//
کدخبر: ۲۱۵۱۹۹ //

حمایت مشروط احزاب عرب کنست از نخست وزیری بنی گانتس

لیست مشترک عربی که سومین فراکسیون بزرگ در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) جدید است، قصد ندارد رایگان از کاندیداتوری بنی گانتس، رئیس ائتلاف میانه‌روی "آبی‌سفید" برای نخست وزیری حمایت کند.

حمایت مشروط احزاب عرب کنست از نخست وزیری بنی گانتس
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، احمد الطیبی، رئیس جنبش عربی "تغییر" با اشاره به اینکه لیست مشترک عربی به دنبال دستیابی به دو هدفی است که در دوره تبلیغات انتخاباتی وعده آنها را داده بود، تاکید کرد که حزبش به همراه سه حزب عربی دیگر در لیست مشترک قصد ندارند شخصی را رایگان و بدون کسب امتیاز مناسبی، برای سمت نخست وزیری توصیه کنند.

الطیبی این دو هدف را دستیابی به دستاوردهایی برای شهروندان عرب در سرزمین‌های اشغالی و برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیری که دوره فعالیتش به پایان رسیده است، دانست و تاکید کرد هدف دوم، بُعد سیاسی دارد.

این نماینده عرب کنست اظهار داشت: خواسته‌های لیست مشترک شامل صدور دستوری دولتی برای مبارزه با خشونت علیه اعراب، لغو قانون ویژه‌ای درباره تسهیل تخریب‌ها، اعلام یک طرح اقتصادی واقعی برای توسعه شرایط اعراب و توقف یورش‌ها به مسجدالاقصی است.

روزنامه عبری زبان تایمز آو اسرائیل به نقل از برخی نمایندگان برجسته لیست مشترک نوشت، خواسته‌های این لیست شامل توقف روند تخریب خانه‌ها در روستاهای عرب‌نشین به رسمیت شناخته نشده، تشکیل گروهی برای بررسی مساله این روستاها، لغو قانون جنجالی دولت یهود و نیز آغاز روند صلح با تشکیلات خودگردان هستند.

ائتلاف آبی‌سفید در انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه ۳۳ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را به دست آورد. در مقابل حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۳۱ کرسی را به دست آورد و به این ترتیب هر دو حزب موفق نشدند دولت اکثریت را تشکیل دهند و باید برای تشکیل دولت با احزاب دیگر ائتلاف کنند.

اگر لیست مشترک عربی با ۱۳ کرسی خود با کاندیداتوری گانتس موافقت کند، به این ترتیب تعداد کرسی‌های حامی او در کنست به ۵۷ کرسی افزایش خواهد یافت اما باز هم این تعداد برای کسب رای اکثریت که ۶۱ رای است، کافی نیست و این یعنی آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" که هشت کرسی را در کنست به دست آورده، همچنان عامل مهمی در روند تشکیل کابینه جدید است و او با تصمیم‌گیری‌اش می‌تواند تعیین کند که کفه ترازو به نفع گانتس باشد یا نتانیاهو.

نمایندگان لیست مشترک عربی عصر یکشنبه در نشستی با روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی به او توصیه کردند گانتس را مامور تشکیل کابینه کند.

احزاب عرب کنست تاکنون درباره هیچ فردی چنین توصیه‌ای نداشته‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۱۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان