//
کدخبر: ۲۱۵۲۱۵ //

انگلیس ایران را به حمله به تأسیسات آرامکو متهم کرد

نخست‌وزیر انگلیس با حمایت از عربستان سعودی، ایران را به دخالت در حملات هفته گذشته به تأسیسات نفتی عربستان متهم کرد.

انگلیس ایران را به حمله به تأسیسات آرامکو متهم کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در عملیات حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو از عربستان سعودی اعلام حمایت کرد.

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ممکن است ارتش انگلیس در ائتلاف کمک به تأمین امنیت عربستان در مقابل هرگونه تهاجم آتی مشارکت کند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد، جانسون در جمع خبرنگارانی که در هواپیما وی را به سمت نشست مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌‌‌کردند، با تکرار اتهامات واشنگتن و ریاض علیه ایران گفت که بریتانیا در حال حاضر معتقد است که ایران به احتمال خیلی زیاد مسئول حمله اوایل ماه جاری میلادی به تأسیسات نفتی عربستان است.

وی اینگونه توضیح داد که «به احتمال بسیار زیاد»، ایران پشت حمله پهپادی و موشکی 14 سپتامبر (23 شهریور ماه) به دو تأسیسات مهم نفتی عربستان بوده است.

نخست‌وزیر انگلیس با اینحال در ادامه ضمن ابراز تمایل برای دوری از تنش‌ها در وضعیت کنونی گفت که انگلیس تمایل دارد تا در خصوص این موضوع نقش «پلی میان دوستان اروپایی و آمریکایی خود را ایفا کند».

اتهام‌زنی جدید نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح شده است که آمریکا و عربستان سعودی نیز پیش از این بدون ارائه هرگونه سند و شواهدی، ایران را عامل حملات به تأسیسات آرامکو معرفی کرده بودند .

روز گذشته نیز «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در لفافه اتهامات مشابهی را علیه ایران وارد آورده بود و گفته بود که بعید است انصارالله در حمله هفته گذشته به دو پالایشگاه «بقیق» «خریص» شرکت آرامکو عربستان سعودی، دست داشته باشد. (جزئیات بیشتر)

طبق این گزارش، جانسون در صدد است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، دو کشور اروپایی عضو برجام گفت‌وگو کند. هیچ یک از دو کشور فرانسه و آلمان تاکنون درباره عامل حملات پهپادی به آرامکو اظهارنظری نکرده‌اند.

*جانسون روز سه شنبه با روحانی دیدار می‌کند

طبق این گزارش، نخست‌وزیر انگلیس همچنان قصد دارد تا فردا (روز سه‌شنبه) گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران برگزار کند و آنطور که گاردین گزارش کرده است، تأسیسات نفتی عربستان و «نازنین زاغری راتکلیف » شهروند دو تابعیتی انگلیسی ایرانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، در دستور کار دو نفر قرار دارد.

جانسون در هواپیما به سمت نیویورک‌ گفت که یکی از اهداف کلیدی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، کمک به «متحد کردن جهان برای پاسخ دادن به آنچه که در عربستان سعودی رخ داده است و در مدیریت ایران» است.

وی ادامه داد: «انگلیس با درجه احتمال بسیار بالا، مسئولیت حملات آرامکو را به ایران نسبت می‌دهد. ما واقعاً فکر می‌کنیم که ایران با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز، در حقیقت مسئول بوده است».

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه اتهام‌زنی‌های خود به ایران گفت: «به وضوح، مشکل در واقع چگونگی سازماندهی یک پاسخ جهانی است و اینکه راه پیش رو چیست. ما با دوستان آمریکایی و دوستان اروپایی خود برای ایجاد یک پاسخ که در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج (فارس) باشد، همکاری خواهیم کرد».

این مقام انگلیسی در خصوص نوع پاسخ به حملات آرامکو گفت: «در خصوص نوع اقداماتی که می‌توانیم در پیش بگیریم، شما شاهد بودید که آمریکایی‌ها پیشنهادات بیشتری را برای کمک به دفاع از عربستان ارائه داده است و ما نیز از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم و به طور واضح، اگر سعودی‌ها یا آمریکایی‌ها از ما درخواست کنند تا نقشی را ایفا کنیم، بررسی می‌کنیم که در چه زمینه‌ای می‌توانیم مفید واقع شویم».

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران در خصوص احتمال مشارکت انگلیس در اقدام نظامی احتمالی در پاسخ به حملات آرامکو گفت: «اگر از ما درخواست شود، بسته به اینکه طرح و برنامه دقیق چیست، بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم مفید واقع شویم» .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۲۱۵ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    جانسون بهتر است مشكلات كشورش با اتحاديه اروپا را حل كند، حمله به تاسيسات نفتي از كشتار مردم يمن ارزش بيشتري دارد؟!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان