//
کدخبر: ۲۱۱۱۹۵ //

ضرب‌الاجل اردوغان برای ایجاد منطقه امن سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه امروز در اظهاراتی هشدارآمیز، دولت‌های اروپایی و آمریکایی را درخصوص موضوعات منطقه امن سوریه و موج مهاجران غیرقانونی تهدید کرد.

ضرب‌الاجل اردوغان برای ایجاد منطقه امن سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) بار دیگر به آمریکا هشدار داد که منطقه امن در شما سوریه یا باید تا پایان ماه جاری میلادی (سپتامبر)‌ ایجاد شود یا آنکارا خودش وارد عمل می‌شود.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: «ترکیه تمایل دارد منطقه امن [در شمال] سوریه را همراه با آمریکا ایجاد کند اما آماده است تا فعالانه طرح خود برای تشکیل این منطقه را در هفته پایانی سپتامبر اجرا کند».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی همچنین با بیان اینکه اروپا و جامعه جهانی کمک‌های لازم برای نگهداری مهاجران سوری در ترکیه را ارائه نکرده‌اند، تهدید کرد: «شاید لازم باشد که ما دروازه‌های مرزی را بگشاییم و اجازه دهیم آنها [پناهجویان] به اروپا بروند».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به حضور 3.6 میلیون مهاجر سوری در کشورش، توضیح داد: «هدف ما این است که حداقل 1 میلیون مهاجر سوری را در منطقه امنی که در طول 450 کیلومتر از مرزهای [جنوبی ما] ایجاد می‌شود، اسکان دهیم.

این در حالی است که آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند تا برای محقق کردن درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز چندی پیش از آغاز به کار مرکز عملیات مشترک با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه خبر داد.

روز سه‌شنبه نیز سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد سوری اعلام کرد در راستای توافق با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، این نیروها به زودی برخی از پایگاه‌ها و استحکامات خود در نزدیکی مرز ترکیه را جمع‌آوری می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۱۱۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان