//
کدخبر: ۲۱۳۸۴۹ //

موضع مبهم عربستان درباره تحولات جنوب یمن

عربستان در حال حاضر در درگیری های جنوب یمن دچار سردرگمی شده و نمی‌تواند موضع مشخصی را درباره این مسئله اتخاذ کند.

 موضع مبهم عربستان درباره تحولات جنوب یمن
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از  شبکه الجزیره، کارشناسان امور یمن دیگر نمی‌توانند موضع عربستان را از درگیری‌های نظامی در جنوب یمن میان نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که در تلاش برای گسترش سیطره و حاکمیت خود بر جنوب هستند با نیروهای کمربند امنیتی تابع شورای انتقالی تحت حمایت سیاسی و نظامی امارات تفکیک کنند.

عربستان که بیش از چهارسال است که مداخله نظامی خود را در یمن به هدف حمایت از رئیس‌جمهور فراری این کشور آغاز کرده٬ در حال حاضر هیچ موضع مشخصی را درخصوص محکوم کردن اقدامات امارات و شبه‌نظامیان آن در یمن در راستای ضربه زدن به دولت خودخوانده هادی اتخاذ نکرده است. همین امر موجب شده تا سوالات زیادی درباره موضع سعودی‌ها از این اقدامات و نیز برنامه‌ها و اهدافی که عربستان در یمن به دنبال آن است٬ مطرح شود.

گفته می‌شود که اگر می‌خواهید موضع واقعی عربستان را درباره درگیری‌های جنوب یمن بفهمید٬ باید شبکه‌های رسانه‌ای سعودی را دنبال کنید. اما در حقیقت این شبکه‌ها بینندگان را دچار ابهام کرده و جای بحث را برای هرگونه تفسیری باز گذاشته‌اند.

عدم تمایل عربستان سعودی به ادامه حمایت از دولت خودخوانده رئیس‌جمهور فراری یمن٬ سبب خشم این طرف‌های یمنی در سطح سنگین سیاسی و نظامی شده و آنها خواستار اقدامات ضد ریاض شده‌اند.

در برابر این شرایط مبهم٬ دو تفسیر برای موضع عربستان وجود دارد. اول اینکه این موضع ریاض به عدم وجود یک هم‌پیمان قوی در میدان درگیری‌های منطقه‌ای برای آن بازمی‌گردد که منجر به عزلت آن شده است؛ آن هم در شرایطی که این کشور به دنبال بهبود چهره و کسب مشروعیت سیاسی برای خود پس از ماجرای ترور جمال خاشقجی است. هم‌چنین چهره عربستان پس از انتشار اخبار دیدارهای مقامات و شخصیت‌های آن با صهیونیست‌ها در راستای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر٬ آسیب زیادی دید.

اما تفسیر دومی که در رابطه با این موضع مبهم سعودی‌ها وجود دارد این است که عربستان تمایلی به ترک میدان یمن ندارد که این امر به نفع انصارالله است به ویژه پس از انتشار اخباری مبنی بر درخواست واشنگتن از ریاض در خصوص رسیدن به یک سازش سیاسی به منظور خروج از باتلاق یمن و نیز ورود ایالات متحده به عرصه مذاکره با انصارالله. این به معنای آن است که عربستان از مسئله استقلال جنوب یمن و تجزیه این کشور به عنوان یک اهرم فشار بر انصارالله بعد از خروج خود از یمن استفاده می‌کند.

از سویی طرفداران منصورهادی به دنبال حفظ وحدت یمن از خلال تسلط کامل بر مناطق این کشور از ابتدای جنوب آن هستند٬ از طرف دیگر جنوبی‌ها تلاش می‌کنند تا سیطره خود را بر این منطقه گسترش دهند.

در سایه این شرایط٬ عربستان خود را در یک وضعیت غیرقابل اجتناب می‌بیند؛ اینکه امارات را با پروژه‌های آن در یمن همراهی کرده و مشروعیت مداخله نظامی خود در یمن را که به هدف حمایت از رئیس‌جمهور فراری این کشور آغاز کرده بود از دست بدهد٬ یا اینکه به طور کلی از منصورهادی حمایت کرده و در مقابل حمایت هم‌پیمانان خود را ازدست بدهد.

بنابراین بیانیه‌ای که عربستان توسط خبرگزاری‌های سعودی پس از گذشت بیش از سه هفته از درگیری‌های شورای انتقالی ضد دولت خودخوانده منصورهادی نیز مبهم بود؛ چراکه نقش امارات را در حمایت از کودتای شورای انتقالی ضد رئیس‌جمهور فراری این کشور نادیده گرفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۸۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان