//
کدخبر: ۱۹۶۵۲۳ //

سناتور آمریکایی: واشنگتن در برابر ایران در موضع ضعف قرار دارد

یک سناتور آمریکایی در مصاحبه‌ای با انتقاد از ترامپ گفت که دولت کنونی آمریکا هیچگونه راهبردی در قبال ایران نداشته و در موضع ضعیفتری در برابر تهران قرار گرفته است.

سناتور آمریکایی: واشنگتن در برابر ایران در موضع ضعف قرار دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

«کوری بوکر» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای از دولت آمریکا به دلیل نداشتن یک راهبرد مشخص در قبال ایران به شدت انتقاد کرد.

وی که با ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «آمریکا در موضع ضعیفتری در برابر ایران و در یک انزوا قرار گرفته است.»

این سناتور ایالت نیوجرسی اضافه کرد: «هیچگونه راهبردی (در قبال ایران) وجود ندارد. ما رئیس جمهوری داریم که به نظر می‌رسد این کار را شبیه یک برنامه تلویزیونی و در تلاش برای ساختن درامای بیشتر انجام می‌دهد و در تلاش است تا سیاست خارجی را با توئیت به پیش ببرد.»

بوکر در ادامه این مصاحبه هشدار داد: «در حال حاضر بحران شدید، سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران نبوده بلکه بازگشت این کشور به برنامه هسته‌ای سابق خود و فاصله چند ماهه ایران با ساخت بمب هسته‌ای است که آمریکا را در آستانه یک وضعیت آشوب قرار داده و متاسفانه رئیس جمهور هیچگونه راهبردی در این زمینه ندارد. ما باید با همکاری متحدان خود در راستای خلع هسته‌ای ایران حرکت کنیم و ثبات و صلح را به آن منطقه بازگردانیم.»

وی افزود: «اقدامات ترامپ سبب شده آمریکا در انزوا قرار بگیرد و خطر اشاعه هسته‌ای و درگیری نظامی که باعث از دست رفتن نظامیان زیاد و میلیاردها دلار شده بود را افزایش دهد.»

 

پیشتر نیز برخی دیگر از مقامات اروپایی درباره خطر فروپاشی برجام به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشدار داده بودند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی امروز در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر هشدار داد: «تحریم‌های جدید علیه ایران در راه هستند. آمریکا از درک این موضوع عاجز است که چنین تصمیم‌هایی برنامه جامع اقدام مشترک را در خطر بزرگی قرار می‌دهد. آمریکا در حال خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای از جمله رژیم راستی‌آزمایی آن است. از نظر عدم اشاعه هسته‌ای، این اقدامات کاملا سیاست غیرمسئولانه به شمار می‌آید.»

دونالد ترامپ  ۸ مه سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام خارج کرد. این در حالی بود که دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد.

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی طی نشست‌هایی با مقامات ایران متعهد شدند تا با وجود خروج آمریکا از این توافق، مزایای ایران در برجام تامین شود اما پس از گذشت یک سال تنها اقدام اروپایی‌ها رونمایی از ساز و کار مالی به نام اینستکس بود که هنوز نیز نتوانسته در موضوع تراکنش‌های مالی اقدامی انجام دهد.

سرانجام شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و پس از بدعهدی کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود، در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد. ایران در این بیانیه هشدار داد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

پس از آن «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۶۵۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان