//
کدخبر: ۲۲۰۳۶۷ //

جنگ سوریه در کاخ سفید

نشست رئیس جمهور آمریکا با اعضای کنگره درباره سوریه و حمله ترکیه به این کشور به جنگ لفظی کشیده شد.

جنگ سوریه در کاخ سفید
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری هیل، به گفته شاهدان نشست پشت درهای بسته‌ای که میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رهبران کنگره و اعضای کلیدی کمیته‌ها برگزار شد به  جنگ میان ترامپ و قانونگذاران تبدیل شد.

با وجود نفاق شدید میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا که بعد از آغاز روند تحقیقات استیضاح عمیق‌تر هم شده، دو جناح بر سر مساله حملات ترکیه به شمال سوریه موضع واحدی دارند به طوری که هم میچ مک‌کانل، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس سنا و هم نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان در اظهارات مشابهی اقدام ترامپ برای فراخواندن سربازان آمریکایی از سوریه را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

با این حال، حضور رهبران کنگره در کاخ‌سفید خیلی زود به جنجال رسانه‌ای دیگری بدل شد چرا که ترامپ در این جلسه خطاب به پلوسی گفته او یک "سیاست‌مدار درجه‌سوم" است. اظهاراتی که موجب شده رهبران دموکرات‌ها ضمن توهین‌آمیز خواندن این رفتار رئیس جمهوری، جلسه را زودتر ترک کنند.

ترامپ در هنگام خروج به آنها گفت: شما را در صندوق‌های رای می‌بینم.

پلوسی گفته در کاخ‌سفید او و همکارانش شاهد "فروپاشی" رئیس جمهوری بوده‌اند.

رهبران دموکرات‌ها گفته‌اند در این جلسه که دستور کارش موضوع سوریه و حملات ترکیه بوده هرگز حرفی از موضوع استیضاح و تحقیقات مربوط به آن پیش نیامده اما آنها "به وضوح شاهد این بوده‌اند که قضیه استیضاح یک پیش زمینه ذهنی" برای ترامپ ایجاد کرده بود.

در واکنش به این اظهارات ترامپ هم عکسی را در توییتر منتشر کرده و مدعی شده که این در حقیقت نانسی پلوسی بوده که عصبی و متشنج شده بود.

اما دقایقی بعد از این توییت، پلوسی این عکس را به عکس پروفایل توییتر خود تبدیل کرد و بسیاری از حامیان او هم در توییتر نوشتند که از نظر آنها این عکس نشانه قدرت پلوسی و جرات او برای ایستادن در برابر ترامپ است.

جمهوری‌خواهان می‌گویند پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان و ارشدترین چهره دموکرات در نظام فعلی آمریکا تنها ماموریت خود را ساقط کردن دولت ترامپ تعریف کرده است.

این در حالی است که پلوسی که یکی از کهنه‌کارترین سیاستمداران در کنگره آمریکاست چند روز پیش در یک مصاحبه با مجله نیویورکر تاکید کرد که ترجیح می‌داده کار به جایی نمی‌کشیده که تحقیقات استیضاح کلید بخورد.

او گفت: ترجیح من این است که این روزها دموکرات‌ها به جای صحبت دایمی درباره استیضاح از برنامه‌های حزب برای آینده کشور و این که چه گونه می‌خواهند با این برنامه‌ها مردم را برای حضور در انتخابات سال آینده ترغیب کنند، سخن بگویند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دیدار ساعاتی پس از تصویب قطعنامه مجلس نمایندگان در انتقاد از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه برگزار شد.

چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا گفت: این یک «جلسه گفت‌وگو نبود و به نوعی حمله به یگدیگر بود، حملات لفظی زشت، که بر واقعیات متمرکز نیست. پلوسی هم گفت جلسه را ادامه ندادیم، چون ترامپ به نفس آن کاری نداشت.

جمهوریخواهان در مقابل می‌گویند که مشکل در واقع نانسی پلوسی بوده است. کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت، رئیس مجلس تمایل به شنیدن، یا کمک به یک جلسه مهم درباره یک موضوع امنیت ملی را نداشت.

پیش از این هم دیدار ترامپ با رهبران کنگره درباره تعطیلی دولت به دلیل جدل لفظی بین او و دموکرات ها نیمه کاره رها شده بود.

پلوسی به خبرنگاران گفت: آنچه ما از طرف رئیس جمهور شاهدش بودیم به نوعی سردرگمی توصیف می‌شود. ما برای سلامتی او دعا می‌کنیم چرا که از نظر ما او به "فروپاشی" بسیار جدی دچار شده است.

پلوسی معتقد است که ترامپ از رویکرد جدی و هماهنگ مجلس نمایندگان برآشفته است.

اما توهین‌های ترامپ تنها به پلوسی ختم نشد، وقتی چاک شومر، رهبر اقلیت سنا، جمله‌ای از جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا نقل کرد که در آن گفته بود اگر آمریکا به اعمال فشار در منطقه مذکور نپردازد، "داعش مجددا ظهور خواهد کرد". ترامپ با قطع اظهارات شومر، ماتیس را "فرمانده بیش از حد بها داده شده در کل جهان" خواند.

ترامپ گفته است: "می‌دانید چرا؟ او به اندازه کافی سرسخت نبود. من داعش را اسیر کردم. ماتیس گفت این کار دو سال زمان می‌برد، من آن‌ها را در یک ماه اسیر کردم".

شومر همچنین از میچ مک کانل خواسته است که قطعنامه علیه ترکیه را هر چه زودتر به رای بگذارد.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم که او رئیس جمهور را محکوم کند اما قطعنامه باید به رای گذاشته شود. امنیت آمریکا و کردها در دست یک نفر است، رئیس جمهور ترامپ و بهترین راه برای تحت فشار قرار دادن ترامپ هم صدور یک قطعنامه جدی دو حزبی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۳۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان