//
کدخبر: ۲۲۵۴۲۸ //
سفیر ایران در سازمان ملل متحد:

ایران بار اجرای برجام را به تنهایی بر دوش نمی‌گیرد

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت را بی مسئولیتی بی سابقه یک عضو دائم این شورا برشمرد و گفت: ایران به تنهایی بار اجرای برجام را بر دوش نمی‌گیرد.


ایران بار اجرای برجام را به تنهایی بر دوش نمی‌گیرد
به گزارش فرتاک نیوز،

اسحاق آل حبیب روز دوشنبه در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، افزود: در زمان ما، انرژی هسته‌ای نقش اساسی در پیشرفت جوامع ما دارد و هر تلاشی در این زمینه باید به اطمینان دادن به هر یک از اعضای این سازمان در حق انکارناپذیر آنها در تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز منجر شود.

وی ادامه داد: این موضوع شامل احترام کامل به حق ذاتی هر یک از اعضا در توسعه چرخه کامل سوخت هسته‌ای ملی برای اهداف مسالمت آمیز و همچنین حق مشارکت در تبادل کامل تجهیزات، مواد، اطلاعات علمی و فنی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: برای این منظور، کشورهای توسعه یافته عضو ان.پی.تی موظف به همکاری جدی در توسعه بیشتر کاربردهای انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستند.

آل حبیب تاکید کرد: تلاش گروه خاصی از کشورها برای انحصاری کردن، فناوری، تحقیقات و توسعه علوم هسته‌ای، رویه خطرناکی است. این یک هشدار جدی است.

وی تصریح کرد: همه کشورهای در حال توسعه باید درباره پیامدهای منفی این رویه هوشیار و در برابر آن متحد و قاطع باشند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه محدودیت های تحمیلی بر کشورهای در حال توسعه مانع جدی در تحقق کامل و موثر حق ذاتی کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، افزود: با هر سنجشی، این محدودیت ها غیرقابل توجیه و نقض فاحش قوانین بین المللی است ، بنابراین باید اعمال آنها متوقف شود.

آل حبیب همچنین خواستار پرهیز آژانس بین المللی انرژی اتمی از استانداردهای دوگانه، سیاسی‌کاری و رویکرد گزینشی شد و تصریح کرد: تمام عملکردهای مرتبط با این آژانس باید قانونی، خردمندانه و حرفه ای، بی طرفانه و مستقل باشد.

وی با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت: بنابراین گزارش، ایران شدیدترین برنامه نظارتی آژانس را دارد و تمام فعالیت‌های آن تحت نظارت آژانس انجام می‌شود.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: ایران به انجام تعهدات خود تحت ان پی تی و اجرای پادمان ادامه می‌دهد و به تعهدات خود تحت برجام هم پایبند است مادامی که سایر طرف‌ها هم به تعهدات خود پایبند باشند.

آل حبیب ادامه داد: برجام به ازای از بین بردن تحریم‌ها و ترویج روابط عادی اقتصادی و تجاری با ایران، محدودیت‌های زمانی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است.  بر این اساس، طرف‌های برجام باید از اجرای آن حمایت کنند و از هرگونه اقدامات و تضعیف آن، از جمله هر سیاستی که به طور مستقیم و منفی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر بگذارد، خودداری کنند.

 وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه مردم ایران، گفت: این اقدام آمریکا، برجام را با توجه به مزایای ایران، ناکارآمد جلوه داد، بنابراین برجام در معرض خطر جدی قرار داد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در صورت عدم توازن شدید در منافع دریافت شده توسط طرفین، هیچ توافقی نمی‌تواند دوام بیاورد.

آل حبیب با تاکید بر اینکه این سیاست آمریکا، عهدشکنی طبق برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود، اظهار کرد: علاوه بر آن، آمریکا به طور سیستماتیک به نقض تعهدات خود را مطابق منشور ملل متحد و قوانین بین المللی با فشار بر دیگران برای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ یا مواجهه با مجازات، ادامه می‌دهد.

وی یادآور شد: این بی مسئولیتی یکی از اعضای دائم شورای امنیت، در تاریخ این شورا بی سابقه است. 

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه واکنش ایران در یکسال گذشته، مطابق درخواست طرف‌های این توافق، اعطای فرصت بیشتر به آنها برای حفظ برجام بود، افزود: این حسن نیت و حداکثر خویشتنداری ایران،نتیجه مثبتی نداشت.

آل حبیب با بیان اینکه ایران هزینه سنگینی را در نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا متحمل شده است، ادامه داد: با این حال، ایران بیش از این نمی تواند، نباید و نمی‌خواهد بار  حفظ برجام را به تنهایی بر دوش گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۵۴۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان