//
کدخبر: ۱۹۸۱۱۹ //

عملیات فراگیر «حشد شعبی» در الأنبار

نیروهای «حشد شعبی» درحالی عملیات فراگیری را علیه تکفیریها در محور غربی «الأنبار» کلید زده اند که آمریکایی ها تلاش می کنند با حربه های مختلف، دستاوردهای میدانی آن ها را تحت الشعاع قرار دهند.

عملیات فراگیر «حشد شعبی» در الأنبار
به گزارش فرتاک نیوز،

نیروهای «حشد شعبی» در عراق به تازگی عملیات نظامی جدیدی در این کشور ترتیب داده اند. طبق اعلام رسانه های عراقی، نیروهای حشد شعبی محور غربی استان «الأنبار» را به عنوان ایستگاه جدید عملیات ضد تروریستی خود انتخاب کرده اند.

در همین ارتباط، «قاسم صالح» از فرماندهان «حشد شعبی» عراق از آغاز عملیات گسترده این گروه علیه تروریست‌های تکفیری در محور غربی استان «الأنبار» خبر داده است. این فرمانده حشد شعبی گفته است: «در عملیات آغاز شده علیه تکفیریها در غرب الانبار، جنگنده‌های ارتش عراق نیز حضور دارند». همین مشارکت نیروهای عراقی در کنار حشد شعبی در عملیات ضد تروریستی در محور غربی الانبار نشان از آن دارد که عملیات کنونی در این محور کاملاً گسترده و فراگیر است.

این عملیات در شرایطی انجام می شود که نیروهای حشد شعبی عراق پیش از این عملیات گسترده ای را در مناطق مرزی سوریه کلید زده بودند. نیروهای حشد شعبی در جریان این عملیات در مناطق مرزی موفق شدند ضمن به هلاکت رساندن شمار زیادی از بقایای عناصر تکفیری در مرزهای سوریه و عراق، امنیت را به بخش های زیادی از این مرزها بازگردانند. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز از سلسله عملیات های حشد شعبی و نیروهای ارتش این کشور برای برقراری امنیت استقبال می کند.

در همین راستا، نخست وزیر عراق پیشتر اعلام کرده بود که مبارزه با هسته های پنهان داعش در نقاط مختلف این کشور را در دستور کار دارد. وی همچنین گفته بود که عملیات های ضد تروریستی نیروهای عراقی علیه بقایای تکفیری ها به ویژه در مناطق مرزی در آینده نیز ادامه خواهد داشت و متوقف نخواهد شد.

واقعیت آن است که از زمان آزادسازی عراق از لوث تروریست‌های تکفیری داعش در سال ۲۰۱۷، این اولین باری نیست که نیروهای حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق سلسله عملیات‌های ضد تروریستی را علیه بقایای عناصر تکفیریِ داعش ترتیب می‌دهند. پیشتر نیز نیروهای عراقی در نقاط مختلف عملیات‌های گسترده‌ای را علیه بقایای تکفیری انجام داده و ضربات مهلکی ها را به آنها وارد کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به عملیات پاکسازی جزیره صلاح الدین اشاره کرد که اخیراً توسط نیروهای عراقی انجام شد.

تمامی اینها در حالی است که نیروهای عراقی در استان نینوا نیز تحرکات بقایای تکفیری ها را زیر نظر داشته و اخیراً نیز عملیات هایی را در این استان ترتیب داده اند. طبق آخرین اخبار و گزارش ها، نیروهای عراقی اخیراً طی عملیاتی در شهر موصل واقع در استان نینوا موفق شدند شماری از عناصر تکفیریِ تحت تعقیب را شناسایی و بازداشت کنند.

این تحولات امنیتی در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته است تا به هر نحوی از پیشروی های میدانیِ حشد شعبی و نیروهای عراقی در جبهه نبرد علیه داعش، ممانعت به عمل آورند. آمریکایی ها برای تحقق این هدف شوم، حتی به حربه ها و حیله های سیاسی نیز متوسل شده اند و از جمله این حربه ها، ایجاد دودستگی و انشقاق در صفوف عراقی هاست؛ توطئه ای که البته با شکست مواجه خواهد شد.

به دلیل هم دستاوردها و توفیقات میدانی نیروهای عراقی است که در حال حاضر تحرکات مشکوکی از سوی طرف های بیگانه برای جنجال‌آفرینی در عراق مشاهده می شود. برخی طرف ها با انتشار برخی اخبار به دنبال آن هستند تا در صفوف اقشار مختلف عراق انشقاق ایجاد کرده و احزاب و جریان‌های سیاسی را در مقابل دولت بغداد قرار دهند. هدف اصلی و اساسی از این اقدام، ایجاد بحران سیاسی در عراق است.

طبیعی است هر کشوری دارای جریان و جبهه مخالفی در داخل باشد. چنین جبهه و جریانی، تا زمانی که بر مبنای منافع ملی و نه حزبی، مواضع خود را اتخاذ می کند، در ساختار قدرت محترم شمرده می شود و بدیهی است که دولت بغداد نیز از وجود چنین جریانی در ساختار قدرت استقبال می کند. با این حال، آمریکایی ها تلاش می کنند دولت و برخی جریان های منتقد آن را به جان هم بیندازند تا هرج و مرج در عراق ایجاد شود.

در همین حال، بیگانگان و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا با تبلیغات رسانه ای خود اینگونه القاء می کنند که برخی گروه های سیاسی به دنبال مبارزه با سیاست ها و برنامه های دولت بغداد است؛ حال آنکه این گروه ها به دنبال نظارت بر برنامه ها و سیاست ها با هدف بهبود خدمات عمومی برای مردم هستند.

این تبلیغات رسانه ای در حالی مطرح می شود که احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی در عراق جملگی روابط بسیار خوبی با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دارند و او را شخصیتی ملی و صادق قلمداد می کنند؛ شخصیتی که روابط مناسبی با سران تمامی احزاب و جریان های سیاسی در عراق دارد. با این حال، آمریکایی ها در تلاش هستند تا برای سرپوش گذاشتن بر دستاوردهای میدانی در عراق، نوعی بحران سیاسی میان احزاب و دولت بغداد ایجاد کنند.

این تلاش های مذبوحانه از سوی آمریکایی ها در حالی صورت می پذیرد که نیروهای حشد شعبی و همچنین نیروهای امنیتی عراق حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی به سلسله عملیات های ضد تروریستی خود در نقاط مختلف از جمله محور غربی الانبار پایان دهند. حتی تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکایی در پایگاه عین الاسد در الانبار نیز تاکنون نتوانسته خط پایانی بر عملیات های ضد تروریستی حشد شعبی باشد.

بر اساس آنچه که گفته شد، واضح است که نیروهای حشد شعبی هیچگاه مرعوب آمریکایی ها نبوده و اکنون نیز نیستند. بدین ترتیب، سلسله تلاش های مقامات واشنگتن برای تحت الشعاع قرار دادن عملیات های میدانی علیه تکفیری ها از طریق حربه ایجاد بحران سیاسی در عراق، بدون شک با شکست مواجه خواهد شد و نتیجه دلخواه کاخ سفید را محقق نخواهد ساخت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: خبرگزاری مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۸۱۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان