//
کدخبر: ۱۹۱۰۸۱ //

کار سخت تیم ترامپ در فروش طرح معامله قرن

"مشاوران ارشد رییس جمهور آمریکا در حوزه خاورمیانه در حالی از روز سه‌شنبه تور سفرهایشان به چند مقصد در این منطقه و همچنین در اروپا با هدف جلب حمایت از به اصطلاح «کارگاه بنیان‌های اقتصادی صلح» میان فلسطین و اسرائیل در بحرین را شروع کردند که کار سختی در متقاعد کردن این کشورها و مردم‌شان برای حمایت از این طرح خواهند داشت."

کار سخت تیم ترامپ در فروش طرح معامله قرن
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: کاخ سفید اقدام به تبلیغ کنفرانس ۲۵ و ۲۶ ژوئن در کشور بحرین به عنوان اولین مرحله به اصطلاح طرح صلح خاورمیانه کرده و این طرح صلح در بردارنده سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های زیرساختی در ابعاد گسترده در اراضی فلسطین است که عمده سرمایه‌گذاری آن از جانب کشورهای ثروتمند عربی انجام می‌شود.

اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند کنفرانس بحرین در بردارنده مسائل سیاسی بنیادین درگیری نیست؛ مرزهای یک کشور فلسطینی، وضعیت شهر قدس، سرنوشت آوارگان فلسطینی یا درخواست‌های امنیتی اسرائیل.

یک مقام کاخ سفید که نامش را فاش نکرد، گفت: "این تور سفرهای این مشاوران ارشد که شامل توقف در مراکش، اردن، اسرائیل و اروپا می‌شود بخشی از تلاش‌های در جریان ما برای دستیابی میان صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها محسوب می‌شود"، با این حال این مقام جزییات بیشتری مطرح نکرد.

فلسطینی‌ها در نشست بحرین شرکت نخواهند کرد و پارامترهای این کنفرانس را رد کرده‌اند و در حالی که مصر و اردن، همپیمانان کلیدی آمریکا برنامه‌هایشان را برای شرکت در آن را اعلام نکرده‌اند.

در حال حاضر آمریکایی‌ها امیدهایشان معطوف به کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس، تحت رهبری عربستان سعودی است و امیدوار هستند که نفوذ منطقه‌ای آنها و جیب‌های عمیق آنها این کنفرانس را موفقیت‌آمیز کند.

عربستانی‌ها، اماراتی‌ها، قطری‌ها همراه با کشور میزبان یعنی کشور بحرین دعوت به شرکت در این کنفرانس را پذیرفته‌اند. این وضعیت سبب شده که فلسطینی‌ها گلایه کنند از این‌که قرار است آنها را تحت فشار سنگینی قرار دهند تا اقدام به پذیرفتن مبالغ هنگفتی پول در ازای دست برداشتن از مطالبه تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه کنند.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیراً گفت: معامله قرن یا معامله شرم با اراده خداوند به جهنم واصل می‌شود و پروژه اقتصادی که آنها در حال تلاش برای ایجاد آن در ماه آینده میلادی هستند هم به جهنم خواهد رفت. هرکسی بخواهد موضوع فلسطین را حل کند باید کارش را با مشکل سیاسی آغاز کند نه با فروختن توهم‌های چند میلیارد دلاری.

جارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ چند روز پیش برنامه‌های مربوط به کنفرانس بحرین را اعلام کرد و گفت، این کنفرانس متمرکز بر مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری در اراضی فلسطینی خواهد بود. با این حال عدم وجود یک افق سیاسی باعث بی‌اطلاعی همپیمانان آمریکا در منطقه شده است.

کشورهایی مثل اردن با توجه به اتکای سنگین به حمایت نظامی و سیاسی آمریکا کار سختی در نپذیرفتن دعوت به شرکت در این کنفرانس دارند. اما مساله فلسطین شدیداً نزد مردم جهان عرب حساس تلقی می‌شود، برای رهبران این مردم سخت است طرحی را بپذیرند که متعهد به تشکیل کشور فلسطین نباشد.

کشورهای حوزه خلیج فارس در ضمن اینکه در پذیرفتن دعوت برای شرکت در کنفرانس بحرین احتیاط به خرج داده و با فلسطینی‌ها اظهار همبستگی کرده‌اند، خودشان را انعطاف‌پذیر نیز نشان می‌دهند.

در سال‌های اخیر این کشورها روابطی کم سروصدا با اسرائیل برقرار کرده‌اند و عمده انگیزه آنها از این حرکت خصومت‌ مشترک‌شان با ایران بوده است. این نگرانی‌ها و آمادگی آنها برای تعامل با اسرائیل به نظر قدرت‌اش از هرگونه احساس آنها برای همبستگی با فلسطینی‌ها بیشتر است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی اخیراً به خبرنگاران گفت: گفت‌وگو با اسرائیل اتفاقی مثبت است. من فکر می‌کنم که این کاری است که ما باید انجام بدهیم اما گفت‌وگو با اسرائیل به این معنی نیست که ما به لحاظ سیاسی با آنها موافق هستیم.

مقام‌های فلسطینی از کشورهای عربی خواسته‌اند تا در این کارگاه بحرین شرکت نکنند. انتظار می‌رود محمود عباس در کنفرانس‌هایی که چند روز دیگر در عربستان سعودی برگزار خواهد شد بر این تقاضاها بیش از پیش تاکید کند اما تغییر ذهنیت آنها کار دشواری است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۱۰۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان