//
کدخبر: ۱۸۶۵۶۹ //

طالبان با تشکیل لشگر سایبری به‌دنبال پیروزی در جنگ روانی افغانستان است

طالبان در سال‌های اخیر تعداد گزارشگران خود از مناطق جنگی را دو برابر کرده تا در جنگ سایبری در برابر آمریکا و دولت افغانستان برنده باشد.

 طالبان با تشکیل لشگر سایبری به‌دنبال پیروزی در جنگ روانی افغانستان است
به گزارش فرتاک نیوز،

بنابر این گزارش، ذبیح الله مجاهد سخنگو و ویراستار بولتن روزانه طالبان، هر صبح گزارش‌های خبرنگاران این گروه از عملیات شب گذشته طالبان را در سرتاسر افغانستان مرور کرده و برای انتشار در اختیار تیم آی تی این گروه به زبان‌های مختلف قرار می‌دهد.

به نوشته رویترز، در حالی که بسیاری از خبرنگاران افغان از عدم صحت این گزارش‌ها خبر داده‌اند و مقامات دولتی آنها را متهم به انتشار اخبار جعلی می‌کنند، اما اکنون جنگ رسانه‌ای طالبان تبدیل به سلاح اصلی این گروه در جنگ اطلاعاتی شده که در برخی موارد مقامات دولتی و نظامیان آمریکا از آنها عقب می‌مانند.

برای نمونه ماه گذشته طالبان به سرعت نقش این گروه را در حمله به وزارت مخابرات افغانستان انکار کرد در حالی که اطلاعات از سوی دولت به ندرت و به کندی از این ماجرا و عاملان اصلی آن اطلاع رسانی می‌شد.

سخنگوی این گروه همچنین در این مورد گفت: با آغاز مذاکرات آمریکا و طالبان، این گروه فعالیت رسانه‌ای خود را گسترش داده و قرائت خود  از محتوای مذاکرات را حتی بسیاری زودتر از مقامات آمریکایی حاضر در این مذاکرات اطلاع رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: هر اتفاقی در دوحه قطر میان آمریکا و طالبان رخ دهد، ما به سرعت آن را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهیم تا به گوش مخاطبان داخلی و بین‌المللی رسانده شود.

رویترز می‌افزاید: مجاهد و قاری یوسف احمدی می‌گویند به آنها اجازه داده شده تا با خبرنگاران ارتباط برقرار کرده و بیانیه‌های این گروه را در توئتیر منتشر کنند.

در سال 2011 رهبران طالبان شروع به انتشار مطلب در توئیتر کردند، موضوعی که باعث حیرت جهانیان شد. این گروه برای مدت‌های زیادی استفاده از ابزارهای مدرن را ممنوع کرده بود.

وی ادعا کرد که بعد از 17 سال جنگ آنها هم در میدان نبرد و هم در جنگ سایبری در مقابل دولت کابل که دست نشانده غرب و بخصوص آمریکاست در حال پیروزی هستند.

اما از سوی دیگر سخنگوی ناتو در افغانستان می‌گوید: ادعای غلط و گزارشات اغراق گزافه گویی بیش نبوده و برای افزایش اعتماد به نفس اعضای خود که در حال شکست در میدان نبرد هستند، صورت می‌گیرد.

مجاهد در این رابطه گفت: ما با اهمیت اطلاع رسانی در مورد جهاد خود و نوع حکومتی که به دنبال ایجاد آن در افغانستان هستیم، پی بردیم و در حال حاضر دیپلمات‌های بسیاری جزو دنبال کنندگان ما در توئیتر بوده و از مطالب ما استفاده می‌کنند.

یکی از خبرنگاران رسانه‌های افغانستان در این رابطه گفت: قبل از ابداع شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌های طالبان به صورت دستی در میان اهالی رسانه توزیع می‌شد، اما بعد از ابداع شبکه‌های اجتماعی، این گروه مجموعه پیچیده‌ای از اطلاع رسانی استفاده می‌کند.

کاکار  خبرنگار با سابقه خبرگزاری پژواک در ادامه تاکید کرد: اما اغراق در میزان تلفات وارده اعتبار اخبار طالبان را زیر سوال می‌برد.

به طور مثال، در ماه آوریل سال جاری طالبان اعلام کرد که به پایگاه بگرام حمله کرده و در این حمله تعداد زیادی از سربازان خارجی کشته شدند، اما مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که حمله‌ای به این پایگاه نظامی صورت نگرفته است.

کاکار ادامه داد: اگر شما سوالی از سخنگویان طالبان بپرسید آنها به سرعت به آن پاسخ خواهند داد، اما درستی جواب آنها مورد بحث است. و تبلیغات جزیی از جنگ است که طالبان در حال حاضر به خوبی از آن بهره می‌گیرد.

براساس نوشته این رسانه انگلیسی، دولت افغانستان نیز در برخی موارد در مورد میزان تلفات وارده شده به دشمن اغراق کرده و بنابراین به دلیل نبود نهاد مستقل در این رابطه نمی توان صحت ادعای دو طرف جنگ را تایید کرد.

عملیات رسانه‌ای طالبان در حال حاضر سالیانه 323 هزار دلار هزینه داشته و در قالب مجله‌هایی به زبان‌های اردو،‌ پشتو،‌ عربی و دری و همچنان به 10 زبان زنده دنیا در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت در حال پخش است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۶۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان