//
کدخبر: ۲۰۱۶۴۷ //

تهدید کره شمالی به لغو تعلیق آزمایش‌های موشکی‌اش

کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که امکان دارد با توجه به مانورهای نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا در تابستان، به دوره ۲۰ ماهه تعلیق آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود پایان دهد؛ به گفته کره شمالی، این رزمایش‌ها، آماده‌سازی برای یک حمله نهایی به این کشور است.

تهدید کره شمالی به لغو تعلیق آزمایش‌های موشکی‌اش
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه در حالی منتشر شده است که مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی تقریباً به بن‌بست خورده بود؛ اما پس از دیدار غیر معمول رهبران آمریکا و کره شمالی در مرز بین دو کره، امیدها برای از سرگیری مذاکرات زنده شد.

کره شمالی نسبت به همکاری نظامی آمریکا با کره جنوبی، معترض است. هم‌پیمانان کره جنوبی این رزمایش‌ها را تمریناتی معمول و دفاعی عنوان کرده‌اند اما کره شمالی آن را خصومت‌آمیز می‌خواند.

در دیدار نمایشی چند هفته پیش بین کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، رهبران دو کشور توافق کردند تا مذاکرات دیپلماتیک‌شان را از سر بگیرند. این مذاکرات پس از دومین دیدار آن‌ها که در ماه فوریه در ویتنام برگزار شد، متوقف شده بود.

پس از انجام دیدار اخیر ترامپ و کیم که به نظر نقطه عطفی در روابط کره شمالی و آمریکا می‌رسید، در عمل پیشرفت کمی در مذاکرات حاصل شده است؛ کره شمالی خواستار برداشته شدن تحریم‌های آمریکا در قبال لغو کردن بخشی از برنامه هسته‌ای خود است اما آمریکا خواستار اقدام جدی تر برای انهدام تسلیحاتی کره شمالی شده است.

در این میان، کره شمالی اعلام کرد که تمرینات نظامی تابستانه آمریکا و کره جنوبی، آن‌ها را به فکر داشته است که درباره پایبندی تعهدات خود به آمریکا ارزیابی مجددی داشته باشد؛ این کشور هم‌چنین به توقف محدود آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای که جهت بهبود روابط با واشنگتن صورت گرفته نیز اشاره کرده است.

در این بیانیه آمده است که ترامپ طی اولین و سومین دیدارش با کیم، وعده داده بود تا تمرینات نظامی با کره جنوبی را تعلیق کند اما تمرینات تابستانی که محتمل وقوع است و تحویل تسلیحات به این کشور، حاکی از آن است که واشنگتن به وعده‌اش عمل نمی‌کند.

طبق اعلام خبرگزاری مرکزی کره شمالی، در این بیانیه آمده است:  به دلیل عقب‌نشینی یک‌جانبه آمریکا از تعهداتش ما نیز دلیلی برای ادامه عمل به تعهدات با آمریکا نمی‌بینیم.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که کره شمالی خود را ملزم به تعلیق آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای تحت هیچ سند حقوقی‌ نمی‌داند.

پس از انتشار این بیانیه، وزارت امور خارجه کره شمالی بیانیه دیگری صادر کرد و طی آن، اخطار داد که منتظر آغاز تمرینات نظامی آمریکا و کره شمالی خواهد ماند تا درباره سرنوشت دیپلماسی هسته‌ای آمریکا و کره شمالی، تصمیم بگیرد.

پس از اولین دیدار دیدار کیم و ترامپ که سال پیش در سنگاپور به وقوع پیوست، آمریکا و کره جنوبی تمرینات مشترک سالانه خود را کاهش و به حالت تعلیق درآوردند. وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که تصمیم گرفته‌اند تا مانورهای سالانه "نگهبان آزادی اولچی" را خاتمه دهند و به جای آن‌ها، نوع دیگری از مانورها و تمرینات مشترک برگزار کنند.

این وزارتخانه اظهار امیدواری کرده است که مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی به زودی از سر گرفته شود.

کره شمالی پس از انجام سومین آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای خود در نوامبر سال ۲۰۱۷، هیچ موشک دوربردی که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را داشته باشد، آزمایش نکرده است.

پس از ورود کره شمالی به مذاکرات با مقامات واشنگتن، کیم جونگ اون، آزمایشات موشک‌های هسته‌ای و دوربرد را تعلیق کرد و ترامپ قادر شد تا این موضوع را به عنوان یک دستاورد در سیاستش در قبال کره شمالی، به رخ بکشد.

 سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی گفته است که فعالیت مشکوکی در سایت اصلی پرتاب راکت‌های دوربرد کره شمالی مستقر در شمال غربی این کشور   نیز مرکز تحقیقاتی موشکی کره شمالی در حومه پیونگ‌یانگ دیده نشده است.

به عقیده کارشناسان اگر آمریکا درخواست خلع سلاح هسته‌ای مرحله به مرحله و آرام را  که توسط کره شمالی اعلام شده نپذیرد و یا تحریم‌های گسترده را لغو نکند، پیونگ یانگ مذاکرات هسته‌ای را لغو کرده  و یا به تعویق می‌اندازد. با این حال بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که کره شمالی نهایتاً به مذاکره با آمریکا برخواهد گشت چون کیم تمایل دارد تا با قدرت‌های خارجی همکاری کند تا بتواند بخشی از برنامه‌اش را برای نجات کشورش از بحران اقتصادی عملی کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۶۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان