//
کدخبر: ۱۹۴۸۹۰ //
تارنمای صهیونیستی:

سیکا و شانگهای ضعف آمریکا را نشان داد

تارنمای صهیونیستی «جی پست» نوشت؛ دو نشست اخیر سازمان همکاری های شانگهای و تعامل و اعتماد سازی آسیا که در قرقیزستان و تاجیکستان با حضور سران 30 کشور و نمایندگان سازمان های بین المللی ناظر برگزار شد، از تضعیف قدرت و نفوذ آمریکا در این منطقه حکایت دارد.

سیکا و شانگهای ضعف آمریکا را نشان داد
به گزارش فرتاک نیوز،

این تارنمای نوشت: اگر می‌خواهید ببینید دنیا بدون نفوذ آمریکا چگونه خواهد شد، می‌توانستید روز جمعه به عنوان ناظر به کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای در قرقیزستان حضور پیدا کنید و سپس روز شنبه برای شرکت در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا در تاجیکستان شرکت کنید.

در این نشست‌ها بیش از ۳۰ عضو و کشور ناظر حضور داشتند و انجمنی برای اتحاد نوظهور روسیه، چین، ترکیه و ایران به منظور بحث در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی بدون قدرت‌های غربی تشکیل داده‌اند. این نشست حائز اهمیت است زیرا هریک از این کشورها طی سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلف با چالش‌هایی از سوی واشنگتن مواجه بودند در این نشستها همچنین سران این کشورها در سخنرانی‌های جداگانه از سیاست‌های خصمانه آمریکا انتقاد کردند.

رؤسای جمهوری چین و روسیه نیز روز جمعه با رهبران آسیای مرکزی و همچنین هند و پاکستان دیدار کردند تا در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث و گفت و گو کنند.

آنها در بیشکک قرقیزستان بیانیه‌ای به تصویب رساندند که طی آن بر مبارزه با جدایی طلبی، افراط گرایی و تروریسم تاکید کردند. این کشورها همچنین در تلاش برای مبارزه با جنایات مرزی و ایجاد نظم جهانی چند قطبی هستند.

ایجاد نظم جهانی چند قطبی با هدف مبارزه با رهبری جهانی ایالات متحده در طول چند دهه اخیر است. شاید نشست شانگهای به عنوان شاخص در نظر گرفته شده است و علاوه بر چین، روسیه، هند و پاکستان کشورهای همسایه همانند قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز در این نشست حضور داشتند. همچنین ناظرانی از افغانستان بلاروس، ایران و مغولستان نیز در این اجلاس حاضر بودند.

این نوزدهمین نشست سالانه این گروه بود که اعضای آن برای بازسازی افغانستان نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند. ایالات متحده در تلاش برای پایان دادن جنگ ۱۹ ساله در افغانستان است و با کمرنگ شدن حضور آمریکا در این کشور ممکن است شاهد حضور سران نشست شانگهای در افغانستان به منظور بازسازی این کشور باشیم.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران طی سخنرانی در نشست همکاری‌های شانگهای اعلام کرد که آمریکا تمامی ساختارها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و از منابع اقتصادی، مالی و نظامی خود برای رویکردهای تهاجمی استفاده می‌کند و خطری جدی برای ثبات منطقه و جهان محسوب می‌شود.

روحانی در حاشیه این نشست با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار و در مورد روابط اقتصادی با یکدیگر گفت و گو کردند و از سرعت پیشرفت روابط اقتصادی دو کشور صحبت کردند.

به گفته روحانی ایالت متحده تلاش کرده است تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند که به گفته رئیس جمهوری ایران این تحریم‌ها کارساز نبوده است.

روز شنبه نیز در تاجیکستان شیء جین پینگ رئیس جمهوری چین خواستار تلاش در زمینه توسعه و امنیت در میان کشورهای شرکت کننده شد. نشست کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا (سیکا) برای ایران، ترکیه، قطر و دیگر کشورها نشست مهمی تلقی می‌شود.

ترکیه نیز در نشست سیکا، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد. ایران نیز هشدار داد ماندن در توافقنامه هسته‌ای در صورتی که دیگر کشورها آن را نقض می‌کنند بی فایده است و هر کشوری باید سهم خود را در این توافقنامه بپردازند.

این دو نشست نشان می‌دهد که نفوذ و قدرت آمریکا با حضور چین، روسیه و ایران به شدت به چالش کشیده شده است و قدرت این کشور در آسیای میانه تضعیف شده است.

آمریکا به سیاست‌های خصمانه خود بر کالاهای چین تعرفه‌های گمرکی اعمال کرده است، ایران را تحریم کرده است، ترکیه را به دلیل خرید "اس ۴۰۰" از روسیه تهدید کرده و بر روسیه نیز تحریم‌هایی اعمال کرده است که نشان از جنگ طلبی این کشور و مخالفت با دیگر کشورهای دنیا دارد.

**سیکا و شانگها

به گزارش ایرنا طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و اجلاس پنجم نیز هفته جاری در تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. در نشست این سازمان در «تاشکند» در سال ۲۰۱۶ میلادی نمایندگان هندوستان و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند. اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. در اجلاس هفدهم ریاست سازمان همکاری شانگهای از قزاقستان به چین واگذار و نشست پارسال این سازمان هم روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد امسال در شهر 'چینگ دایو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق پکن و نشت نوزدهم جمعه هفته گذشته در بیشکک قرقیزستان برگزار شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۸۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان