//
کدخبر: ۱۹۶۴۸۳ //
در دیدار مشاور وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه؛

خرازی: فرصت اروپا برای تغییر فضای کنونی کوتاه است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با انتقاد از وعده های اروپا در اجرای تعهدات برجامی گفت: از ابتدای حصول این توافق تاکنون بارها موعد زمانی «به زودی» را از اروپا شنیده ایم، اما هنوز تحقق نیافته است، در دو هفته باقی مانده این موعد «به زودی» باید محقق شود.

خرازی: فرصت اروپا برای تغییر فضای کنونی کوتاه است
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی شورای راهبردی روابط خارجی، «سید کمال خرازی» امروز (یکشنبه) با «اندرو موریسون» مشاور وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ابتدای این دیدار ضمن برشمردن سوابق تاریخی منفی از دخالت های انگلیس در امور داخلی ایران، مانند قحطی پس از جنگ جهانی اول مرگ بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پی آن، قراردادهای دارسی، تجاوز به ایران در جنگ جهانی دوم، کودتا علیه دولت مصدق و حمایت از رژیم صدام در هشت سال جنگ تحمیلی؛ تاکید کرد: برای تغییر چنین سابقه تاریخی منفی لندن باید گام های عمده ای را در جهت تصحیح رفتار خود بردارد.

وی کارآمدی برجام را منوط به پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود دانست و با یادآوری ابراز امیدواری این مقام انگلیسی مبنی بر راه اندازی هر چه سریع تر سازوکار مالی موسوم به اینستکس اظهارداشت: موعد زمانی «به زودی» را که به کار بردید، از ابتدای حصول توافق تاکنون بارها شنیده ایم، اما هنوز تحقق نیافته است. در حال حاضر فقط دو هفته زمان باقی است و این «به زودی» باید در قالب این ظرف زمانی محقق شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ایران در تعلیق اجرای بخشی از تعهدات برجامی خود بر اساس متن برجام و حق پیش بینی شده برای آن قاطع است.

خرازی افزود: مطمئن باشید که اگر در دو هفته آینده طرف مقابل اقدام متناسبی را انجام ندهد، گام های بیشتری را در قالب توقف اجرای تعهدات خود برخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: البته توقف اجرای برخی از تعهدات ایران به معنای خروج ایران از برجام نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اجرایی شدن اینستکس در این ظرف زمانی را گامی مثبت قلمداد کرد و گفت: انتظار ایران این است که طرف مقابل ذهنیت خود را در این خصوص که ممکن است فشار بر ایران به نتیجه برسد، تغییر دهد و گام های لازم را برای تامین منابع مالی اینستکس و رفع موانع مراودات مالی و تجاری با ایران بردارد.

خرازی تاکید کرد: رفع موانع تحریمی و عادی شدن همکاری های تجاری و اقتصادی می تواند فضای کنونی را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه اروپایی ها در کلام حامی برجام بوده‌اند اما در عمل کاری نکرده‌اند، اظهارداشت: ما حتی اخیراً با مواضع عجولانه و غیرقابل قبول طرف انگلیسی در مورد وقایع خلیج فارس مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: برای نمونه، در قضیه حملات اخیر به نفتکش ها در دریای عمان، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس بدون تحقیق یا ارائه سندی شتابزده نتیجه‌گیری کرد و این حملات را به ایران نسبت داد که ادعایی مردود است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ابراز امیدواری کرد: طرف های اروپایی برجام در روزهای باقی مانده از مهلت ۶۰ روزه ایران تدابیری اتخاذ کنند که تجارت و روابط عادی میان دو طرف ایجاد شود و با حفظ استقلال خود، از فشارها و تحریم های آمریکایی علیه ایران پیروی نکنند.

اندرو موریسون مشاور وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه نیز در این دیدار با بیان اینکه باید با نگاه به آینده تلاش کرد بر مواضع دولت لندن در خصوص ضرورت حفظ برجام و اهمیت حفظ روابط با ایران تاکید کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۶۴۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان