//
کدخبر: ۱۹۴۱۳۴ //

تصویب قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا برای زمینه‌سازی کشاندن ترامپ به دادگاه

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای پس از برگزاری یک رای‌گیری، به اعطای اختیارات قانونی جدید به یک کمیته مهم تحقیق‌کننده از جانب این مجلس درباره دونالد ترامپ رای مثبت داد؛ اختیاراتی که این کمیته را برای پیشبرد تحقیقاتش قادر به متوسل شدن به دادگاه‌ها علیه دولت ترامپ می‌سازد.

تصویب قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا برای زمینه‌سازی کشاندن ترامپ به دادگاه
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه هیل، این اتفاق ابزار دیگری را در اختیار دموکرات‌ها در تلاش برای اقدام علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با مانور بیشتر به روی گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات در مورد مداخله روسیه به نفع ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ قرار می‌دهد.

به دنبال این رأی‌گیری ۲۲۹ رأی مثبت در مقابل ۱۹۱ رأی منفی که عمدتاً بر مبنای گرایش‌های حزبی مطرح شدند، ثبت شد و این نتیجه نشان‌دهنده شکاف در مجلس نمایندگان آمریکا میان دموکرات‌هایی که ترامپ را متهم به سرپوش گذاشتن بر یافته‌های گزارش رابرت مولر می‌کنند و جمهوریخواهانی که مشغول دفاع از هم‌پیمانشان در کاخ سفید هستند، است. قطعنامه‌ای که بعد از این رأی‌گیری ارائه شد، کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا را قادر می‌سازد که نزد دادگاه فدرال برود و از این طریق خواستار پایبندی وزارت دادگستری دولت ترامپ به احضاریه‌های صادر شده از سوی قانونگذاران در قبال محتواها و شهادت‌ها و اسناد و مدارک مربوط به تحقیقات مولر شود. در این قطعنامه دو نفر صراحتاً نامشان ذکر شده است یکی ویلیام بار دادستان کل که از منتشر کردن بخش‌هایی از گزارش مولر و اسناد و مدارک زیربنایی آن خودداری کرد و دیگری دان مک‌گان مشاور حقوقی سابق کاخ سفید که از عمل به احضاریه دموکرات‌ها برای حضور در برابر کمیته قضائی سر باز زد.

جرولد ندلر رئیس کمیته قضایی، روز دوشنبه اعلام کرد که با مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا به توافقی درباره دسترسی به اکثر فایل‌های مهم مولر دست یافته است. این توافق حاصل شده در دقیقه ۹۰ و ناگهانی، کمی از تنش‌ها میان دموکرات‌ها و دولت آمریکا کاست. رهبران دموکرات‌ها بعد از رأی‌گیری روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان قطعنامه تصویب شده را تحسین کرده و آن را برای افزایش اختیارات نظارتی خود طبق قانون اساسی لازم دانستند. آنها حتی از این مساله صحبت کردند که شاید ملزم به استفاده از آن نشوند.

حکیم جفریز، یک دموکرات ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر طرف مقابل به همکاری با ما ادامه دهد انتظار داریم که کار به دادگاه‌ها نکشد.

در عین حال دموکرات‌ها می‌گویند که از اختیارات قانونی جدیدی که قطعنامه تصویب شده در روز سه‌شنبه ارائه کرد برای کشاندن مک‌گان به دادگاه در آینده نزدیک استفاده خواهند کرد.

جفریز گفت: از نظر من مک‌گان به عنوان یک شهروند خصوصی وضعیتی مشخصاً آسیب‌پذیر دارد و او باید یا فوراً با ما همکاری کند یا با تبعات اقداماتش روبرو شود.

این رأی‌گیری در حالی مطرح شده که تعداد هر چه بیشتری از دموکرات‌ها تقاضای به جریان افتادن فرآیند استیضاح ترامپ را مطرح می‌کنند. با این حال نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که تاکنون در برابر این درخواست مقاومت کرده، روز سه‌شنبه در واشنگتن گفت: به نظر من در کشور ما هیچ چیز اختلاف‌برانگیز تر از موضوع استیضاح نیست.

در عین حال جرولد ندلر، رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانسی خبری گفته است که همچنان گزینه توسل به استیضاح علیه دونالد ترامپ از بابت ممانعت از اجرای عدالت روی میز هست.

ندلر روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره حمایت از فرآیند استیضاح ترامپ گفت: من خیلی ساده می‌گویم که همه گزینه‌ها روی میز هستند و این همه آن چیزی که است که من می‌خواستم به صورت علنی بگویم.

ندلر خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس آمریکا قصد دارند در آینده نزدیک رابرت مولر را به ایراد شهادت وادار کنند و در صورت لزوم برای او احضاریه صادر خواهند کرد. مولر پیش از این گفته که صحبت بیشتر درباره گزارش او از تحقیقاتش از نظر او مناسب نخواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۱۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان