//
کدخبر: ۱۹۳۷۱۸ //

رئیس جدید اقلیم کردستان عراق سوگند یاد کرد

نیچروان بارزانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) در مراسمی سوگند یاد کرد.

رئیس جدید اقلیم کردستان عراق سوگند یاد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از شبکه سومریه نیوز، نچیروان بارزانی به‌ عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان عراق در نشست امروز دوشنبه در مراسمی در سالن سعد عبدالله شهر اربیل، با حضور ۱۲۰۰ میهمان عالی رتبه‌ داخلی و خارجی سوگند یاد کرد.

برهم صالح، رئیس جمهوری و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، عمار حکیم رهبر جریان الحکمه‌ و سفرا و کنسول کشورهای دیگر در بغداد از جمله‌ میهمانان ویژه این مراسم اعلام شده بودند.

مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در جریان این مراسم اظهار کرد که مشکل مناطق مورد مناقشه در حال عمیق شدن است.

وی گفت که گام‌های تشکیل دولت اقلیم فردا (سه‌شنبه) آغاز خواهد شد.

برهم صالح نیز در جریان مراسم تحلیف نیچروان بارزانی از نقش مسعود بارزانی تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت که جایگاه و ارزش مسعود بارزانی به مانند گذشته باقی خواهد ماند و جایگاه وی بستگی به سمتش ندارد.

برهم صالح در ادامه بر ضرورت حفظ وحدت عراق و هماهنگی با دولت کردستان عراق تأکید کرد.

وی همچنین ضمن تأکید بر تحکیم و گسترش روابط میان اربیل و بغداد گفت که باید آزادی و وحدت در کردستان حفظ شود.

محمد الحلبوسی هم خواستار اتحاد در تصمیم گیری سیاسی در عراق شد و تأکید کرد که بغداد منبع قدرت اقلیم کردستان است و دولت عراق از رئیس جدید اقلیم انتظار تکمیل گفت‌وگوها و ایجاد راه حل برای تمامی مشکلات را دارد.

وی همچنین با اشاره به انتصاب نیچروان بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق، افزود: انتخاب بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان را تبریک می‌گوییم و این اتفاق نمونه بارز احترام به قانون اساسی است و از وی انتظار در پیش گرفتن مأموریت گفت‌وگو و ارتباط با بغداد برای پیشبرد پرونده‌های معوقه را داریم و من معتقدم که وی قادر به انجام این مأموریت است.

عمار حکیم نیز در جریان مراسم تحلیف بارزانی از دست‌های پشت پرده‌ای هشدار داد که اتحاد و موضع ملی عراق را هدف گرفته‌اند.

وی ضمن قدردانی از از نقش منحصر به فرد مسعود بارزانی عنوان کرد: نمی‌توان به روابط کردها با کشور از زاویه حکومت نگاه کرد و باید از جنبه‌های مختلف به آن توجه کرد و روابط میان کردستان و عراق بزرگتر از دولت‌ها و اشخاص است و اقلیم کردستان همواره مهد غرور و افتخار باقی خواهد ماند.

عمار حکیم ادامه داد: پیشرفت و توسعه‌ای که اقلیم شاهد آن بوده نمونه بارزی از همکاری دولت و پارلمان کردستان است و نیچروان بارزانی بر وحدت و همبستگی اصرار دارد. ما با همبستگی و اتحاد متمایز شدیم و برخی از سیاستمداران به جای فرا گرفتن هنر اختلاف و پیچیده کردن روابط میان بغداد  و اربیل می‌پردازند.

وی ضمن درخواست برای کنار گذاشتن اختلافات میان احزاب اقلیم و دولت عراق، خاطرنشان کرد: اگر اختلافات سیاسی نبود داعش نیز اراضی عراق را اشغال نمی‌کرد.

رئیس جدید اقلیم کردستان عراق نیز پس از ادای سوگند در سخنانی اظهار کرد که قانون اساسی پایه و اساس اصلی همزیستی و تقویت روند سیاسی در عراق است.

وی تصریح کرد که در چارچوب قانون اساسی برای حل و فصل تمامی مشکلات موجود میان کردستان و دولت فدرال عراق تلاش خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۷۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان