرچه برخی مشکلات و موانع پیش‌روی پیشرفت روند سیاسی وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که کشورها اهمیت وضعیت لیبی را درک کنند و ابتکار عمل‌هایی را ارائه ندهند که دستیابی به توافق سیاسی را دشوارتر کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه ۲۷ نوامبر با فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی دو یادداشت تفاهم در حوزه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کرد و پارلمان ترکیه نیز روز پنجشنبه این دو را به تصویب رساند.

در همین راستا، فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی مستقر در شرق لیبی وابسته به خلیفه حفتر با صدور بیانیه‌ای شدیدالحنی اعلام کرد: فرماندهی کل نیروهای مسلح لیبی آنچه درخصوص امضای یادداشت تفاهم امنیتی و دریایی میان دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج و دولت ترکیه منتشر شده را پیگیری کرده و معتقد است اینگونه توافقات و تفاهم‌ها "باطل" است.

کشورهای مصر، قبرس و یونان نیز نسبت به این دو یادداشت اعتراض کرده و یونان سه روز به سفیر لیبی در کشورش مهلت داد آتن را ترک کند.

همچنین سلامه در این مصاحبه اعلام کرد، شش موضوع پیرامون لیبی در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای مطرح شد و حاضران با آن موافقت کردند. این موضوعات مساله آتش‌بس، تحریم واردات تسلیحات نظامی غیرقانونی به لیبی، از سرگیری مذاکرات لیبی - لیبی پیرامون راه‌حل سیاسی،  بسته اقدامات اقتصادی و مالی ضروری، اقدامات امنیتی در طرابلس و اطراف آن و در نهایت قوانین بین‌المللی انسانی و ضرورت محاکمه عاملان جنگ هستند.

وی ابراز امیدواری کرد، مذاکرات لیبی- لیبی بلافاصله پس از نشست برلین در ژنو آغاز شود.

در همین راستا، حسن الصدیق، معاون رییس بخش برنامه‌ریزی سیاست‌ها در وزارت خارجه لیبی ابراز امیدواری کرد، روسیه بتواند نقش بزرگی در حل و فصل بحران لیبی ایفا کند، چرا که یکی از کشورهای ابرقدرت بوده و بر طرف مقابل در حل بحران این کشور تاثیرگذار است.

الصدیق ادامه داد: پس از گذشت ۹ ماه از درگیری‌ها در طرابلس به ابتکارعمل‌های بین‌المللی نیاز داریم، اما هیچ‌گونه آمادگی از سوی جامعه بین‌الملل برای ورود و توقف این درگیری‌ها دیده نمی‌شود. ما هیچ گزینه‌ دیگری نداریم، در حال حاضر  کنفرانس برلین تنها ابتکارعمل مطرح شده است که جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کند و به همین دلیل امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۹۶۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان