//
کدخبر: ۲۰۳۹۹۲ //

ژاپن بار دیگر درخواست کره جنوبی برای گفت و گو را رد کرد

وزیر تجارت کره جنوبی می گوید کشورش برای چندمین بار از ژاپن خواسته است مناقشه اخیر تجاری را با گفت و گو حل کنند اما توکیو آن را نپذیرفته است.

ژاپن بار دیگر درخواست کره جنوبی برای گفت و گو را رد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه شنبه از قول «یومیونگ هی» وزیر تجارت کره جنوبی آورده است: هر زمانی که توکیو اراده کند آماده گفت و گو برای حل مساله ممنوعیت صادرات فنآوری های پیشرفته ژاپن به کره هستیم اما تا کنون این درخواست مورد قبول قرار نگرفته است.

وی گفت خواستار آن شده است دیداری با «هیروشیگه سیکو» همتای ژاپنی خود در حاشیه کنفرانس جامع مشارکتی منطقه ای اقتصادی در پکن بین روزهای دوم و سوم اوت داشته باشد. 

وزیر تجارت کره جنوبی تاکید کرد ژاپنی ها اما پاسخ داده اند که به دلیل مشغله کاری وزیر تجارت این کشور به هیچ وجه امکان برگزاری چنین دیداری وجود ندارد.

وی افزود ملاقات هایی در همین ارتباط با مقام های آمریکا داشته و به آنها گوشزد کرده است که استمرار مناقشه تجاری بین کره جنوبی و ژاپن می تواند کل اقتصاد دنیا از جمله آمریکا را تحت تاثیرات منفی قرار دهد.

همین موضوع باعث شده است تا شماری از شهرهای کره جنوبی از جمله بوسان بندر مهم این کشور بتدریج تبادلات با شماری از شهرهای ژاپن را یا کاهش داده و یا کاملا متوقف کنند.

افزون بر این خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی در تازه ترین گزارش خود آورده است بررسی ها نشان می دهد از میان هر ۱۰ شهروند کره جنوبی ۸ نفر می گویند که حاضر به خرید کالاهای ساخت ژاپن نیستند.

این در حالی است که ژاپن صادرات اقلام فنی پیشرفته برای استفاده در تولید لوازم الکتریکی، مخابراتی و الکترونیکی از جمله تلویزیون و تلفن های هوشمند به کره جنوبی را ممنوع کرده است.

موسسه گالوپ کره جنوبی در نظرسنجی که از میان بیش از یکهزار نفر از شهروندان این کشور انجام داده به این نتیجه رسیده است که 80 درصد از آنها اصلا مایل به خرید کالاهای ژاپنی و یا استفاده از خدمات این کشور نیستند.

ژاپن اول ماه جاری میلادی اعلام کرد تامین کنندگان قطعات و نیمه هادی ها برای کره جنوبی باید قبل از صادرات این فراورده ها به آن کشور مجوز لازم دریافت نمایند.

گروه های صنعتی و مدنی در کره جنوبی با تشکیل جنبش و فراخوان های عمومی از همه مردم خواسته اند خرید کالاهای ژاپنی را متوقف کنند.

نزدیک به ۵۰ درصد از افراد مورد نظرسنجی گفته اند از عملکرد دولت کره جنوبی در برابر اقدام ژاپن راضی هستند و ۳۵ درصد آن را ناکافی دانسته اند.

در این میان ۵۴ درصد در پاسخ به اینکه کدام کشور بیشتر ضرر می کند، کره جنوبی را انتخاب کرده اند و ۲۷ درصد گفته اند خسارات بیشتری متوجه ژاپن خواهد شد.

 «کیم سونگ هو» معاون وزیر تجارت کره جنوبی هفته قبل در نشست سازمان تجارت جهانی در ژنو تاکید کرد که ژاپن در یک اقدام تلافی جویانه سیاسی و دیپلماتیک دست به چنین کاری زده است.

او با اشاره به ممنوعیت‌های صادراتی اقلام پیشرفته الکتریکی و مخابراتی به کره جنوبی افزود: ژاپن در واقع با این تلافی جویی دیپلماتیک تمامی ضوابط سازمان را نقض کرده است.

وی افزود ما خواستار آن شده‌ایم با ژاپن درباره این مساله به طور شفاف وارد مذاکره شویم و موضوع را مورد رایزنی قرار دهیم اما توکیو امتناع کرده است.

این مقام کره ای گفت خودداری ژاپن از انجام مذاکرات نشان می‌دهد این کشور جسارت آن را ندارد درباره اقدامی که صورت داده است، گفت و گو کند توکیو بهتر است به این مساله و این ممنوعیت خاتمه دهد.

کیم تصریح کرد دادگاهی در کره جنوبی درباره اقدامات ضد انسانی ژاپنی‌ها در دوران استعمار رأی داده است اما توکیو دست به یک تلافی جویی سیاسی زده است و ظاهراً گوش شنوا و چشم بینایی برای حقایق ندارد.

پس از آنکه ژاپن دست به چنین اقدامی زد و صادرات اقلام فنی پیشرفته به کره جنوبی را متوقف کرد، روابط دو کشور بشدت تیره شده است و بسیاری از مردم در کره جنوبی خرید کالاهای ژاپنی را تحریم کرده‌اند.

ژاپن هم با رد اظهارات مقام کره‌ای در نشست سازمان تجارت جهانی تاکید کرد که این موضوع ربطی به مساله رأی دادگاه ندارد و مقوله‌ای سیاسی نیست و ممنوعیت ها به لحاظ امنیتی اعمال شده است و برای همین موضوع در صلاحیت رسیدگی سازمان نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۳۹۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان